Citat:
Ursprungligen postat av staern
Jag har i dagarna flugit sträckan Mora-Ängelholm med Kullaflyg. Själva flygplanen opereras dock av bolaget Golden Air och var på nedresan Saab 2000 och på hemresan ATR 72-500. Hemresan tog något längre tid, tydligen beroende på att ATR-72 flyger på lägre marschhöjd (med ökat luftmotstånd som följd), möjligen också på andra orsaker.
Min subjektiva upplevelse var att det var mer plats för knäna på Saaben, dessutom att den var tystare, det bullrade mindre i kabinen.
Enligt Wikipedia är ATR 72-500 "det mest efterfrågade turbopropflygplanet i världen pga sin miljöprofil och låga omkostnader." Det tar ju också drygt 20 passagerare mer än Saab 2000.
Någon annan med erfarenhet av dessa plan?
|
Har under påskhelgen återigen flugit med ATR 72-500 på samma sträcka och måste nog delvis ändra mitt omdöme. På nedresan satt jag strax bakom motorerna, vilket ju brukar vara ett dåligt ställe vad gäller ljudkomfort. Tyckte dock inte att det var något som helst problem denna gång. På hemresan satt jag längst fram och ljudupplevelsen var nu helt annorlunda. Precis vid take off och ett par minuter framåt var ljudet närmast öronbedövande på ett ganska obehagligt sätt. Så fort piloten drog ner på gasen så blev det mycket tyst och komfortabelt och det varade hela resan.
Intressant att man kan uppleva kabinljudet så olika på en och samma flygplansmodell! Men egentligen är det inte så konstigt att ljudupplevelsen varierar beroende på var i planet man sitter.