ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-11, 05:22

livliness

Medlem
livliness är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Smile Ny resenär! Byte Newark Airport
Hej!

Nu idag har jag bokat en biljett med Continental Airlines till Kanada med ett byte på Newark Liberty International i New York. Läste att jag kommer få ta mig från terminal C till A när jag landar och att jag måste ta mig mellan terminalerna med tåg? Någon som kanske kan berätta lite hur det funkar? Är det svårt att hitta där osv? Är det väl skyltat till tågen efter man kommer av planet?

Jag är verkligen ingen van resenär så jag känner mig faktiskt lite smått rädd, haha :P Vad kommer hända efter jag har landat i New York? Behöver jag checka in igen på nytt? behöver jag tänka på bagaget eller det följer med direkt? Behöver jag gå igenom någon tull osv? Hur som helst har jag ett uppehåll där på 7 timmar innan nästa plan mot Kanada går så det tiden lär ju räcka iaf :P

Tar så gärna så mycket råd och tips som jag bara kan! Är som sagt lite smått rädd och nervös, haha :P

MVH
Svara med citat

Gammal 2010-05-11, 10:03

Beatjunkie

Medlem
Beatjunkie är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard
Hej,

Jag har aldrig bytt flyg på Newark däremot har jag landat där några gånger. Det går en monorail som sammanknyter alla terminaler mellan varanadra som är gratis. Det är inte alls svårt att hitta till det här tåget efter du kommit ut från säkerhetskontrollen.

Mvh
Beat
Svara med citat

Gammal 2010-05-12, 11:59

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Du behöver visa pass och gå genom tullen, men du behöver inte checka in på nytt. Normalt brukar baggaget följa med till slutdestinationen automatiskt. Skulle det inte vara så blir du informerad om det vid incheckningen i Stockholm/Köpenhamn.

Tänk även på att du inte får ha med vätskor i handväskan! Det gäller allt från dricka till schampoo och parfym.
Svara med citat

Gammal 2010-05-12, 18:00

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av livliness Visa inlägg

Hej!

Nu idag har jag bokat en biljett med Continental Airlines till Kanada med ett byte på Newark Liberty International i New York. Läste att jag kommer få ta mig från terminal C till A när jag landar och att jag måste ta mig mellan terminalerna med tåg? Någon som kanske kan berätta lite hur det funkar? Är det svårt att hitta där osv? Är det väl skyltat till tågen efter man kommer av planet?

Jag är verkligen ingen van resenär så jag känner mig faktiskt lite smått rädd, haha :P Vad kommer hända efter jag har landat i New York? Behöver jag checka in igen på nytt? behöver jag tänka på bagaget eller det följer med direkt? Behöver jag gå igenom någon tull osv? Hur som helst har jag ett uppehåll där på 7 timmar innan nästa plan mot Kanada går så det tiden lär ju räcka iaf :P

Tar så gärna så mycket råd och tips som jag bara kan! Är som sagt lite smått rädd och nervös, haha :P

MVH
När du har landat kommer första anhalt vara passkontrollen "Immigration". Där lämnar du fram den gröna blanketten, den vita/blåa tulldeklarationen och ditt pass. Beroende på tjänstemannen som sitter där får du svara på antingen någon eller rätt så många frågor, troligen vad syftet med din resa är och vad du har för sysselsättning hemma i Sverige. De kommer även att fotografera dig och ta dina fingeravtryck. När de släpper in dig får du tillbaka ditt pass med den nedre delen av den gröna blanketten i och tulldeklarationen.

Nästa anhalt är att hämta ut bagaget. Gå mot "Bagage Claim", titta på moniterna vilket band ditt flygs bagage kommer att hamna på. Gå dit, vänta på att väskan kommer. Ta väskan och gå sedan mot tullen. Där lämnar du den blåvita tulldeklarationen och svarar eventuellt på lite frågor. Kanske kommer någon liten söt beagelhund och nosar på dina väskor.

När du passerat tillen går du rakt fram och lämnar in ditt bagage igen. Jag tror det finns tre olika köer för flyg inom en timme, två timmar och mer än två timmar.

Om du sedan skall vidare till Terminal A kan du antingen ta tåget "AirTran", och följ skyltarna. Tror du måste upp "två våningar" från det att du har lämnat in bagaget igen. Stig av vid Terminal A och passera säkerhetskontrollen.

Eller så kan du efter att du lämnat in bagaget, gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal C och sedan gå till gate C71, där finns det en buss man kan åka med till Terminal A.

Tänk på att du måste ansöka om inresetillstånd "ESTA" till USA, även om du bara skall vara där under transfer-tiden. Skriv då "Transfer" på adressraden.

/Newark-stammisen
Svara med citat

Gammal 2010-05-12, 18:37

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Är det en Newark-procedur att baggage inte åker igenom automatiskt? Det är annars standard att baggaget åker med hela vägen när man har en transfer på samma biljett.
Svara med citat

Gammal 2010-05-12, 18:40

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Är det en Newark-procedur att baggage inte åker igenom automatiskt? Det är annars standard att baggaget åker med hela vägen när man har en transfer på samma biljett.
Bagaget är incheckat till slutdestinationen, men man måste ändå hämta ut den innan man passerar tullen, och lämna tillbaka den när man passerat.

Om det är specifikt för Newark vet jag inte, men jag tror inte det. För det var samma visa när jag reste in i USA via Detroit...
Svara med citat

Gammal 2010-05-16, 19:49

livliness

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av JLE Visa inlägg

När du har landat kommer första anhalt vara passkontrollen "Immigration". Där lämnar du fram den gröna blanketten, den vita/blåa tulldeklarationen och ditt pass. Beroende på tjänstemannen som sitter där får du svara på antingen någon eller rätt så många frågor, troligen vad syftet med din resa är och vad du har för sysselsättning hemma i Sverige. De kommer även att fotografera dig och ta dina fingeravtryck. När de släpper in dig får du tillbaka ditt pass med den nedre delen av den gröna blanketten i och tulldeklarationen.

Nästa anhalt är att hämta ut bagaget. Gå mot "Bagage Claim", titta på moniterna vilket band ditt flygs bagage kommer att hamna på. Gå dit, vänta på att väskan kommer. Ta väskan och gå sedan mot tullen. Där lämnar du den blåvita tulldeklarationen och svarar eventuellt på lite frågor. Kanske kommer någon liten söt beagelhund och nosar på dina väskor.

När du passerat tillen går du rakt fram och lämnar in ditt bagage igen. Jag tror det finns tre olika köer för flyg inom en timme, två timmar och mer än två timmar.

Om du sedan skall vidare till Terminal A kan du antingen ta tåget "AirTran", och följ skyltarna. Tror du måste upp "två våningar" från det att du har lämnat in bagaget igen. Stig av vid Terminal A och passera säkerhetskontrollen.

Eller så kan du efter att du lämnat in bagaget, gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal C och sedan gå till gate C71, där finns det en buss man kan åka med till Terminal A.

Tänk på att du måste ansöka om inresetillstånd "ESTA" till USA, även om du bara skall vara där under transfer-tiden. Skriv då "Transfer" på adressraden.

/Newark-stammisen
Tack så hemskt mycket för det bra svaret! Det kommer hjälpa mycket! Vilken är den här "gröna blanketten" och tulldeklarationen du pratar om? Är det något man måste fixa här hemma först innan man åker eller? Vart lämnar jag sedan in mitt bagage igen? Eller det är vid incheckningsdiskarna vid terminal C? Är det svårt att förstå sig på tågen vilket håll man ska åka på osv? Eftersom jag har en väldigt lång väntan på flygplatsen innan jag flyger vidare måste jag nog äta något under tiden jag väntar.. finns det några bra matställen du kan rekomendera som inte är för dyra? Mycket frågor här nu jag vet, jag gillar bara att ha full koll

MVH
Svara med citat

Gammal 2010-05-16, 20:13

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Tack så hemskt mycket för det bra svaret! Det kommer hjälpa mycket! Vilken är den här "gröna blanketten" och tulldeklarationen du pratar om? Är det något man måste fixa här hemma först innan man åker eller? Vart lämnar jag sedan in mitt bagage igen? Eller det är vid incheckningsdiskarna vid terminal C? Är det svårt att förstå sig på tågen vilket håll man ska åka på osv? Eftersom jag har en väldigt lång väntan på flygplatsen innan jag flyger vidare måste jag nog äta något under tiden jag väntar.. finns det några bra matställen du kan rekomendera som inte är för dyra? Mycket frågor här nu jag vet, jag gillar bara att ha full koll

MVH
Den gröna blanketten och tulldeklarationen får du antingen när du checkar in här i Sverige eller ombord på flyget innan landning i Newark.

När du har passerat tullen går du bara cirka 50m rakt fram så samlar de in bagaget där igen. Jag vet inte vad det står på skylten... Men det går inte att missa. Du skall INTE till incheckningsdiskarna igen.

Jag har inte varit på terminal A själv, men det skall finnas en TGI Fridays där, och de har mat som passar de flesta...
Svara med citat

Gammal 2010-05-16, 20:32

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Så ser tulldeklarationen ut: http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/..._cbp_decla.pdf

Så ser den "gröna blanketten" (fast den är vit i det här exemplet) ut:
http://www.gani.com/public/immigration/forms/i94w.pdf
Svara med citat

Gammal 2010-05-17, 14:21

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Citat:

jag gillar bara att ha full koll
Det är bra att ha full koll. Jag har stött på folk på flygplatser som inte ens visste i vilket land dem befann sig i!!!
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 01:15

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:

Så ser tulldeklarationen ut: http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/..._cbp_decla.pdf

Så ser den "gröna blanketten" (fast den är vit i det här exemplet) ut:
http://www.gani.com/public/immigration/forms/i94w.pdf
Åker man med SAS får man den gröna blanketten med svensk text.
Senast fick jag blanketten vid gaten, så man bör nog kunna få den på svenska även om man åker med de övriga bolagen.
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-05-19 klockan 01:18.
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 10:16

Laka76x

Nykomling
Laka76x är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard Newark
Terminal C är om jag inte minns helt fel, Continentals terminal med massor av bra matställen!

Som tidigare inlägg antyder så måste man alltid "tulla" sin väska vid ankomst till USA, oavsett om man ska flyga vidare eller inte. Dock så blir jag nu lite osäker då du säger att du ska flyga vidare till Kanada. Bara fråga vid incheckningen så vet du säkert hur du ska hantera väskan.
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 16:53

livliness

Medlem

Smile
Tack så hemskt mycket för alla toppenbra svar! Jag känner mig mycket lugnare nu, det kommer säkert gå så bra så! Det är iaf vad jag försöker intala mig själv, haha Nervositeten kommer säkert komma när jag väll står på flygplatsen i köpenhamn :P

Tänkte på en grej...jag har ansökt om inresetillståndet ESTA och fått tillbaka svar att ansökan har blivit godkänd. Måste jag ansöka ännu en gång inför hemresan från Kanada? Den går via New York också

Jag har också inte riktigt fått koll på hur mycket bagagevikt jag får ta med mig.. jag har inte hittat det på biljetten och på Continental Airlines hemsida stod det såhär "In general, Continental Airlines will accept up to two pieces of checked baggage with a maximum weight of 50 pounds (23 kg)" Betyder det då att jag får ha 46 kg bagage med mig fast uppdelat i två väskor? Jag tycker det låter helt fantastiskt mycket, haha :P Angående handbagaget står det såhär "The maximum weight of the carry-on bag is 40 pounds (18 kg)" + att jag även får ha med mig en "personal item".. jag tycker även detta låter helt fantastiskt mycket också... fast det är kanske normala gränser .. kanske bara jag som är van vid att åka charter istället för reguljärt :P
Senast redigerad av livliness den 2010-05-19 klockan 17:02.
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 18:07

Laka76x

Nykomling
Laka76x är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Nope, ingen ESTA för hemresan behövs vad jag vet.

Japp, det är lite bättre villkor vad gäller bagagevikt när man flyger reguljärt! :-)
Svara med citat

Gammal 2010-05-19, 20:05

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Jag har också inte riktigt fått koll på hur mycket bagagevikt jag får ta med mig.. jag har inte hittat det på biljetten och på Continental Airlines hemsida stod det såhär "In general, Continental Airlines will accept up to two pieces of checked baggage with a maximum weight of 50 pounds (23 kg)" Betyder det då att jag får ha 46 kg bagage med mig fast uppdelat i två väskor? Jag tycker det låter helt fantastiskt mycket, haha :P Angående handbagaget står det såhär "The maximum weight of the carry-on bag is 40 pounds (18 kg)" + att jag även får ha med mig en "personal item".. jag tycker även detta låter helt fantastiskt mycket också... fast det är kanske normala gränser .. kanske bara jag som är van vid att åka charter istället för reguljärt :P
Ja, du får ha två stycken väskor om max 23kg, men tänk på att det är en avgift för den andra väskan på $45 om du betalar i samband med incheckningen du gör online. Checkar du in väskan på flygplatsen kostar det $50.

Jag tror nog att det är snudd på omöjligt att få ett handbagage att väga 18kg så länge man skall hålla sig inom volymgränserna...
Svara med citat

Gammal 2010-05-20, 18:32

livliness

Medlem

Standard
Citat:

/Newark-stammisen

Haha nu kommer ännu en fråga! Hur ofta går den här bussen mellan terminal A och C? Har läst lite om den på Continentals hemsida och det verkar nästan lite lättare att ta den Tänkte också på det.. kan man gå mellan terminalerna utomhus?.. efter att ha suttit en lång tid på ett flyg kan det vara skönt med en promenad där man får sträcka på benen Har ju ändå en 7 timmar lång väntan där så tid finns ju
Svara med citat

Gammal 2010-05-20, 21:49

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Bussarna vat jag inget om, men de förarlösa tågen som går mellan terminalerna går med några minuters mellanrum.

Om du kollar på Goggle Karta (sök på Newark NJ) så ser du att terminalerna ligger kring en stor parkeringsplats. Så du kan ju gå ut på den från en terminal och sedan in på en annan.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-05-31, 17:30

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Skytrain är nog det lättaste, den ansluter även till hyrbilsfirmornas lokaler en bit bort, hur smidigt som helst. Har inte bytit flyg på Newark, men rimligtvis bör det vara lika smidigt att ta sig till en annan terminal som att ta sig från hyrbilsbolagen.

Lycka till och trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-10-07, 07:52

Gäst

Standard
Jag har en liten följdfråga angående de blanketterna som man ska fylla i på flyget. När det gäller förnamn så tolkar jag det som att man ska använda sitt tilltalsnamn "First (given) name" även om detta inte är det första namnet i passet. Någon som kan klargöra detta?

// Andreas
Svara med citat

Gammal 2010-10-07, 12:15

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag har en liten följdfråga angående de blanketterna som man ska fylla i på flyget. När det gäller förnamn så tolkar jag det som att man ska använda sitt tilltalsnamn "First (given) name" även om detta inte är det första namnet i passet. Någon som kan klargöra detta?

// Andreas
"First given name" måste ju vara det första namnet i passet, oavsett tilltalsnamn.
Bäst att skriva det, spelar ju ingen roll för ens egen del.
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8