ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-08, 17:34

menavi

Medlem
menavi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Question flygplats personal & tullfrågor?
Hur vet man vilka man kan fråga på flyplatsen, ang.. att hitta rätt osv...??
har de specialla kläder eller så??

Brukar de va trevliga även om man är jääääätte nervös och bortkommen?

Min resa går ju till USA där allt verkar lite strängare,, kommer (tull??) fråga en massa som ett förhör så man blir skitnervös eller bara nån fråga?!
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 18:07

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Jag känner vissa som har flygit till USA i år och när tullen i USA mötte dem så blev det inget förhör utan dem var bara lite nogrannare med innehållet i väskorna som en enkel röntgenkontroll som tog någon sekund. Sen så blev dem välkomnande till USA med ett leende på läpparna och vilken bra start på semester det blev för dem då.

Om du behöver hjälp att hitta någon gate eller på något sätt hitta utgången från flygplatsen så fråga någon arbetare som du passerar men kanske inte någon kabinanställd från något flygplan som just är på väg hem eller ska hinna med något plan för dem kanske inte kan om flygplatsen så bra som flygplatsanställda kan. Du behöver inte va rädd att dem flygplatsanställda ska sucka eller ignorera din fråga för dem ska på alla möjliga sätt hjälpa till.

Men vissa flygplatser har ju någon slags informationscenter inom terminalen som du kan fråga och jag har dålig koll på vilka kläder amerikanarna springer med som flygplatsanställd.

Men ha en trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 18:55

Bagheera

Medlem
Bagheera är inte uppkopplad
Bagheeras avatar

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 0

Standard Lås inte resväskan - i synnerhet inte till USA
Ett tips kan vara att inte låsa din resväska. Jag har själv fått väskan uppbruten och jag känner flera som råkat ut för samma sak i USA. I mitt fall låg det en lapp i väskan att Transport Security Administration gjort en kontroll och att jag INTE kunde kräva dem på ersättning om de hade förstört väskan. Efter den 11 september 2001 gör man noggranna kontroller, dels utifrån vad de ser på röntgen, dels väljer man slumpvis ut väskor och öppnar dem.

I och för sig fick jag väskan öppnad även nu när jag var i Marocko för ett par veckor sedan. Väskan var olåst med försedd med ett bagageband som jag hade låst. Då hade man klippt upp låset till bandet. Den gången fick jag inte ens en lapp i väskan. Det stör mig nu inte alls, det är bra att man är noggrann med säkerheten. Det är bara att lämna väskan olåst.
Senast redigerad av Bagheera den 2010-04-08 klockan 18:57.
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 22:07

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av menavi Visa inlägg

Hur vet man vilka man kan fråga på flyplatsen, ang.. att hitta rätt osv...??
har de specialla kläder eller så??

Brukar de va trevliga även om man är jääääätte nervös och bortkommen?

Min resa går ju till USA där allt verkar lite strängare,, kommer (tull??) fråga en massa som ett förhör så man blir skitnervös eller bara nån fråga?!
Det är bara i säkerhetskontrollen de är lite stränga i överkant kan man tycka. Sedan kan du fråga vem som helst om vad som helst. På Newark finns det personal med mörkröda kavajer som gärna hjälper dig.

Normalt får du två frågor i passkontrollen. Den första är om det är semester- eller affärsresa. Den andra är hur länge du tänker stanna. Du behöver inte vara nervös för dem. Uppfattar du inte frågan är det bara att fråga om, det är bättre än att chansa på ett svar.

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8