ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-15, 02:10

A123

Nykomling
A123 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard Visum för Egypten?
Hej,

Jag undrar en sak som jag tycker är ganska konstigt här.

Min kusin har köpt biljetter till Egypten.

När han och sin familj var på flygplatsen blev han stoppad och sagd att han kan inte resa till Egypten eftersom han inte har visum till Egypten! resan blev avbruten och inte nog med att han åkte hem. Han fick ingen ersättning heller. Han var "Svensk medborgare" förresten.

OK

Som jag vet sedan tidigare så får man skaffa visum i efterhand och inte i förhand. När man har landat i Egypten får man visum eftersom man är Svensk medborgare. Jag har själv rest till Egypten 2006 och det är där i flygplatsen i Kairo som man får visumfrimärken. Så vad handlar det här om? Jag tycker att det är extremt underligt...

Tacksam för all hjälp
Svara med citat

Gammal 2010-06-15, 16:21

Albin

Globetrotter
Albin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av A123 Visa inlägg

Hej,

Jag undrar en sak som jag tycker är ganska konstigt här.

Min kusin har köpt biljetter till Egypten.

När han och sin familj var på flygplatsen blev han stoppad och sagd att han kan inte resa till Egypten eftersom han inte har visum till Egypten! resan blev avbruten och inte nog med att han åkte hem. Han fick ingen ersättning heller. Han var "Svensk medborgare" förresten.

OK

Som jag vet sedan tidigare så får man skaffa visum i efterhand och inte i förhand. När man har landat i Egypten får man visum eftersom man är Svensk medborgare. Jag har själv rest till Egypten 2006 och det är där i flygplatsen i Kairo som man får visumfrimärken. Så vad handlar det här om? Jag tycker att det är extremt underligt...

Tacksam för all hjälp
Vad menar du med att han var "svensk medborgare"? Hade han svenskt pass?

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges ambassad - [url=http://www.swedenabroad.com/Page____80128.aspx

Sveriges ambassad Kairo - Reseinformation Egypten[/url]
Visering
Svenska medborgare behöver visering för inresa och vistelse i Egypten. Innehavare av vanliga svenska hemlandspass kan erhålla visering av Egyptens ambassad i Stockholm före avresa, eller köpa visering vid ankomst till Egypten.
Man kan köpa visum vid ankomst till Egypten, men då är det endast
ett turist visum för max 30 dagar.

Fick hans familj resa men inte din kusin? Det låter konstigt isåfall.
Svara med citat

Gammal 2010-06-15, 16:53

A123

Nykomling
A123 är inte uppkopplad

Standard
Albin, ja, han och hela hans familj har svensk pass sedan flera flera år(vet inte exakt men ca sen 20 år tillbaka ).
Ingen åkte, varken han eller sin familj. Jag kontaktade t.o.m Ambassaden och de sa att man gör visum när man anländer I Egypten som sagt och då får man 3 månaders visa. Så det är extremt konstigt att vad som görs i flygplatsen är motsats till all logik

Men Han fick inte ens lyfta från Stockholm för att han inte har Visa? !! Vad är detta ???? Ambassaden fattade inte heller. Jag vet inte alltså vad det här är för fel och vem jag ska fråga. Man behöver inte ha visa i förväg.
Senast redigerad av A123 den 2010-06-15 klockan 16:58.
Svara med citat

Gammal 2010-06-15, 21:25

Albin

Globetrotter
Albin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av A123 Visa inlägg

Albin, ja, han och hela hans familj har svensk pass sedan flera flera år(vet inte exakt men ca sen 20 år tillbaka ).
Ingen åkte, varken han eller sin familj. Jag kontaktade t.o.m Ambassaden och de sa att man gör visum när man anländer I Egypten som sagt och då får man 3 månaders visa. Så det är extremt konstigt att vad som görs i flygplatsen är motsats till all logik

Men Han fick inte ens lyfta från Stockholm för att han inte har Visa? !! Vad är detta ???? Ambassaden fattade inte heller. Jag vet inte alltså vad det här är för fel och vem jag ska fråga. Man behöver inte ha visa i förväg.
Hur länge skulle dom stanna i Egypten?
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 01:03

A123

Nykomling
A123 är inte uppkopplad

Standard
Två månader tror jag, men även en månad FICK de inte! Jag har varit I egypten och det är där man gör visum, inte måste man göra innan
Svara med citat

Gammal 2010-08-11, 10:09

egyptenguiden

Medlem
egyptenguiden är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard Inget visum
Självklart skulle han ha fått resa. Antar att det var ett nöt vid något av flygbolagens incheckningsdiskar som inte visste bättre.

Har själv ett par gånger fått "lära" personal både på Arlanda och i Köpenhamn att man faktiskt får visum när man kommer fram till Egypten

Som charterresenär brukar den dessutom ingå i priset när du landar i Sharm, MarsaAlam eller Hurghada.

När du flyger reguljärt köper du ett visum direkt vid ankomsten (15 USD) till Kairo vilket brukar ta några minuter om ditt resebolag inte hjälper dig med denna tjänst.

SJÄLVKLART skulle han ha kommit in!

mer om visum till egypten hittar du på Lundinorient:
Turistvisum | LundinOrient´s Egypten-Guide Online! EN RESLEDARES TIPS OCH TRIX INFÖR EGYPTEN RESAN Samt förslag på Resor till hela Egypten!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8