ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-23, 22:28

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Question Avbokningsvillkor Air France/KLM
Jag provbokade en flygning Stockholm-New York t.o.r på Air France hemsida. Eftersom bolaget samarbetar med KLM så skulle ditresan gå med KLM och hemresan med Air France. De båda delresorna kostade ungefär lika mycket. Dock var avbokningsvillkoren helt olika. KLM-flygningen var helt avbokningsbar, och man skulle t.o.m få tillbaka hela summan även efter att flyget gått. Air France-flygningen var överhuvudtaget inte avbokningsbar (dock ombokningsbar mot en avgift på 100 Euro).

Hur kan två bolag ha så olika villkor?
Svara med citat

Gammal 2010-02-23, 23:01

Albin

Medlem
Albin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 3

Standard
Det är inte det lättaste att förklara, men jag ska försöka.

Många flygbolag säljer biljetter i bokningsklasser, dessa har en bokstav, t.ex. Y, C, J, O, F, A, H, M, K osv. Hos olika bolag betyder dessa olika saker, men priset för en bokningsklass är inte samma som en annan, är man i god tid så brukar man hitta biljetter, det är en speciell bokningsklass osv.

Varje bokningklass har olika regler, där står det om den är just avbokningsbar eller ej, om man kan byta datum osv. Allt beror på vad det är för bokningsklass man är bokad i.

Dyrare biljetter brukar oftast vara lite mer flexibla med datum, avbokningsbar osv.

Man kan ofta välja om man vill ha just den billigaste biljetten, eller om man vill ha en lite mer flexibel sådan.

Jag hoppas att detta löste några av dina frågor!
Svara med citat

Gammal 2010-02-24, 09:26

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Standard
Tack för svaret! Jag misstänkte att det handlade om just biljettklasser och liknande, och som tidigare konstaterats på detta forum: Prissättning och regler runt flygbiljetter verkar vara någonting som inte är alltför lätt att förstå sig på!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8