ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-26, 10:42

Gäst

Standard Mallanladning -stressigt?
Hej!

Jag ska åka till USA i sommar med mellanlandning i München. Jag kommer bara ha ca 1 timme på mig där men eftersom jag bokat hela resan på ett ställe tänkte jag att det går bra. Vad tror ni, brukar det bli problem?

MVH Helena
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 12:59

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
He he, lycka till. På min senaste tripp till Miami hade vi byte i Frankfurt med endast en timme mellan landning och start av nästa flyg.

Vi blev så klart försenade från Arlanda och missade vårt anslutningsflyg.

Hela resan var dock bokad av Lufthansa och vi fick därför boka om våra biljetter. Men istället för direktflyg till Miami erbjöds vi att flyga via Philadelphia som mellanlandning.
Det var enda sättet för oss att komma till Miami samma dag.

Min ursprungsplan var att få så kort restid som möjligt samt slippa byta i USA. Nu gick båda planerna om intet. Dels tog resan nästan 6 timmar längre än planerat, dessutom fick vi det oönskade bytet i USA också.

Så kan det gå, men vi var glada ändå när semestern var över.
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 16:23

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Standard
En timme är som att be om problem, det finns inte utrymme för någon enda liten grej för att man skall hinna.
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 20:03

Gäst

Standard
Okej, det känns ju lite jobbigt. Jag tycker det är konstigt att det säljs (budjet i detta fallet) resor om det finns en stor risk att man inte hinner. Får kanske kolla om det går att ändra då på nått sätt.
Svara med citat

Gammal 2010-02-26, 21:23

Albin

Globetrotter
Albin är inte uppkopplad

Standard
Om resan säljs med 1 timmas bytestid så har flygbolaget antagit att det är tillräckligt med tid för att man ska hinna byta flighter.

I München är det dessutom mycket lättare att byta flighter än i Frankfurt.

Om du nu har oturen att missa den så lär Lufthansa (vilket jag antar att ni reser med hela resan) boka om er till nästa flight eller via en annan stad.
Svara med citat

Gammal 2010-02-27, 03:00

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Standard
Det är ju fullt möjligt att hinna, och flygbolaget tar sitt ansvar om man blir försenad. Men händer det någonting så får man uppleva en grej liknande den El Dolko berättar om. Jag tycker han hade tur som "bara" blev 6 timmar försenad. Det är inte så ovanligt med ett dygns försening om det är mycket bokat på planen. Det är inte så våldsamt roligt om man är på väg till bröllop, bokade kryssningar, konserter, idrottsevenemang och annat som inte kan vänta.

Det är inte på något sätt specifikt för Lufthansa eller München och gäller i princip alla byten. De flesta flygbolag brukar lägga turerna så att man har 1,5-2 timmar på sig inför det "långa benet" i en flygning där planen inte går så ofta. En försening får så stora konsekvenser då. Sedan kan man se kortare bytestider på hemvägen där bolagen är medvetna om att missar man det planet så går det i regel fler plan inom några timmar.

Jag tycker inte att man skall utgå från att det blir problem, men är det viktigt att vara framme något så när i tid så gäller Murphys lag: "Om någonting kan gå fel som inte får gå fel, så går det fel".
Svara med citat

Gammal 2010-02-27, 04:08

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Star-Alliance-terminalen i München är en ovanligt praktisk och smidig terminal. Även om transferflyget är i andra ändan av terminalen tar det inte mer än 10 min att gå dit. Den minsta tillåtna transfertiden på Terminal 2 är 30 min, och såvitt jag vet är Wien den enda flygplatsen som slår det, med 25 min.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8