Citat:
Ursprungligen postat av Babar
Kan det inte vara så att flygbolagen försöker anpassa sina tider med tanke på jetlag?
Jag tänker främst på SAS som flyger till New York runt 10.40 svensk tid och landar runt 14.00 amerikansk tid. Då är klockan 20.00 i Sverige.
Jag menar det, landar man 14.00 amerikansk tid så måste man vara vaken till ungefär 21.00-22.00 och då klockan hemma i Sverige 03.00-04.00. Så första dagen lär ju blir rätt kämpig om man säger så.
Har pratat med människor som varit i Thailand och det är väldigt besvärligt när man kommer hem från Thailand än när man kommer dit. Flygtiderna till Thailand är också bra från Arlanda med Thai. Man flyger runt 14.00 från Arlanda, svensk tid och landar 06.00 Thailändsk tid, då är ju klockan 00.00 i Sverige, det lär ju bli ganska tufft det.
En kompis till mig bodde i Australien i ett år och han hade verkligen problem med jetlag när han kom hem. Tror han var vaken på nätterna och sov på dagarna säkert en vecka efter han kom hem.
|
Visst anpassas flygtiderna och ingen resriktning är helt problemfri, men som sagt så är det olika för olika personer och andra omständigheter. Senast vi var i NYC så blev vår korta resa in till Manhattan fördröjd p.g.a. en stängd Lincoln Tunnel, så vi kom i säng först vid midnatt lokal tid, dvs. 06:00 svensk tid, lite drygt 24h efter vi klivit upp. Det var naturligtvis inte optimalt, utan tanken var att inte somna på hotellrummet vid 17-tiden utan ställa in tiden direkt. Det blev en sovmorgon dagen efter, men sedan kände inte jag några bekymmer med tiden, två av de andra som var med hade mer problem att komma in i rätt rytm, medan vi var två som "föll rätt" in direkt.
Om ni ska till Thailand så antar jag att det blir mycket sol och bad, vilket ger möjlighet att lägga sig i skuggan och sova en stund på stranden om så önskas. Jag är sådan att jag kan ta mina sömntimmar lite nu och då, ibland blir det bara 4 timmars sömn, men om jag lägger mig en timme eller två på eftermiddagen efter jobbet så funkar det och jag kan då gå och lägga mig i lämplig tid för att få en "vanlig" natt. Åter igen, alla är olika och det gäller att hitta det som passar dig bäst.