ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-09, 22:16

hbghbg

Nykomling
hbghbg är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard åka själv ?
hej jag undrar om man kan åka själv till ett annat land med flygplan när man är 16 år och har med sig en 13årig????
Svara med citat

Gammal 2010-06-09, 23:05

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 3

Standard
Jag tror du behöver papper att någon tar emot dig på andra sidan men är osäker.
Svara med citat

Gammal 2010-06-09, 23:08

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Beror på vilket flygbolag ni reser med och ett tips res inte till ett farligt land när ni ändå är så pass unga. För att kunna flyga med något flygbolag så måste ni ha intyg från era föräldrar som skrivs på ett papper så att flygbolaget får se det och ett tips om vilket flygbolag ni kan ta så är det SAS. SAS brukar få en del unga resenärer som reser själva utan sina föräldrar och besättningen tar väl hand om en och dem talar svenska. För om ni tar ett flygbolag som Lufthansa så blir ni tvugna att tala engelska med besättningen och det är bara som ett exempel.

Själv så ska man resa till Gambia i vinter med klassen och har hört från vissa att där är det lite farligt när vi ska resa till en av deras fattigaste byar där sjukhus ligger inne i en container mm.
Svara med citat

Gammal 2010-06-09, 23:10

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Standard
Såg att Connye kom före mig med sitt inlägg och att det ska finnas någon person som tar en till gaten och in till flygplanet är väl bara om man vill och inget tvång. Om man är bra och hittar lätt på en flygplats som Arlanda så ser jag inget behov av assistans.
Svara med citat

Gammal 2010-06-10, 12:35

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Standard
Vart hade ni tänkt flyga? Kanske vi kan ge lite bättre tips om vi vet vad ni har planerat
Svara med citat

Gammal 2010-06-11, 19:35

hbghbg

Nykomling

Standard åka själv
vi hade tänka att åka till libanon för träffa släkter det va länge sen vi inte träffade dom . vi hade tänkt åka från köpenhamn till beirut, men vi ska mellanlanda i budabest så flygbolaget e malev..
Svara med citat

Gammal 2010-06-11, 19:51

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Standard
Om jag minns rätt går gränsen vid 16 år för att resa ensam hos Malév. Däremot behövs en 18-årings sällskap för en 13-åring. Men har ni tur räcker det med målsmans tillåtelse. Jag rekommenderar att ni skriver direkt till Malév och frågar. Här är deras kontaktsida: Malév Customer Support
Svara med citat

Gammal 2010-06-12, 22:37

hbghbg

Nykomling

Standard åk
tack så mkt för all info
Svara med citat

Gammal 2010-08-13, 13:12

Gäst

Smile
Citat:
Ursprungligen postat av hbghbg Visa inlägg

hej jag undrar om man kan åka själv till ett annat land med flygplan när man är 16 år och har med sig en 13årig????
Beror på om du åker inom EU tror jag.

Om du åker inom EU så borde det inte vara några problem så länge ni har en underskrift från föräldrarna.
Du kan därimot inte ha ansvar för det andra barnet för än du är 18.
Kontakta flygbolaget/bolagen så får du den bästa informationen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8