|
|

2009-12-28, 21:31
|
Reg.datum: dec 2009
Rykte: 0
|
Transavia besättning
Hej!
Har flugit ett 100 tal gånger men aldrig känt mig så irriterad och illa till mods som när jag flög med Transavia från Köpenhamn till Kreta 25/10-09 / 31/10-09. Skulle vilja ha någon flygkunnig som har synpunkter.
Vi satt på rad 4 och hade god uppsikt över cockpit/flygvärdinnor mm.
Flygvärdinna nr 1 gick efter take off in i cockpit och stannade där i 50-55 minuter. Flygvärdinna 2 och 3 började severa dricka och var till synes irriterade. Efter ca 30 minuter kom kapten ut och kvar i cockpit var då flygvärdinna nr 1 tillsammans med styrman. Kapten drack kaffe samtidigt som han pratade med flygvärdinna nr 2 och 3. Planets kom just då in i turbulens (kraftig) men kapten drack lugnt sitt kaffe. Jag menar, kan styrman vara 100 procent fokuserad på flygningen när han har en flygvärdinna hos sig? I ungefär 10 minuter (och under turbulens) stod kapten kvar och skojade med de två flygvärdinnorna. Sedan gick han in i cockpit och flygvärdinna nr 1 gick ut. Ca 30 minuter före inflygning gick flygvärdinna 2 och 3 in i cockpit och lät flygvärdinna nr 1 ensam ta hand om oss passagerare. De stannade kvar i ca 30 minuter och kom ut precis före man inledde nedstigningen till Kastrup.
Är detta något som andra också upplevt? Jag kan aldrig tro att när flygvärdinnorna är i cockpit är de tysta som möss utan har konversation med piloterna som väl knappast kan vara 100 % fokuserade på att flyga.
Tyckte det såg pinsamt dumt ut och var orolig att under turbulens inte ha båda piloterna där de hör hemma , dvs i cockpit.
MVH: Patrick
|
|
|

2009-12-28, 21:53
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
I moderna flygplan så flyger inte piloten planet, utan han programmerar in flygningen i datorn innan start, sedan övervakar piloten bara att allt flyter på som det ska under själva flygningen. Du behöver inte vara orolig om det är någon på besök i cockpit eller om piloten går ut.
|
|
|

2009-12-28, 21:59
|
|
Hej Micke!
Men är det vanligt att flygvärdinnorna befinner sig så länge i cockpit? Det ser inte vidare snyggt ut det jag och mina medpassagerare fick se. Mitt förtroende för Transavia fick sig en törn och skulle välja Norweigan istället nästa gång om båda flyger på samma destination.
|
|
|

2010-01-15, 14:55
|
|
|
Hejsan Patrick!
Arbetar själv som Styrman sedan ca 8 år tillbaka för ett större skandinaviskt bolag där vi också flyger dessa sträckor!
Vill påpeka att detta "fenomen" är väldigt vanligt att kabin personalen kommer in till oss för briefing osv! Vi tillhandahåller dem information dem har behov utav såsom vädret under flygningens gång eller annat, likaså tillhandahåller dem också information vi behöver angående passagerare eller annat som dem ser ute i kabinen som inte vi på flight deck gör!
Men visst, att uppehålla piloterna i 50-55 min låter för mig väldigt märkligt, de har ett stort jobb att ta hand om ute i kabinen så att låta 2 andra ta hand om Ca 180-190 pax som Transavias Boeing 737-700 har kapacitet för är för mig väldigt orimligt, speciellt efter en start då vagnarna med dricka och tilltugg ska rullas ut i kabin för passagerarna och NI helst vill ha ett så positivt intryck som möjligt av att VI som tjänstgör ombord gör ett tryggt arbete!
Kapten och styrman får givetvis lämna flight deck för att göra "sina behov" liksom alla andra människor har, men då upplyser vi detta ofta till kabinpersonalen att en av oss behöver en toalett, då ser personalen till att där inte finns köer vid en av toaletterna så att vi snabbt kan gå in och göra vårt "ärende" för att således gå tillbaka till flight deck så fort som möjligt.
Som personen ovanför skrev så flyger planen sig själva (Det är ingen hemlighet)
Vi lyfter planet själva, resten sköter datorerna, så vårt jobb är faktiskt bara att övervaka och dricka kaffe (Skämt åsido) Vi har mycket papper och gå igenom, väder osv, vi ska kontakta kontrolltorn i de olika kontroll zoner vi flyger in i för att bekräfta att vi är vi och ingen annan som "inkräktar" deras luftzon sedan ska vi även rapportera tillbaka efter att vi lämnat deras kontrollzon att vi fortfarande är i luften så att de således inte har mer ansvar för oss vilket den nya kontrollzonen har ansvar för istället (Kan man enkelt förklara)
Givetvis finns där mer för oss att göra, vilket jag helt ärligt talat inte orkar att förklara, men jobb har vi att göra inne på Flight Deck, men....
annars förekommer det också lite dötid inne på flight deck, vilket gör att även vi tar oss en bensträckare genom kabinen för en kopp kaffe och lite "luft" samt för att kolla till passagerarna och kabin personalen!
När vi lämnar flight deck har vi givetvis tagit reda på om där kommer fram nåt speciellt väder fenomen inom kort osv, styrmannen är en minst lika duktig pilot som kaptenen och det är kaptenens ansvar att bedöma att han kan lämna styrman ensam (Vilket han givetvis kan) Vid minst lilla så kallas kapten/styrman tillbaka in till flight deck så det finns ABSOLUT inget att oroa sig för...
Praktiskt taget kan faktiskt bägge piloterna stå och snacka i kabinen medans planet börjar gå ner för inflygning av sig själv, och vipps så landar planet, men det går inte riktigt, med tanke på att någon ska ha konstant kontakt med kontrolltornet samt att vi ska ju också bromsa planet, samt styra det när vi taxar på marken för att parkera planet vid gaten!
Men Patrick, oroa dig inte..... Transavia gör inte ett mindre bra jobb lita på mig!
Har själv suttit som passagerare på en flight till Malaga med Sterling (Som tråkigt nog har gått i konkurs) där jag såg att dörren till flightdeck öppnades och bägge piloterna lämnade flight deck och stod vid toaletterna och förde en tillsynes rätt rolig konversation med kabinpersonalen, detta upprörde såklart en del passagerare men inte mig, då jag vet om att detta går att göra, sen om det är lagligt eller accepterat, det är upp till var och en bestämma som piloter, passagerare osv... Givetvis får INTE detta förekomma, men det gör det ändå! Att flyga är världens säkraste sätt att ta sig fram på!
När jag har fullgjort min arbetsdag och haft en Barcelona flight tex fram och tillbaka så kan jag lova dig för att när jag sätter mig i bilen på Kastrup och ska köra hem så har jag större chans att dö i en bilolycka än uppe i planet.... oavsett hur skicklig man än är som förare eller som pilot, säkrast känner jag mig alltid när jag flyger!
Hoppas denna information hjälpte dig lite?
Ha det bra!
Mvh Mats - Styrman för en Airbus A321
|
|
|

2010-01-19, 22:37
|
|
Hej Mats!
Tack för ditt svar som redde ut en del av den oro jag fick när jag flög med Transavia senast.
Eftersom du är styrman så skulle jag vilja ställa en följdfråga till dig.
Jag är inte den som älskar att flyga (men jag gör det ofta) och speciellt inte när det blåser ordentligt.
Hur förbereder ni en landning med kraftig sidvind (20 m/s) i cockpit. Är det som en "vanlig dag på jobbet" eller är man "extra koncentrerad"? Flyger ni alltid manuellt vid kraftig vind eller kan autopiloten i princip landa planet även i sådan förhållanden? Var går gränsen (hur många m/s) när man inte landar i direkt sidvind för en Airbus A321 ?
Även när det inte blåser speciellt mycket kan man känna att planet ibland kränger väldigt mycket i sidled åt båda hållen den sista minuten innan man landar. Vad beror det på?
En sista fråga: Landar ni alltid manuellt? Om inte , hur ofta låter ni autopiloten landa planet? Och vid normala förhållanden (väder) , hur måga minuter före landning tar ni över manuellt?
Tack än en gång för ditt svar och ser framemot att få läsa svaret på mina följdfrågor.
MVH: Patrick!
|
|
|

2010-02-04, 02:03
|
|
|
Mats, du har alldeles rätt i allt du säger. Från en ovetande passagerares synvinkel kan det dock se väldigt oprofessionellt och rent av farligt ut när kaptenen lämnar sin post under en så pass lång tid.
Folk är generellt inte så glada för att flyga. Vid minsta lilla turbulens ser halva passagerarna sina liv passera i revy. Högsta prioritet hos personalens agerande ska vara att inte jaga upp folk i onödan.
Vad gäller Transavia har jag rest med dem under 2005 och 2006 när de fortfarande flög Danmark-Holland, och personalen visade alltid förstklassigt uppförande. Den ovan nämnda incidenten var nog enskild.
|
|
|

2011-01-09, 09:05
|
|
|
Mats?
Citerar: "detta upprörde såklart en del passagerare men inte mig, då jag vet om att detta går att göra, sen om det är lagligt eller accepterat, det är upp till var och en bestämma som piloter, passagerare osv..."
Tyckte bara det verkade lustigt att ni har befogenhet att stifta lagar på plats där uppe.
Tackar för ett i övrigt informativt inlägg.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|