ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-20, 23:30

saint

Nykomling
saint är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Red face långa flygresor
Vi åker till Thailand, Phuket, i mars -10. Det är första gången vi gör en så lång flygresa. Nå´n som har lite kloka tips om hur man lämpligen planerar tiden på flyget? Hur brukar det funka med maten? Vi flyger ut på eftermiddagen och hem på morgonen.
Svara med citat

Gammal 2010-01-21, 07:38

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av saint Visa inlägg

Nå´n som har lite kloka tips om hur man lämpligen planerar tiden på flyget?
Ni flyger med Thai från Arlanda eller?

Jag tycker det är jobbigast med jetlag till Thailand. Att flyga från Arlanda runt halv tre på eftermiddag och landa runt sex på morgonen i Thailand. Då är klockan tolv på natten i Sverige. Tänk sedan att du ska komma in i detta.

När jag flyger över olika tidzoner så dricker jag vatten och försöker sova vilket för mig är väldigt svårt på ett flygplan.

Gammal 2010-01-21, 08:58

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Ät lätt, drick lagom och försök sova. Jetlag påverkar olika människor olika, men alla i någon omfattning. Det är svårt att sova på flygplan, men jag brukar plugga in iPod:en och försöka slumra lite i allafall. Beroende på tid när man anländer så kan en kortare taktikvila vara bra, för mig åtminstone

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-01-21, 09:09

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Ska planera olika beroende på om man flyger mot tiden (mot öst) eller tillbaka i tiden (mot väst)? Eller är det ungefär samma planering som gäller?

Vad påverkar kroppen minst? Flygning mot öst eller väst?

Gammal 2010-01-21, 09:23

chazzie

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Babar Visa inlägg

Ska planera olika beroende på om man flyger mot tiden (mot öst) eller tillbaka i tiden (mot väst)? Eller är det ungefär samma planering som gäller?

Vad påverkar kroppen minst? Flygning mot öst eller väst?
Generellt österut, flyger man t.ex. till NYC och startar vid 10-tiden från Stockholm så är man framme vid 14-15-tiden i NY, en tidig kväll och man är ganska snabbt inne i dygnsrytmen, medan en återresa vid 17:00 (då du varit vaken hela dagen) landar runt 7-8 på Arlanda och då har du hela dagen framför dig. Lite beroende på flygtider osv. men generellt är det svårare att acklimatisera sig efter resan österut.

Jag tycker inte man skall överdramatisera jetlag:en, utan försök anpassa till dygnsrytmen i den nya tidszonen så snabbt som möjligt. Som boende i norra Sverige så kan en kurs i Stockholm orsaka liknande problem :P Blir hämtad av flygtaxi kl. 4:30 på morgonen, flyger ned mellan 6 och 7, kurs startar vid 8:30. När man då slutar runt 16-17 så är man klart trött och virrig, en promenad i lagom takt brukar underlätta en hel del samt en lätt middag (sallad, fisk, inte största kebabtalriken i stan' :P).
Svara med citat

Gammal 2010-01-21, 10:43

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Kan det inte vara så att flygbolagen försöker anpassa sina tider med tanke på jetlag?

Jag tänker främst på SAS som flyger till New York runt 10.40 svensk tid och landar runt 14.00 amerikansk tid. Då är klockan 20.00 i Sverige.

Jag menar det, landar man 14.00 amerikansk tid så måste man vara vaken till ungefär 21.00-22.00 och då klockan hemma i Sverige 03.00-04.00. Så första dagen lär ju blir rätt kämpig om man säger så.

Har pratat med människor som varit i Thailand och det är väldigt besvärligt när man kommer hem från Thailand än när man kommer dit. Flygtiderna till Thailand är också bra från Arlanda med Thai. Man flyger runt 14.00 från Arlanda, svensk tid och landar 06.00 Thailändsk tid, då är ju klockan 00.00 i Sverige, det lär ju bli ganska tufft det.

En kompis till mig bodde i Australien i ett år och han hade verkligen problem med jetlag när han kom hem. Tror han var vaken på nätterna och sov på dagarna säkert en vecka efter han kom hem.

Gammal 2010-01-21, 10:58

chazzie

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Babar Visa inlägg

Kan det inte vara så att flygbolagen försöker anpassa sina tider med tanke på jetlag?

Jag tänker främst på SAS som flyger till New York runt 10.40 svensk tid och landar runt 14.00 amerikansk tid. Då är klockan 20.00 i Sverige.

Jag menar det, landar man 14.00 amerikansk tid så måste man vara vaken till ungefär 21.00-22.00 och då klockan hemma i Sverige 03.00-04.00. Så första dagen lär ju blir rätt kämpig om man säger så.

Har pratat med människor som varit i Thailand och det är väldigt besvärligt när man kommer hem från Thailand än när man kommer dit. Flygtiderna till Thailand är också bra från Arlanda med Thai. Man flyger runt 14.00 från Arlanda, svensk tid och landar 06.00 Thailändsk tid, då är ju klockan 00.00 i Sverige, det lär ju bli ganska tufft det.

En kompis till mig bodde i Australien i ett år och han hade verkligen problem med jetlag när han kom hem. Tror han var vaken på nätterna och sov på dagarna säkert en vecka efter han kom hem.
Visst anpassas flygtiderna och ingen resriktning är helt problemfri, men som sagt så är det olika för olika personer och andra omständigheter. Senast vi var i NYC så blev vår korta resa in till Manhattan fördröjd p.g.a. en stängd Lincoln Tunnel, så vi kom i säng först vid midnatt lokal tid, dvs. 06:00 svensk tid, lite drygt 24h efter vi klivit upp. Det var naturligtvis inte optimalt, utan tanken var att inte somna på hotellrummet vid 17-tiden utan ställa in tiden direkt. Det blev en sovmorgon dagen efter, men sedan kände inte jag några bekymmer med tiden, två av de andra som var med hade mer problem att komma in i rätt rytm, medan vi var två som "föll rätt" in direkt.

Om ni ska till Thailand så antar jag att det blir mycket sol och bad, vilket ger möjlighet att lägga sig i skuggan och sova en stund på stranden om så önskas. Jag är sådan att jag kan ta mina sömntimmar lite nu och då, ibland blir det bara 4 timmars sömn, men om jag lägger mig en timme eller två på eftermiddagen efter jobbet så funkar det och jag kan då gå och lägga mig i lämplig tid för att få en "vanlig" natt. Åter igen, alla är olika och det gäller att hitta det som passar dig bäst.
Svara med citat

Gammal 2010-01-21, 15:27

saint

Nykomling
saint är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard långa flygresor
Tack för intressanta inlägg så här långt...vi flyger från Malmö till Phuket ca 15.00 svensk tid och är framme på tidig morgon thailändsk tid. Misstänker att man är rätt mör efter resan och inte ska räkna med någon större aktivitet på ankomstdagen. Hemresa på morgonen thailändsk tid och landar i Malmö vid 17.00-på skärtorsdag. Skönt att ha påsken framför sig om man har jetlag i benen vid hemkomsten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8