ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-11, 19:46

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Standard Svenska Direktflyg AB
Ovanstående bolag kallas, om jag fattat rätt, endast Direktflyg. De använder sig tydligen av endast en flygplanstyp, Jetstream 32. En liten propellerkärra med plats för 19 passagerare. Jag vet inte om det erbjuds någon servering ombord.

När jag studerar deras prislista ser jag att en ej avbokningsbar biljett Borlänge- Malmö kostar 2000 kr, enkel resa! Undantaget är fredag morgon när resan "bara" kostar 1000 kr.

Detta är, i mina ögon, smått sanslösa priser! Det brukar inte vara några problem att hitta enkelresor mellan svenska orter för 400-600 kr, även med kort varsel. Som exempel kan nämnas att det under vintern/våren varit möjligt att flyga Mora-Ängelholm med Kullaflyg för 816 kr, tur och retur. Tyvärr gick sista flyget för säsongen idag...

Vad kan ligga bakom en sådan prispolitik som Direktflyg använder sig av? Och framför allt: Har de några passagerare?
Svara med citat

Gammal 2010-04-13, 22:01

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 3

Standard
Svenska Direktflyg har funnits sedan 1995, och de har de senaste åren haft stabila resultat. De ägs av Largus Holding, som är ett bolag med stabila finanser.

När jag kikar på deras hemsida så kör de ju en hel del rutter som inte trafikeras av jättarna SAS eller Norwegian, om man inte vill mellanlanda i Stockholm.

Jag gissar att man jobbar mycket med avtalskunder, där tiden är värd en hel del pengar för resenärerna. Sedan vet jag inte hur mycket gods de kör i kärran heller. Ibland kan det vara mer värde i godset än att köra passagerare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8