ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-17, 18:08

Gäst

Standard Realtid på flygsöksidor?
Enligt Air Frances hemsida finns inga flyg tillgängliga för sträckan och datumen jag valt, men på några flygsökmotorer (Budjet t ex) finns fortfarande alternativ de dagarna. Har flygsöksidorna "egna" biljetter till flygen (dvs, har de ett antal biljetter reserverade åt sin egen försäljning så att säga) eller har de bara inte hunnit uppdatera sina system?
Svara med citat

Gammal 2010-02-17, 18:23

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Flygsök är en hel vetenskap. Det är inte alltid så enkelt som man tror. Grunden i allting är olika GDSer (t.ex. Amadeus, Sabre, Galilieo, m.fl.). Computer reservations system - Wikipedia, the free encyclopedia Många reguljära flygbolag har inte direktförsäljning av biljetter på sin hemsida, utan bokar sina biljetter genom olika GDSer. Jag vet inte exakt hur försäljningen fördelas mellan olika GDSer, men jag kan mycket väl tänka mig att olika GDSer kan ha olika biljetter och framför allt priser.

Just detta att flygbolagen inte bokar biljetterna direkt in sina system kan ställa till det. T.ex. SAS har fram tills nyligen inte kunnat visa priskalender på sin hemsida just för att man inte har prisdatat. Numera gör SAS en mängd sökningar i Amadeus varje morgon eller varje timme, för att kunna visa en priskalender med lägsta priser, men eftersom sökningarna som sagt är gjorda i förväg så kan priserna vara inaktuella.

Det bästa sättet för att se om en biljett fortfarande är tillgänglig är helt enkelt att försöka boka den.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8