|
|

2010-02-11, 22:55
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 3
|
A 380 Air France
Eftersom Air France börjat använda detta plan mellan Paris-New York så blir man ju lite sugen på att ta den omvägen vid resa till NY från Arlanda. Jag sökte på skoj en resa på bolagets hemsida och det gick att få en t.o.r för runt 5000 kr i Eco (lowest fare) med A 380/B 777 (som också används på denna sträcka). Economy (unrestricted) kostade runt 25000, Premium Eco runt 10000. Om man jämför de tre nämnda ekonomialternativen: Vad är det för skillnad mellan dem? Det skiljer ju ganska rejält i kostnad.
|
|
|

2010-02-13, 01:24
|
Reg.datum: feb 2010
|
Unrestricted låter ju som en fullt om- och avbokbar biljett. Prisskillnaderna är dock löjligt stora i ditt exempel. Man känner sig rätt blåst om man bokar en unrestricted-biljett, trots den kostnadsfria avbokningen.
5000.- i Eco känns dock som ett ok pris. Det må finnas lägre priser till New York, men att flyga A380 är en alldeles unik upplevelse. Snart börjar även Lufthansa flyga A380
|
|
|

2010-02-13, 09:12
|
|
Kan ju också nämna att jag provade att beställa bara en enkel biljett Paris-NY hos Air France. En sådan resa skulle gå på 22 000 kr...Detta angående diskussionen i en annan tråd om bristen på logik i prissättningen av flygbiljetter. Snacka om att detta gör det totalt omöjligt ekonomiskt sett att t.ex åka Air France till Ny och sedan ta ett nonstop-flyg till Arlanda när man ska hem igen!
|
|
|

2010-02-13, 17:00
|
|
Du kan ju pröva diverse sökmotorer (Expedia, Ticket, MrJet osv). Ibland väljer dem flygbolag helt på måfå, har du tur får du ihop en utresa med AF och hemresa med SK för ett rimligt pris
Lufthansa har t.ex ett totalförbud för svensk-bosatta att boka enkelbiljetter. Med andra ord måste du ange en adress utanför Skandinavien för att kunna boka en enkelresa på deras hemsida. En gång var jag i nöd och bokade hos Ticket.se istället, och där gick det fint.
|
|
|

2010-03-10, 17:33
|
|
Jag och dottern planerar att flyga till New York i höst och jag har tagit fram en resa i september via Air France hemsida. Jag har inte prioriterat pris utan möjligheten att resa med olika flygbolag och flygplanstyper. Detta p.g.a min ytterst begränsade erfarenhet av långa flygningar, det borde vara kul och intressant att testa olika bolag och plan. I detta fall går ditresan med KLM och hemresan med Air France, fyra flygningar med fyra olika plan. Resans tänkta "clou" är sträckan NY-Paris med Airbus 380. Dock undrar jag följande: Hur säkert är det att boka ett halvår i förväg med tanke på att verkligen få flyga med A 380? Är det inte risk att bolagen justerar i sina tidtabeller och att det plötsligt är ett annat plan som gäller på min aktuella sträcka? Just den flygningen är inte möjlig att avboka/omboka. Dessutom: När jag sökte motsvarande resa i maj så var priset på samma nivå, t.o.m något billigare. Finns det då någon som helst orsak att beställa ett halvår i förväg? Förutom då förstås möjligheten att vara garderad mot allmänna prishöjningar på sträckan längre fram i vår/sommar. För jag antar att det är sällan som reguljära flygningar blir fullbokade, eller?
Någon därute som tror sig ha något råd att ge?
|
|
|

2010-03-10, 18:53
|
|
Jag gjorde en liknande bokning med Lufthansa 3,5 månader i förväg, just för att jag var nyfiken på en speciell flygplanstyp. Mycket riktigt ändrades flygplanstypen knappt en månad före avgång. Men jag hade tur, för även avgångstiden ändrades och då kunde jag boka om resan kostnadsfritt!
Risken att priset går upp finns ju, likväl att flygplanstypen ändras. Det är en chansning och man får helt enkelt hoppas att inget ändras!
|
|
|

2010-03-11, 07:07
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
I dagens läge är det mycket vanligt att reguljära flygningar är helt fullbokade.
|

2010-05-09, 16:04
|
Reg.datum: nov 2009
|
Det ni pratar om är rätt intressant, att man försöker ordna en resrutt med en speciell modell.
Jag har försökt säkert i en vecka att plocka fram via Qantas sida, att få flyga med B747 från London, via Hongkong till Sydney men det vill sig inte riktigt.
Alltid när jag reser utomlands så vill jag flyga olika modeller, B777, A340-600 och B747. Det får kosta vad det vill, men jag vill gärna testa olika modeller eftersom jag som person är flygintresserad.
Har aldrig åkt någon B747 eller A340-600. Utan bara A330-300 som störst. Känns läskigt att flyga med en B747 med tanke på storleken och hur den metallfågeln kan lyfta är för mig ett mysterium
|

2010-05-09, 16:20
|
|
Babar, du är inte ensam!  Själv försöker jag ständigt pröva nya bolag och flygmodeller, av ren nyfikenhet. Men det har sina gränser. Att t.ex betala dubbelpris för en sådan sak är jag inte villig att göra.
|
|
|

2010-08-13, 13:29
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Babar
Det ni pratar om är rätt intressant, att man försöker ordna en resrutt med en speciell modell.
Jag har försökt säkert i en vecka att plocka fram via Qantas sida, att få flyga med B747 från London, via Hongkong till Sydney men det vill sig inte riktigt.
Alltid när jag reser utomlands så vill jag flyga olika modeller, B777, A340-600 och B747. Det får kosta vad det vill, men jag vill gärna testa olika modeller eftersom jag som person är flygintresserad.
Har aldrig åkt någon B747 eller A340-600. Utan bara A330-300 som störst. Känns läskigt att flyga med en B747 med tanke på storleken och hur den metallfågeln kan lyfta är för mig ett mysterium 
|
Jag tror att Qantas kör A380 mellan london och sydney.(eller 747-400)
|
|
|

2010-12-21, 19:18
|
|
|
Var söker man själv speciell flygrutt på internet?
Jag vill själv kolla möjligheterna att åka från Centralamerika (Managua - Nicaragua) till Stockholm, för Nicaraguanska medborgare, utan att behöva trassla med och betala visering via USA både för hitresa och återresa (viseringen gäller väl normalt bara tre månader och det räcker inte i detta fall). Ett alternativ är via Panama och t ex Amsterdam eller någon annan storflygplats i Europa, som London eller Madrid. När jag söker på de sökmotorer jag hittills använt får jag till ca 98% resor med transitering via USA. När man ringer en resebyrå så är man ju helt i händerna på dem och kan inte söka det man vill själv. Helst skulle jag vilja söka enbart resor helt utanför USA (att hitta resor via USA är lätt, de känner jag redan till) för att kunna jämföra med alternativet att åka via USA och betala drygt 1000 dolar extra för de dubbla viseringrna av tre personer. De somska åka tycker också att det är svårare att åka via USA.
Har någon tips på var (och ev hur) man kan söka själv?
|
|
|

2010-12-21, 20:00
|
|
|
GlÖmde NÄmna Vilka Siter Jag Har AnvÄnt Och Som Jag Tyckte Var BÄst Av De Jag Hittat
De bästa siterna somjag hittat är:
Flygresor.se - Jämför pris på billiga flygresor --- Där kan man söka priser i en prismatris (max 5 sökningar samtidigt)
Billiga resor, sista-minuten, flyg, charter, hotell hos Reseguiden.se --- Där man kansöka på (begränsa) flygtider (starttid och landningstid), flygplatser, mellanlandningar, flygbolag och resesajter.
Billiga flygbiljetter - Jämför Alla Flygbiljetter
BigTravel
Billiga resor och flygbiljetter - Ticket Resor --- Kan söka på flexibla datum både för avresa och retur +-3 dagar vardera (dock möjligt på en del andra också).
luftgrop.se - Jämför priset på flyg, hotell & hyrbil. Forum och reseinformation! --- Dock osäkert om den är helt pålitlig (seriös). Såg någonnegativ kommentar om denna (kinesiska site?)någonstans på internet för några månader sedan.
Samma gäst som kl 2018 (men egentligen 19:18 vi har faktiskt vintertid, men det har siten inte uppdaterat verkar det som, nu är klockan faktiskt 20:00)
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|