|
|

2010-02-14, 19:53
|
|
|
Ok, här är information hämtad från Wikipedia (Eng) gällande hur många passagerare olika bolag har i 737-800 (1 class configuration):
Ryanair: 189
Norwegian: 186-189
TUIfly Nordic: 189
Enligt Boeings hemsida: Typical 1-class configuration on the 737-800 seats 189 passengers.
|
|
|

2010-02-15, 00:03
|
|
|
Bättre med SAS
Ryanair är skojare allihopa, måhända att det är billiga biljetter men mer då?
Servicen är obefintlig, att betala 4 pund för en kopp kaffe och sedan 5 pund för ett litet halvt rundstycke med en gammal bit ost på?
Nej, bättre att åka med ett fullservicebolag som SAS, där ingår mat och dryck samt trevligt bemötande! Man känner att man är en människa som reser och inte boskap. Det är för mig värt några extra tusenlappar. Speciellt om man skall till London som är en hård och otrevlig stad, då vill man inte börja sin semester eller affärsresa med att bli dåligt bemött redan på planet!
|
|
|

2010-02-15, 01:00
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Ryanairs ide med att starta flygtrafik är inte för att ge 5-stjärnig service med låga biljettpriser. Som att du betalar några hundralappar en enkel resa medans det kostar på SAS några tusenlappar så är det ju en självklarhet att det blir flera som tar Ryanairs billiga priser. Sen så får du betala för dricka, mat mm och priserna där blir då lite dyrare.
På SAS så betalar du några tusenlappar för en enkel resa inget billigt det. Ibland så har SAS lite billigare priser men inte alltför billigt som Ryanair och du får lite bättre service än på Ryanair men är det värt att betala tusenlappar för en två timmars resa med Ryanairs låga priser för en 4 timmars resa? Just nu så vill alla resa så billigt som möjligt utomlands och om jag fick välja så skulle jag ta Ryanair för deras priser och sen så är jag ingen person som kräver jättebra service.
Sen så skojar Ryanair med en hel del ideer som att ta betalt för toalettbesök, ståplatser, betala för en sovplats på handbagagehyllan och deras vd är nog en dum idiot som älskar att dricka sitt sprit och bryr sig inte om passagerarna. För om dem hade infört toabetalningsbesök så hade jag hellre valt SAS vid det läget.
|
|
|

2010-02-15, 01:12
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Carlzon
Nej, bättre att åka med ett fullservicebolag som SAS, där ingår mat och dryck samt trevligt bemötande!
|
Hittils har jag argumenterat mot Ryanair, men ditt inlägg är bara helt fel. Du flög senast med SAS för sådär 15 år sedan, eller? I dagsläget finns det bara 2 skillnader mellan SAS och Ryanair: 20kg fritt baggage, och att dem flyger från "ordentliga" flygplatser. Utöver det får du själv bekosta all extra bekvämlighet som exempelvis mat och dryck (bortsett från Business Class, men det är inte jämförbart med lågprisflyg).
Ryanair jämförs bäst med andra lågprisbolag där du får vad du betalar för. Hos SAS betalar du utan att få något
|
|
|

2010-02-15, 10:53
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Ang. Ryan Air är ju detta lite intressant:
Landade på fel flygplats « Robert Lauls blogg
Själv skulle jag aldrig få för mig att bränna långt ut på landsbygden för att komma till en flygplats där jag kan spara ett par kronor. Jag bor norr om Stockholm och tänker då aldrig flyga från någon annan flygplats än Arlanda när jag ska lämna landet.
|
|
|

2010-02-15, 11:05
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Hittils har jag argumenterat mot Ryanair, men ditt inlägg är bara helt fel. Du flög senast med SAS för sådär 15 år sedan, eller? I dagsläget finns det bara 2 skillnader mellan SAS och Ryanair: 20kg fritt baggage, och att dem flyger från "ordentliga" flygplatser. Utöver det får du själv bekosta all extra bekvämlighet som exempelvis mat och dryck (bortsett från Business Class, men det är inte jämförbart med lågprisflyg).
Ryanair jämförs bäst med andra lågprisbolag där du får vad du betalar för. Hos SAS betalar du utan att få något 
|
Och jag vill bara inflika att jag hittills i denna diskussion har jämfört Ryanair med "fullservicebolag", just eftersom det knappt finns några alternativa lågprisbolag som flyger från Göteborg. Med de alternativ som finns i dagsläget har alltså Ryanair passat mig bäst, eftersom priset har varit lägst, samt att det är smidigt att flyga från Säve. Om exempelvis Easyjet eller Norwegian hade trafikerat Göteborg hade jag kanske valt att flyga med dem istället.
Det enda egentliga alternativet som finns i dagsläget är CityAirline, men då jag föredrar nya 737or framför gamla MD80 så är ändå Ryanair bättre i mitt tycke.
Förresten Jan Carlzon: För det första är de priser du anger för kaffe och smörgås helt felaktiga och tagna ur luften. För det andra är du troligtvis ganska ensam om att gärna betala "några tusen extra" för en två timmar lång flygning till London. Även om du så klart själv väljer vad du vill lägga dina pengar på.
|
|
|

2010-02-15, 11:51
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Med de alternativ som finns i dagsläget har alltså Ryanair passat mig bäst, eftersom priset har varit lägst, samt att det är smidigt att flyga från Säve. Om exempelvis Easyjet eller Norwegian hade trafikerat Göteborg hade jag kanske valt att flyga med dem istället.
|
I ditt fall har jag faktiskt full förståelse, så mina anmärkningar är inte riktade mot dig personligt. Däremot är den större delen av Ryanairs passagerare tvungna att resa längre sträckor till flygplatserna. Norwegian och easyJet väljer oftast större och mer centralt belägna flygplatser, så dem lär man inte se på Säve.
Förresten, det har gått rykten på Köpenhamns flygplats att Ryanair vill öppna upp där. Det går emot deras stil, så jag är lite skeptisk. Någon som vet något? Köpenhamn har ju även en mindre flygplats i Roskilde som påminner om Skavsta. Det hade nog passat dem bättre
Senast redigerad av PeterSouth den 2010-02-15 klockan 16:23.
|
|
|

2010-02-15, 15:33
|
|
|
Jag tror att vi i framtiden kommer se fler flygplatser som är uppbyggda som Marseille Provence (t.ex.) med billigt uppförda LowCost-terminaler vägg i vägg med storflygplatserna. Världen börjar så smått inse att lågprisflygbolagen har kommit för att stanna. Dessutom betalar redan nu easyJet m.fl. lägre flygplatsavgifter än fullservicebolag, vilket innebär att ledningen på olika flygplatser gärna hade förpassat dem till egna terminaler.
|
|
|

2010-02-15, 16:21
|
|
Jag fann ett udda Ryanair flyg på Airliners:
Var detta ett standard-utseende, eller ett enstaka fall?
|
|
|

2010-02-15, 16:50
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Det där är en gammal B737-300 som Ryanair fick med när dom köpte Buzz. Såldes till AirChina 2004 och flyger numera för Belavia som EW-282PA.
|
|
|

2010-02-16, 10:29
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av ElDolko
Ang. Ryan Air är ju detta lite intressant:
Landade på fel flygplats « Robert Lauls blogg
Själv skulle jag aldrig få för mig att bränna långt ut på landsbygden för att komma till en flygplats där jag kan spara ett par kronor. Jag bor norr om Stockholm och tänker då aldrig flyga från någon annan flygplats än Arlanda när jag ska lämna landet.
|
Anledningen till att Ryanair landade på Arlanda, var att Ryanair inte betalat sina fakturor till Skavsta flygplats, vilket gör att Skavsta flygplats inte håller extra öppet för sena Ryanair plan. Alla som drabbas av detta har självklart rätt till full ersättning från Ryanair, eftersom förseningar/inställda flyg som beror på obetalda fakturor inte är "extraordinära omständigheter".
Ryanair har inte betalat Skavsta | Inrikes | SvD
|
|
|

2010-02-16, 11:01
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Anledningen till att Ryanair landade på Arlanda, var att Ryanair inte betalat sina fakturor till Skavsta flygplats, vilket gör att Skavsta flygplats inte håller extra öppet för sena Ryanair plan. Alla som drabbas av detta har självklart rätt till full ersättning från Ryanair, eftersom förseningar/inställda flyg som beror på obetalda fakturor inte är "extraordinära omständigheter".
Ryanair har inte betalat Skavsta | Inrikes | SvD
|
Kan det vara så att Ryanair är sura över att Skavstas snöröjning är under all kritik?
Bara en spekulation...
|
|
|

2010-02-16, 11:02
|
|
Det var oxå min första tanke, men oavsett varför Ryanair inte betalar, så är det inte "extraordinära omständigheter", vilket innebär att kunder har rätt till ersättning enligt EU-lag.
|
|
|

2010-02-16, 15:37
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Skavsta är Sveriges tredje största flygplats sett till antal passagerare. Man ökar stadigt, och ändå går de år efter år med stora förluster. Åren 2006-2008 var den samlade förlusten drygt 45 miljoner.
Jag ser det här som ett försök att få betalt för kringtjänsterna. Goodwill i all ära, men det betalar inga räkningar. Vill Ryanair eller andra bolag ha brandpersonal, banskötsel, tull, passkontrollanter, bagagepersonal, flygledare, säkerhetspersonal, tekniker och annan servicepersonal på plats efter 23:30 som det står i dagens avtal, så får man börja betala för det. I annat fall stänger man 23:30 och behöver inte betala en massa övertid och OB till personalen.
För Skavstas brittiska ägare finns det inga skäl att varje år betala mångmiljonbelopp för att subventionera Ryanairs verksamhet, utan då är det bättre att lägga ned flygplatsen i förlängningen.
Jag tror inte att snöröjningen har ett dugg med detta att göra, för Ryanair är väl medvetna om små flygplatsers knappa förmåga att hålla snö och is borta från sina banor när det blir oväder. Man är inte beredd att betala för att ha 20 snöröjningsmaskiner stå standby 6 månader om året, och därmed blir snöröjningen där efter.
Man har flörtat en del med Norrköping, men det är 5 mil längre, och då tror jag att många från Stockholm/Mälardalen tvekar. Man flyger också från Västerås, men också dit är många från Stockholm tveksamma att åka.
|
|
|

2010-03-15, 13:22
|
|
|
Betalningsfel
Hej!
Jag har exakt samma fel som du. Det verkar har varit sen mitten av förra veckan!
Ringde Ryanair men dom känner inte till detta.
Man blir ju lite frustrerad när man inte kan boka..
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|