ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-13, 16:16

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 1

Standard Hur tänker lågprisbolagen?
De senaste åren har allt fler lågprisbolag dykt upp, med de mest ologiska priser man kan tänka sig. Ryanair är väl det bästa exemplet, där man kan flyga för 1 krona inklusive alla avgifter. Självklart är det INTE inklusive alla avgifter, dem går ju inte upp i rök, och någon måste betala för dem.

Frågan är VEM! Flygbolagen är ju inga välgörenhetsorganisationer, inte heller baggage-hanterarna, bränsle-tankarna och alla andra som ser till att resorna är genomförbara.

Visserligen brukar även lågprisbolagen höja priserna när avresedatumet närmar sig. Men kan det verkligen löna sig?

Jag har själv rest för 10 EUR med Germanwings, 9 EUR med easyJet, 60 SEK med Wizzair och 5 EUR med Ryanair. Visserligen skrev jag ut mitt eget boardingkort och lämnade baggaget hemma, dvs behövde jag inte betala för check-in-personalens och baggage-hanterarnas löner. Men dem får ju inte betalt per boardingkort och väska heller. Dem vill ha sina månadslöner även om bara 1 person checkar in sitt baggage.

Sen är flygbolagens ombord-magasin fyllda med reklam, som flygbolagen får betalt för. Men det är engångssummor som knappast täcker några större utgifter.

Så, om flygbolagen (delvis) säljer sina flygstolar billigare är kostnaden per passagerare, var kommer då resten av intäkterna ifrån?
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-02-13 klockan 16:19.
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 16:32

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
En liten notering:
Ibland går det faktiskt åt pipan. Sterling och SkyEurope klarade sig inte.

Hur går det för Cimber Sterling nu förresten? Jag hade aldrig trott att lilla Cimber skulle klara av att sköta ett så stort projekt. Dem öppnar ju dessutom ständigt nya linjer!
Svara med citat

Gammal 2010-02-13, 22:24

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
Ryanair verkar ändå bara gå i plus så jag tror att dem har en ljus framtid framför sig.

Ja du, lilla cimber som blev cimber sterling tror jag inte kommer att överleva i framtiden. Dem kanske klarar sig max två år till i luften innan kassan börjar ta slut. Cimber har ju jävlats med Norweigan air shuttle genom att med norweigans kampanj om jättebilliga resor så köpte cimber alla biljetter från norweigan så att nästan ingen skulle kunna flyga inrikes i Danmark med Norweigan på rutten Köpenhamn-Karup.

Men mer info om Cimbers roliga sak att jävlas med norweigan så tar jag bara in länken från en sida.

Länk: Cimber Sterling kuppade Norwegian-kampanj - Travel News

Blev nekad av självaste datorn om att infoga en länk så ni behöver kopiera denna länk och lägga in det i en ny flick.

Kolla annars i travelnews arkiv om hur denna slags kupp slutade till slut.

Förresten Ryanairs satsning Europa-USA kommer dem ens att satsa på detta eller är det bara fantasier från Ryanairs ledning? För om dem verkligen kommer att starta denna lilla språng så vore det intressant att få flyga med deras flygplan för det kan ju inte bli b737-800 som dem annars har utan b757 skulle passa däremot bättre för deras del.

Undrar också om lågprisflygbolagen kommer att erövra världens största flygbplager som Delta airlines med sina låga priser mot Deltas priser t.ex.
Senast redigerad av Emil.G den 2010-02-13 klockan 22:33.
Svara med citat

Gammal 2010-02-14, 01:46

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 3

Standard
Jag tror att lågprisflyg på lite sikt kommer ha rätt jobbigt. I alla fall i Europa.

Nästan alla länder i EU dras med mycket besvärliga budgetunderskott, man mpste hitta mer pengar för att försörja en en åldrande befolkning samtidigt som allt färre som arbetar. Därtill är kraven på att göra något åt utsläppen av koldioxid och miljöförstörande ämnen allt mer högljudda. Det kommer vara lätt för politikerna att börja beskatta flygresor på samma sätt som man beskattar bilresor. Och i ett huj kommer det inte längre att vara några hundralappars prisskillnad för vilken service som ingår eller ej som är avgörande för vilket bolag man väljer att resa med. Innerst inne bryr sig få om en biljett kostar 3995kr eller 4495kr till London tur och retur. Med de priserna är det istället mest fråga om vilket bolag som ger den bästa upplevelsen för pengarna. Jag tror inte att lika många väljer lågprisbolagen med någon självklarhet, och jag tror att flygresandet minskar radikalt.
Svara med citat

Gammal 2010-02-15, 18:47

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det som kostar mest i ett flygbolag är flygplan, bränsle och löner.

Förhållandet beror självklart på typ av flygplan, sträcka man flyger, typ av organisation o.s.v.

Ett lågprisflygbolag får högst lönsamhet av att flyga många korta flygningar per dag. Vi kan leka med lite siffror.

En Boeing 737-800 kostar ca 500-600 miljoner kronor. Det sägs att Ryanair vid senaste beställningen fick uppåt 50% rabatt, d.v.s. att man köpte planen för ca 300 miljoner kronor styck. Delar man upp det på t.ex. 12 år blir det ca 70.000 kr/dag. Lyckas man få in 8 flygningar per dag blir kostnaden ca 10.000 kr/flygning.

En genomsnittlig Ryanair flygning är ca 90 minuter, under vilken man gör av med ca 6000 liter bränsle. Med ett pris på 6,50 kr/liter blir det ca 40.000 kr/flygning.

Flygplan + bränsle blir alltså ca 50.000 kr för en 90 min flygning. Delar man det på 180 passagerare blir det ca 280 kr/passagerare. Lägg sedan på 50 kr som en genomsnittligt flygplatsavgift, så är vi uppe i 330 kr/passagerare. Därefter kostar service, löner och administration. Så visst går det flyga för ca 450-500 kr för en 90 min flygning, med Ryanairs kostnader.
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 13:14

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Dina siffror baseras på ständigt fyllda plan. Sen får man räkna med icke-fyllda plan. Ibland är det kanske 100 pax ombord. Att jämna ut den obalansen med 260 pax på en annan flygning går ju inte eftersom 180 (eller 186) är max.

Nästa fråga är hur stor andel av passagerarna som betalar 450-500 kr eller mer. De riktigt billiga 1 kr och 50 kr biljetterna försvinner ju snabbt, men priserna stannar ändå på 200-300 ett tag.

Ryanair har också "fördelen" att de flyger till mindre, billigare flygplatser. Det kan ju bidra till deras löjliga priser. Bolag som easyJet, Norwegian, Germanwings och Transavia brukar ha något högre minimi-priser.
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 13:16

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Genomsnittsbeläggningen för Ryanair ligger på 89%
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 15:28

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Dina siffror baseras på ständigt fyllda plan. Sen får man räkna med icke-fyllda plan. Ibland är det kanske 100 pax ombord. Att jämna ut den obalansen med 260 pax på en annan flygning går ju inte eftersom 180 (eller 186) är max.

Nästa fråga är hur stor andel av passagerarna som betalar 450-500 kr eller mer. De riktigt billiga 1 kr och 50 kr biljetterna försvinner ju snabbt, men priserna stannar ändå på 200-300 ett tag.

Ryanair har också "fördelen" att de flyger till mindre, billigare flygplatser. Det kan ju bidra till deras löjliga priser. Bolag som easyJet, Norwegian, Germanwings och Transavia brukar ha något högre minimi-priser.
De biljetter du nämner för 1-50 SEK är bara kampanjpriser under begränsade perioder. Jag skulle tro att Ryanair tar ungefär 500 SEK per resväg i snitt för sina flygningar. Ibland mer, ibland mindre.
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 18:06

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Ryanair brukar rapportera en snittsiffra på ca 45€ vid sina rapporter. Mitt räkneexempel var bara för att visa att man kan faktiskt göra en 90 min flygning, sälja biljetter för 450 kr och ändå gå runt på det. Sedan är kalkylen för varje flight annorlunda. Generellt kan man säga att Ryanair och många andra lågprisflygbolag tjänar pengar 3 månader per år (jun-aug) och förlorar pengar resterande 9 månader av året.

Sommartid hittar man inga 50 eller 100 kr biljetter, utan snittpriset är nog närmare 1000 kr och beläggningen över 90%, resten av året har Ryanair massa kampanjer där man säljer biljetter för 100-200 kr och lyckas fylla planen till kanske 80-85%. Ryanair vet att många hade aldrig rest om biljetten inte varit så billig och dom tar hellre in 100-200 kr än flyger än tom stol som ger 0 kr. Det handlar absolut inte om någon vinst för Ryanair, utan att minimera förlusten under de 9 tunga månaderna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8