|
|

2010-02-09, 16:01
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 0
|
Arerosvit Arirlines!!
Tacksam för svar!
Jag och min sambo har bokat resa i nov -10 och tycker det ska blir super skoj.
Men har oxå läst några skräckhistorier angående detta flygbolag. Vi kommer flyga med dom via stockholm - Kiev - Bangkok, är det någon som har erfarenhet av just denna flygresa?
Min sambo bryr sig inte så mycket, men jag är ruskigt flygrädd och skulle vara super tacksam för svar, är det värt den billiga resan eller ska man boka om?
|
|
|

2010-02-09, 16:23
|
|
|
|

2010-02-09, 17:29
|
|
|
Aerosvit flyger med 20 år gamla Boeing 767or som tidigare har tjänstgjort hos SAS. Dessa är väl underhållna och därmed lika säkra som nyare flygplan. Förvänta dig ingen lyx, Aerosvit är ett lågprisbolag (2-stjärnigt).
Bolaget har aldrig haft en enda olycka, så säkerheten är det inga problem med.
|
|
|

2010-02-09, 17:55
|
|
Albin :
De var just den tråden jag läste, ju mer jag läste ju mer skräckslagen blev ja!
Men tack ändå
Så länge planen är underhållna och flyger som dom ska så är det nog lugnt för min del! Min sambo har flugit över hela världen så han går det nog ingen nöd¨på. - är som att åka buss säger han!
Men just att det är sån lång resa och att man är i luften så himla länge gör att jag får lite smått panik.
Dum fråga med tanke på att planen är över 20 år. Men finns det tv? visas det film?
Tack igen!
|
|
|

2010-02-09, 19:59
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Flygplanens ålder
Bara delvis rätt. Aerosvit har f.n. bara 2 st. Boeing 767-300ER i flottan.
Ena maskinen (UR-VVF) byggdes 1989 (alltså 21 år gammal i år) och var tidigare hos SAS.
Den andra maskinen (UR-VVT) byggdes feb. 1998 (exakt 12 år sedan), och har flugit för TWA, American Airlines och Air China innan den kom till Aerosvit för ett drygt år sedan,
|

2010-02-10, 15:16
|
|
Är supertacksam för era svar!
men är det någon som som gjort den här resan?
Stockholm - Kiev - Bangkok
Sedan
Bangkok - Peking - stockholm
Med Aerosvit? Hur var mellanlandningen i Kiev? Fick ni gå av? Hur länge fick ni vänta? Hört talas om att "dom" går i egenom väskorna?
Jisses! Är sååå nervig för detta!
|
|
|

2010-02-10, 17:28
|
|
Aerosvit Airlines flyger definitivt inte via Peking. Måste vara Air China.
|

2010-02-10, 22:49
|
Rykte: 3
|
Har kollat upp hemresan för jag tror nog inte att Air china gör en code-share flight med Aerosvit airlines för annars så ligger jag efter. Men har kollat upp hemresan och enligt där så landar ni i Peking för att ta ombord/släppa av passagerare, lite godsaker samt frakt. Så ni är säkert i Peking i 30 minuter och behöver inte gå av planet under tiden.
Jag hoppas att ni får en trevlig resa och ni flyger tryggt med Aerosvit airlines som har koll på vilka flygplaner dem köper från SAS och från andra flygbolager.
|
|
|

2010-02-11, 00:13
|
|
Vad glad jag blir för alla svar
Malama:
Ja, vi flyger med Aerosvit dit och AirChina hem. Enligt biljetten ialla fall. Kul att du kan så mycket om planen, en hobby eller ett jobb?
Emil.G :
Aha, som tidigare nämnt så står det på biljetten att det är Air china på vägen hem. Så det kan nog mycket väl stämma att det blir en snabb mellan landing där. Det känns mycket bättre nu när det ÄNTLIGEN är någon som tycker bra om Aerosvit, var nära att boka om där ett tag.
Super tack för era svar! Och det kommer säkert fler frågor
|
|
|

2010-02-11, 01:10
|
|
Malin, ja både hobby och jobb! Började som en hobby när jag var 12, men har jobbat inom flygbranschen hela mitt liv (sedan jag var 16). 50 år om ett par månader! Vi har vår egen lilla familjefirma där vi håller reda just på vilka flygbolag som flyger med vilka flygplan.
|

2010-02-11, 15:24
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av malama
Malin, ja både hobby och jobb! Började som en hobby när jag var 12, men har jobbat inom flygbranschen hela mitt liv (sedan jag var 16). 50 år om ett par månader! Vi har vår egen lilla familjefirma där vi håller reda just på vilka flygbolag som flyger med vilka flygplan.
|
Berätta gärna mer... Vad används informationen till och vilka konsulterar er? Det lät som ett intressant jobb.
|
|
|

2010-02-11, 16:10
|
|
Då hamnar vi utanför vad den här tråden handlar om så kanske inte så lämpligt, men i all korthet: banker, leasing företag, flygplans & motor-tillverkare och deras underleverantörer och flygbolag är några av kunderna.
|

2010-02-11, 18:01
|
|
Malama:
Jo, berätta gärna mer! Verkar spännande!  Ju mer du berättar ju säkrare känner jag mig!
Ser att du inte befinner dig i sverige?
|
|
|

2010-02-11, 20:12
|
|
Har bott i USA i många år och på ön Hawai'i de senaste 15 åren. (Har en Hawai'i tråd i USA forumet om du är intresserad). Ang. vad jag sysslar med: har en databas med uppgifter om samtliga trafikflygplan som byggts de senaste 65 åren. När flygplanet byggdes, vilka flygbolag det flög för (och när)och vad som hände med planet om det inte finns längre. D.v.s. skrotat (och var det skrotades) eller förstört på annat sätt. Krasch t.ex.
Och för att anknyta till ämnet här och Boeing 767: i dagens läge har Boeing byggt totalt 985 st. Boeing 767. 51 har tagits permanent ur trafik (och en hel del av dem har skrotats), och 13 har förstörts på andra sätt (2 av dem i "9/11"). Om man räknar de 2 "9/11" maskinerna så har det varit totalt 6 stycken olyckor med Boeing 767 som krävde dödsfall. De andra 7 förstördes på annat sätt (brand på marken under översyn t.ex., och 2 stycken förstördes av bomber på Bagdads flygplats i feb 1991 under kriget där). Den första Boeing 767 levererades i aug 1982, så totalt 6 olyckor med dödsfall under 28 år är ganska bra statistik.
|

2010-02-11, 20:50
|
|
Haha! Jesus amalia! Du är påläst!
Då finns det en del kvar i trafik alltså?
Spännande med Hawaii, det är dig man ska prata med om man ska åka dit då?
|
|
|

2010-02-11, 21:10
|
|
Ja, 921 finns alltså fortfarande kvar, även om en del flyger frakt.
Och, kan definitivt hjälpa dig med Hawai'i tips. Även om jag redan lade upp det mesta som kan vara av intresse i Hawai'i tråden i USA forumet. Men svarar alltid gärna på frågor.
|

2010-02-11, 22:50
|
|
Kul!
Jag ska läsa den tråden så slipper du svara på samma frågor igen
|
|
 |
|