|
|

2010-01-08, 16:13
|
|
|
Ryanair
Hej, försöker boka flygbiljetter på Ryanair, men det fungerar inte att betala, med vilket kort jag än väljer.
Får felmeddelandet: "På grund av systemfel kan vi inte godkänna den här betalningsformen vid det här tillfället." Någon annan som råkat ut för det? Något tips?
Johan
Örebro
|
|
|

2010-01-08, 17:39
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Du skriver ju svaret själv
Citat
"På grund av systemfel kan vi inte godkänna den här betalningsformen vid det här tillfället."
Mitt råd är att försöka senare igen
|
|
|

2010-01-09, 12:42
|
|
|
Försökt
Jag har försökt flera gånger om dagen sedan i onsdags... Både i mitt eget och hustruns namn, och med olika kreditkort. Ingenting fungerar. Om det här gäller alla som försöker boka resor så gör ju Ryanair miljonförluster just nu.
|
|
|

2010-01-09, 16:01
|
|
|
Hände mig också..
Har varit med om samma sak då jag bokade för några dagar sedan. Hände cirka 4 gånger men sen funkade det igen så du får helt enkelt fortsätta att försöka eller kontakta kundsupport?
|
|
|

2010-01-09, 16:29
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
eller så bokar man ett annat bolag
|
|
|

2010-01-10, 17:36
|
|
|
EXAKT!
Varför folk är så dumma och bokar hos skit Ryanair,sen gnäller och klagar?
Vad förväntar man sig av--->NOLL PRIS-->NOLL SERVICE-->NOLL TOLERANS-foretag???
Att folk aldrig lär sig,helt fantastisk brist på kunskap och förstårelse!
Inte menat illa,kompis!
|
|
|

2010-02-03, 16:16
|
|
|
Ryanair är bra!
Ni kan tycka vad ni vill. Men Ryanair är ett riktigt bra flygbolag till vilket pris det kostar att resa med dem.
Man kan få bättre service än när man betalt dyrare!
|
|
|

2010-02-04, 00:18
|
Reg.datum: jun 2008
|
Njae...
Ryanair började väldigt bra när de lanserade sig i Sverige. Det var mycket stora prisskillnader mellan dem och de traditionella flygbolagen.
Jag jobbade då ute i Stockholms södra förorter, och tidsmässigt var det närmare till Skavsta än Arlanda en Fredag eftermiddag. Parkeringen på Skavsta var billig, så det händre rätt ofta att vi åkte små gäng ut på semestertrippar med Ryanair.
Men så började de lägga till den ena avgiften efter den andra, det blev mer och mer krångel, man fick inte checka in väskor utan att betala, man fick betala en betalningsavgift etc. Samtidigt började de andra bolagen att lansera mer och mer billiga biljetter, och hade en helt annan attityd till saker och ting.
Så det hände allt oftare att vi reste iväg från Arlanda istället. Det kostade inte mer, men man hade bättre avgångstider, kom närmare sitt resmål och visste att om en flight blev inställd så blev man inte lämnad i sticket.
Jag tycker Ryanair har glömt bort sin själ, viljan att göra flyget billigare. De är inte längre särskilt ledande på den punkten, utan nu handlar det bara om att försöka få kunderna att tro att det är billigt att flyga med dem, när det i själva verket är precis lika dyrt som på andra ställen.
|
|
|

2010-02-04, 01:45
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot
nu handlar det bara om att försöka få kunderna att tro att det är billigt att flyga med dem, när det i själva verket är precis lika dyrt som på andra ställen.
|
Håller fullständigt med.
Ryanairs rykte om att vara billigast på marknaden sitter kvar hos folk, och många hoppar på de s.k. billiga biljetterna utan att titta omkring först, och går på så vis miste om mycket bättre förhållanden inom samma prisklass.
För folk som bor söder om Stockholm, i Västerås, Växjö eller norr om Göteborg kan Ryanair möjligvis vara ett bra val. Men annars finns det ALLTID jämförbara konkurrenter. Norwegian är för tillfället det bästa exemplet.
|
|
|

2010-02-04, 09:27
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 6
|
Håller bara delvis med. Vi har åkt med Ryanair flera gånger i år, och det har varit klart billigast. Under förutsättning att man accepterar att allt extra kostar pengar. Vi är tre i familjen, och var och en får ta med 10 kg handbagage. Det blir totalt 30 kg, vilket räcker för de flesta resor - speciellt weekendresor. Struntar man dessutom i att köpa mat/dryck på planet, blir det också billigare. Vi äter ju inte var tredje timme på marken, varför göra det på en flygning som varar några timmar? Och att skriva ut boardingkorten hemma, ser vi inte som något extra besvär.
Men visst finns det konkurrenter. Norwegian kan definitivt vara väl så billig. I sommar åker vi t.ex. Arlanda-Rhodos tur och retur för bara drygt 6.000 kr totalt för alla tre. Inget att klaga på.
|
|
|

2010-02-07, 21:19
|
|
|
Att åka Ryanair är som att åka buss... och då menar jag inte bekväma komfortbussar, nej nej, jag syftar på gamla Tatra rishögar med träbänkar som är byggda för att transportera gruvarbetare till jobbet.
Men visst, för 1 krona eller vad biljetterna nu går på är det ju värt! Fast vänta nu, kostar inte flygbussen till Skavsta 149.- SEK per resa? Likaså vid destinationen... eller rättare sagt vid skogen bakom destinationen, där man hoppas att gräsmattan Ryanair landar på åtminstone är klippt.
Sedan blir man ju smått äcklad av deras "marknadsstrategi" eller vad man ska kalla det.
|
|
|

2010-02-07, 23:24
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Att åka Ryanair är som att åka buss... och då menar jag inte bekväma komfortbussar, nej nej, jag syftar på gamla Tatra rishögar med träbänkar som är byggda för att transportera gruvarbetare till jobbet.
Men visst, för 1 krona eller vad biljetterna nu går på är det ju värt! Fast vänta nu, kostar inte flygbussen till Skavsta 149.- SEK per resa? Likaså vid destinationen... eller rättare sagt vid skogen bakom destinationen, där man hoppas att gräsmattan Ryanair landar på åtminstone är klippt.
Sedan blir man ju smått äcklad av deras "marknadsstrategi" eller vad man ska kalla det.
|
Vilket kvalificerat skitsnack. Ryanair har en av världens yngsta flottor, sen får man tycka vad man vill om bolaget i övrigt. Pitchen är lika bra som hos andra bolag och stolarna likaså, med skillnaden att man inte kan fälla dem bakåt. Dock flyger Ryanair mestadels 2-3 timmar långa flygningar, så vad spelar det för roll? Jag klarar mig även utmärkt utan kaffe och smörgås på så korta flygningar, mot billigare biljettpris.
Dessutom, för oss som bor i Göteborg är det smidigare att åka till Säve än till Landvetter.
|
|
|

2010-02-08, 10:20
|
Reg.datum: jun 2008
|
Tycker inte du att det är konstigt hur ett bolag med en så modern flygflotta ändå kan få passagerarna att känna att de är ute och åker en gammal buss? För jag har lite den känslan jag med när jag åker med dem. Det är lite skolresa i femte klass över det hela, där kabinpersonalen agerar fröknar som skall hålla ordning på skocken.
Problemet med Ryanair är inte att man inte får något att äta, att stolarna inte går att fälla eller att flygplatserna ligger lite avigt till. Det kan man nog acceptera om totalpriset blir bra.
Problemet är att de saknar den lilla personliga touchen på sin service som skulle kunna göra underverk. Deras attityd får mig att känna det som om jag borde vara tacksam för att åka med dem. Det är inte riktigt på de premisserna jag vill åka på semester. I synnerhet inte när totalt betalar lika mycket som när jag flyger med något av de andra bolagen.
|
|
|

2010-02-08, 10:53
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot
Tycker inte du att det är konstigt hur ett bolag med en så modern flygflotta ändå kan få passagerarna att känna att de är ute och åker en gammal buss? För jag har lite den känslan jag med när jag åker med dem. Det är lite skolresa i femte klass över det hela, där kabinpersonalen agerar fröknar som skall hålla ordning på skocken.
Problemet med Ryanair är inte att man inte får något att äta, att stolarna inte går att fälla eller att flygplatserna ligger lite avigt till. Det kan man nog acceptera om totalpriset blir bra.
Problemet är att de saknar den lilla personliga touchen på sin service som skulle kunna göra underverk. Deras attityd får mig att känna det som om jag borde vara tacksam för att åka med dem. Det är inte riktigt på de premisserna jag vill åka på semester. I synnerhet inte när totalt betalar lika mycket som när jag flyger med något av de andra bolagen.
|
Nej, jag tycker faktiskt inte att det känns som att jag åker en gammal buss och jag tror inte att majoriteten av passagerarna tycker det heller. Troligen är detta din egen personliga värdering, om du ens har flugit med Ryanair. Däremot hade jag själv lite olustkänslor sist jag flög med en MD80 från SAS, just för att den såg gammal och sliten ut.
Får jag välja fritt föredrar jag Airbus framför Boeing, men jag tycker ändå att jag åker helt okej i Ryanairs moderna 737  r. Har flugit med Ryanair ett 20-tal gånger och har blivit försenad endast en gång (en knapp timme).
|
|
|

2010-02-08, 11:00
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Nej, jag tycker faktiskt inte att det känns som att jag åker en gammal buss och jag tror inte att majoriteten av passagerarna tycker det heller. Troligen är detta din egen personliga värdering, om du ens har flugit med Ryanair. Däremot hade jag själv lite olustkänslor sist jag flög med en MD80 från SAS, just för att den såg gammal och sliten ut.
Får jag välja fritt föredrar jag Airbus framför Boeing, men jag tycker ändå att jag åker helt okej i Ryanairs moderna 737  r. Har flugit med Ryanair ett 20-tal gånger och har blivit försenad endast en gång (en knapp timme).
|
Tillägg till ovanstående: Givetvis väljer jag bättre flygbolag om priset är samma eller lägre, men hittills har det väldigt sällan inträffat när det gäller de resmål Ryanair flyger till.
|
|
|

2010-02-09, 19:59
|
|
|
Alla har ju sin åsikt; det finns inget rätt eller fel. Min åsikt står jag dock fast vid. Jag har bara rest med Ryanair 2 gånger men det var nog för att inse vad dem går för.
Vad gäller förseningar är det sällan flygbolagets fel, så den jämförelsen brukar jag ogiltigförklara. Vad gäller sittplatsutrymmet är det väldigt litet. Det enda bolag som kan mätas med Ryanair är Wizzair som också är otroligt sparsamma med utrymmet. Jämför istället med EasyJet, Norwegian, Germanwings m.fl som tidvis också erbjuder riktigt låga biljettpriser. Där känner man sig som en människa och inte som en gris på väg till slakthuset.
Vad gäller priset har du både rätt och fel. Ibland har dem otroligt låga biljettpriser. Bor du dessutom i Göteborg (där Säve-bussen kostar lika mycket som Landvetter-bussen) kan jag förstå ditt resonemang. Men merparten av Ryanairs flygplatser ligger väldigt avsides, med kostsamma transferbussar och långa restider. Det ska man ju inte glömma när man bokar! Här är några exempel på Ryanairs flygplatser:
Rygge - 70km från Oslo, 1,5h bussresa
Hahn - 122km från Frankfurt, 2h bussresa
Weeze - 80km från Düsseldorf, 2h bussresa
Altenburg - 60km från Leipzig, 1,5h bussresa
Girona - 90km från Barcelona, 1,5h bussresa
Reus - 105km från Barcelona, 2h bussresa
Beauvais - 90km från Paris, 2h bussresa
Charleroi - 60km från Bryssel, 1,5h bussresa
Eindhoven - 125km från Amsterdam, 2,5h bussresa
Att betala för baggage är inte ovanligt bland lågprisbolagen. Men Ryanair lyckas alltid ha de högsta avgifterna. Att man sedan ska betala för att själv skriva ut sitt boardingkort är bortom all vett och moral.
Jag har gjort otaliga jämförelser och inklusive alla reseutgifter var Ryanair på sin höjd *något* billigare än konkurrenterna. Alltså inte värt besväret i mitt tycke.
|
|
|

2010-02-11, 16:35
|
|
|
Citat:
Alla har ju sin åsikt; det finns inget rätt eller fel. Min åsikt står jag dock fast vid. Jag har bara rest med Ryanair 2 gånger men det var nog för att inse vad dem går för.
Vad gäller förseningar är det sällan flygbolagets fel, så den jämförelsen brukar jag ogiltigförklara. Vad gäller sittplatsutrymmet är det väldigt litet. Det enda bolag som kan mätas med Ryanair är Wizzair som också är otroligt sparsamma med utrymmet. Jämför istället med EasyJet, Norwegian, Germanwings m.fl som tidvis också erbjuder riktigt låga biljettpriser. Där känner man sig som en människa och inte som en gris på väg till slakthuset.
Vad gäller priset har du både rätt och fel. Ibland har dem otroligt låga biljettpriser. Bor du dessutom i Göteborg (där Säve-bussen kostar lika mycket som Landvetter-bussen) kan jag förstå ditt resonemang. Men merparten av Ryanairs flygplatser ligger väldigt avsides, med kostsamma transferbussar och långa restider. Det ska man ju inte glömma när man bokar! Här är några exempel på Ryanairs flygplatser:
Rygge - 70km från Oslo, 1,5h bussresa
Hahn - 122km från Frankfurt, 2h bussresa
Weeze - 80km från Düsseldorf, 2h bussresa
Altenburg - 60km från Leipzig, 1,5h bussresa
Girona - 90km från Barcelona, 1,5h bussresa
Reus - 105km från Barcelona, 2h bussresa
Beauvais - 90km från Paris, 2h bussresa
Charleroi - 60km från Bryssel, 1,5h bussresa
Eindhoven - 125km från Amsterdam, 2,5h bussresa
Att betala för baggage är inte ovanligt bland lågprisbolagen. Men Ryanair lyckas alltid ha de högsta avgifterna. Att man sedan ska betala för att själv skriva ut sitt boardingkort är bortom all vett och moral.
Jag har gjort otaliga jämförelser och inklusive alla reseutgifter var Ryanair på sin höjd *något* billigare än konkurrenterna. Alltså inte värt besväret i mitt tycke.
|
De flygplatser jag har flugit till/från med Ryanair är:
Göteborg - Bättre än landvetter om man som jag bor i Kungälv.
Girona - Tar 1h15min jämfört mot 45min från Barcelonas flygplats (försumbar skillnad).
Stansted - SKÖNT att slippa heathrow, värt 30 min extra transfertid.
Marseille - Samma flygplats, lågpristerminal vägg i vägg
Bergamo - Stor fördel eftersom jag skulle till Gardasjön.
Skillnaden i transfertid jämfört med huvudflygplatsen är väldigt sällan mer än 30 minuter, vilket inte spelar mig någon som helst roll. I många fall (som ovan) kan det till och med innebära fördelar.
|
|
|

2010-02-11, 22:39
|
|
|
Citat:
Vad gäller sittplatsutrymmet är det väldigt litet. Det enda bolag som kan mätas med Ryanair är Wizzair som också är otroligt sparsamma med utrymmet. Jämför istället med EasyJet, Norwegian, Germanwings m.fl som tidvis också erbjuder riktigt låga biljettpriser. Där känner man sig som en människa och inte som en gris på väg till slakthuset.
|
Lite information hittad på Seatguru.com gällande pitch (avstånd till framförvarande stol):
Ryanair: 30 tum
Germanwings: 30 tum
Easyjet: 29 tum
Värt att notera är att charterbolagen oftast ligger mellan 27-29 tum.
|
|
|

2010-02-14, 12:36
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 2
|
Antingen är det felaktig information eller så finns det en annan faktor, men det ÄR trångt. Boeing 737-800 har bara en storlek (därav -800 tillägget) och jämför man Ryanairs sittplats-antal med andra bolag som har 373-800 ser man att dem har fler än de andra.
Men okej, det handlar ju om att trycka in så mycket folk som möjligt. Man får ju det man betalar för. Däremot är servicen fortfarande i botten (detta jämfört med lågprisbolag!) och deras arroganta stil får mig helt enkelt inte att vilja resa med dem. Inte den närmaste tiden i alla fall.
|
|
|

2010-02-14, 19:32
|
|
|
Citat:
Antingen är det felaktig information eller så finns det en annan faktor, men det ÄR trångt. Boeing 737-800 har bara en storlek (därav -800 tillägget) och jämför man Ryanairs sittplats-antal med andra bolag som har 373-800 ser man att dem har fler än de andra.
Men okej, det handlar ju om att trycka in så mycket folk som möjligt. Man får ju det man betalar för. Däremot är servicen fortfarande i botten (detta jämfört med lågprisbolag!) och deras arroganta stil får mig helt enkelt inte att vilja resa med dem. Inte den närmaste tiden i alla fall.
|
Personligen upplever jag inte Ryanair som trångt, så det får stå för dig. Jag är dock bara 179 centimeter lång. Charterplan har jag ofta upplevt som trånga däremot.
Jag håller med om att servicen är sämre än på de flesta andra bolag, men flyger jag med Ryanair har jag inte betalat för service och förväntar mig därför inte någon heller. Mina förväntningar har legat i att billigast möjligt ta mig från punkt A till B på ett säkert sätt och enligt tidtabell. Detta har Ryanair lyckats med varje gång jag har anlitat dem. När det gäller tvåtimmarsflygningar väljer jag själv mycket hellre ett lägre pris än en macka och en kopp kaffe. Hade det gällt resor till sydostasien exempelvis hade jag sannolikt valt ett bättre bolag eftersom servicen i dessa fall känns viktigare.
Jag har hört om folk som har blivit illa behandlade av Ryanair i Force Majeure-lägen, men det gäller många andra bolag också. För mig har det fungerat bra hittills. Prismässigt kan ibland Ryanair vara ganska dyra om man bokar nära avgång, men då jag alltid har bokat i god tid har jag aldrig hittat något billigare till de destinationer de trafikerar.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|