ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-05, 13:02

lallerklang

Nykomling
lallerklang är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Unhappy Thomas Cook till Phuket - Ryggproblem??
Hej!

Ny på forumet och hoppas jag skriver under rätt rubrik.

Bokade en resa till mig och min familj i höstas. Strax därefter skadade jag ryggen och blev i oktober opererad för diskbråck.
Läkningstiden för diskbråck kan vara så lång som 6-12 månader och i mitt fall snackar vi upp emot 12 månader.

Jag är ganska rörlig men får problem när jag sitter långa stunder och behöver därför ligga plant på magen och sträcka ut ryggen ca 5 min varje timme, minst...
Är positiv till det mesta och var helt inställd till att jag skulle vara fullt återställd innan vår resa men har börjat tänka om nu. Vi åker den 23/2.

Ringde idag till Thoman Cook och frågade om det fanns möjlighet att sträcka ut sig på golvet en stund då och då, men fick till svars att säkerhetsreglementet inte tillåter det. Dessutom finns det inte plats för det, enligt dom. Vi flyger med en Airbus 330-300 både dit och hem.

Om någon har erfarenhet från liknande situation blir jag väldigt glad om ni svarar mig. Som det ser ut just nu så blir det en avbokning men jag vet att våran dotter kommer bli otroligt besviken, även vi kommer att bli det.

Så, om nån vet något, hör av er...

/M
Svara med citat

Gammal 2010-02-05, 19:35

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Nu kan inte jag svara för Fritidsresor, men överlag så är det trångt på charterplanen. Varenda kvadratdecimeter är planerad mycket noga, och det brukar vara långt mer än 90% bokat. Vi pratar ju sportlov dessutom.

Gångarna är så pass smala, så ligger du där kommer ingen förbi. Vare sig vanliga toabesökare eller serveringsvagnar. Det är möjligt att det finns lite mer plats vid toaletterna, men det är som regel så pass mycket folk ombord att de används frekvent. Det kommer säkert finnas perioder då det är lugnt i planet och du kan sträcka ut på golvet, men så ofta som en gång i timmen kommer bli svårt. Flyger ni genom turbulent luft kommer man dessutom inte att tillåta att du inte sitter fastspänd.

Jag förstår att du fick det svar du fick av Fritidsresor.

Är smärtstillande medicin något som hjälper dig? Vad säger din läkare? Finns det risk att du förvärrar skadan om du biter ihop med hjälp av några starka värktabletter?
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 18:10

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Nu kan inte jag svara för Fritidsresor, men överlag så är det trångt på charterplanen. Varenda kvadratdecimeter är planerad mycket noga, och det brukar vara långt mer än 90% bokat. Vi pratar ju sportlov dessutom.

Gångarna är så pass smala, så ligger du där kommer ingen förbi. Vare sig vanliga toabesökare eller serveringsvagnar. Det är möjligt att det finns lite mer plats vid toaletterna, men det är som regel så pass mycket folk ombord att de används frekvent. Det kommer säkert finnas perioder då det är lugnt i planet och du kan sträcka ut på golvet, men så ofta som en gång i timmen kommer bli svårt. Flyger ni genom turbulent luft kommer man dessutom inte att tillåta att du inte sitter fastspänd.

Är smärtstillande medicin något som hjälper dig? Vad säger din läkare? Finns det risk att du förvärrar skadan om du biter ihop med hjälp av några starka värktabletter?
Varför i hela fridens namn blandar du in fritidsresor hela tiden i texten? Frågorna gällde ju Thomas Cook.
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 18:24

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Sorry, jag läste en annan text först, och blandade ihop den med den här frågeställningen.
Svara med citat

Gammal 2010-02-08, 09:10

Gäst

Thumbs up
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Lustigt att du nämner Fritidsresor, de e nämligen dom vi flyger med.

Jag har ett helt apotek hemma och har inga problem att knapra i mig till jag somnar, problemet är inte smärtan utan läkningsprocessen som blir störd när jag sitter ner så länge i sträck. Vill ju inte riskera att förstöra semestern...men som du sa så kanske de blir lite lugnare på flyget vissa tider. Vi flyger på natten så dom flesta kanske sover. Aja vi får väl se hur vi gör. Tack i alla fall.
Svara med citat

Gammal 2010-02-08, 20:45

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Lustigt att du nämner Fritidsresor, de e nämligen dom vi flyger med.

Jag har ett helt apotek hemma och har inga problem att knapra i mig till jag somnar, problemet är inte smärtan utan läkningsprocessen som blir störd när jag sitter ner så länge i sträck. Vill ju inte riskera att förstöra semestern...men som du sa så kanske de blir lite lugnare på flyget vissa tider. Vi flyger på natten så dom flesta kanske sover. Aja vi får väl se hur vi gör. Tack i alla fall.
Om du inte har ont så tror jag inte du behöver oroa dig för läkningsprocessen. Det handlar ju ändå bara om drygt 10 timmar. Om du pratar med flygvärdinnorna om dina besvär så tror jag inte heller att det är några problem att få sträcka ut ryggen i något pentry ett par gånger under flygningen. Det mesta är möjligt med ett leende och en vänlig fråga.

Under natten är det nersläckt i planet och de flesta sover eller försöker sova. Mest spring är det givetvis runt måltiderna. Finns det inte möjlighet att uppgradera till bättre benutrymme? I så fall brukar det ju gå hyfsat att sträcka ut sig.
Svara med citat

Gammal 2010-02-11, 22:40

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Jag har ganska dålig koll om mediciner men mitt tips är att när dem släcker ner planet så att alla kan sova under natten så kan du nog få gå runt planet för inte borde det va något mot säkerheten?

Annars om det skulle va mot säkerheten så prata bara med en flygvärdinna/värd så kan du nog få gå runt lite.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8