ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-15, 23:53

beetts

Nykomling
beetts är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Det är bråttom!! panik och ångest
Hej!

Den 17:e december reser vi till Tokyo. det är ett "tidigt" flyg till London (där vi mellanlandar) och det flyget avgår 08:10 ifrån kastrup.

jag har då tagit reda på att man ska vara där och redo för incheckning ca 2 timmar innan, vi bor i Helsingborg så det är inte långt ifrån kastrup.
vi planerar att ta tåget 05:06 som är ett direkttåg.
det SKA komma fram 06:24 i kastrup - MEN det går igenom malmö och om jag har förstått det rätt så bygger dem om i malmö just nu, vilket leder till förseningar osv. (annars kan det bli försenat pga väder osv).

något annat som bidrar till min rädsla om att vi kommer bli försenade är att jag gick in på kastrups hemsida och där stod det att man skulle reservera för "extra travel time" i och med att COP15 mötet pågår i Danmark nu så är det mycket flygtrafik

Vårt enda val, förutom att ta 05:06 tåget är isåfall att åka redan kvällen innan klockan 23:27 och då får vi vänta på flygplatsen i ca 6 timmar.
Det är rätt hemskt men just nu verkar det som om vårt sista val.

Hoppas att ni kan komma med åsikter eller vad som helst! jag är hur orolig som helst.

förresten, vad händer om man missar sitt flyg?

mvh
betts
Svara med citat

Gammal 2009-12-16, 05:06

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Tyvärr nog ingen som kan ge dig några garantier. Själv har jag ofta haft tidiga avgångar från Kastrup, men alltid på sommaren så var ju inte bekymrad över vädret. Senast i juli 2009 då jag hade en 07:45 avgång till London Heathrow, med vidare anslutning till San Francisco och Honolulu (så det var ju viktigt att jag inte missade London planet!). Tog tåget från Svågertorp och kom till Kastrup några minuter innan kl. 06:00. Det är ju massor med folk vid den tiden på morgonen men hade trots det gott om tid och satt en bra stund ute vid gaten och väntade. Om du kommer dit 06:24 bör det inte vara några problem. Även en mindre försening bör inte vålla några problem. Och om det värsta skulle inträffa och du har en 30-40 min. försening så bara ta direkt kontakt med någon av personalen så fort du kommer till Kastrup. Man checkar ju själv in nu för tiden (på SAS varje fall) men de har alltid någon representant som går runt och är hjälpsam i största allmänhet.

Förresten, det finns ju tidigare tåg från Malmö till Kastrup. Finns det inte ett tidigare tåg från Hbg? Även om det ev. innebär byte i Malmö kanske det kan vara ett alternativ?
Senast redigerad av malama den 2009-12-16 klockan 05:23.
Svara med citat

Gammal 2009-12-16, 09:31

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 6

Standard
Vi har tidigare haft problem på Kastrup, och fått rådet att vara där 3 timmar innan avgång. Så jag hade nog tagit kvällståget. Frågan är om det blir så mycket (god) nattsömn om man ändå ligger och våndar sig för att inte hinna på morgonen. Missar man "förstaflyget" kan det ju få biverkningar på nästa flyg beroende på hur nära in på det flyget avgår. Misstänkar att ni själva då får stå för alla kostader, eftersom det är ert fel att ni inte hann med det första flyget.
Svara med citat

Gammal 2009-12-18, 23:49

Dalarna

Medlem
Dalarna är inte uppkopplad

Standard
Tråkigt att de blivit så för dig. Men mitt råd är nog att ta kvällståget för att slippa stress och krångel. Men tror och har för mig att det är så att att planet väntar ett tag på sina passagerare innan de lyfter . För när vi var på Mallorca var det två passagerare som var försenade och då väntade vi in dom (alla väntade på dom medan dom lugnt shoppade ) Men innan dom dök upp sa piloten att om vi de som fattades kom skulle inte vi kunna lyfta som planerart, utan för dröja kvar på flygplatsen. Men kanske inte alltid är så. Men som tur var kom dom i alla fall så vi fick flyga hem
Svara med citat

Gammal 2009-12-19, 08:23

beetts

Nykomling
beetts är inte uppkopplad

Smile Tack!
tack sa hemskt mycket for alla era svar! det har varit till stor hjalp och det ar alltid bra att hora olika asikter!

vi bestamde oss for att ta 05:06 taget eftersom att det visade sig att om vi hade tagit 23 - taget sa hade vi fatt vanta i malmo en timme pa det anslutande taget.. det kandes inte sa bra att fa vanta en timme ute i kylan plus risken att bli ranade osv. sa vi chansade och tog det lite senare taget...

allt gick bra och vi var i tid anda tills vi kom till malmo, da visade det sig att taget skulle stanna dar och sluta ga pga vadret, det var jattemycket sno!
panik fick vi och flyget skulle ga om en och en halv timme. da det var svart for skanetrafiken att fixa bussar som skulle ta en till kastrup var vi tvungna att ta en taxi.....det gick bra iallafall och vi hann med flyget!

nu ar vi framme i japan och allt ar bra hittills iaf!

men som sagt, tack for era svar!!!
Svara med citat

Gammal 2009-12-19, 09:08

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Skönt att höra att det ordnade sig! Trots allt! Ha det trevligt i Japan!

Gammal 2009-12-20, 15:32

Dalarna

Medlem
Dalarna är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av beetts Visa inlägg

tack sa hemskt mycket for alla era svar! det har varit till stor hjalp och det ar alltid bra att hora olika asikter!

vi bestamde oss for att ta 05:06 taget eftersom att det visade sig att om vi hade tagit 23 - taget sa hade vi fatt vanta i malmo en timme pa det anslutande taget.. det kandes inte sa bra att fa vanta en timme ute i kylan plus risken att bli ranade osv. sa vi chansade och tog det lite senare taget...

allt gick bra och vi var i tid anda tills vi kom till malmo, da visade det sig att taget skulle stanna dar och sluta ga pga vadret, det var jattemycket sno!
panik fick vi och flyget skulle ga om en och en halv timme. da det var svart for skanetrafiken att fixa bussar som skulle ta en till kastrup var vi tvungna att ta en taxi.....det gick bra iallafall och vi hann med flyget!

nu ar vi framme i japan och allt ar bra hittills iaf!

men som sagt, tack for era svar!!!
Vad skönt att de löste sig för er! Hoppas ni får de bra i Japan! Skriv gärna hur det var där när ni kommer tillbaka!
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 18:24

Gäst mahin

Standard ångrad
hej, jag har bokat en resa sedan händer något som jag kan inte resa ,vad kan jag göra nu
Svara med citat

Gammal 2010-07-22, 12:33

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst mahin Visa inlägg

hej, jag har bokat en resa sedan händer något som jag kan inte resa ,vad kan jag göra nu
mahin till att börja med så har du laggt din fråga lite fel. skulle ha gjot en ny tropic istället, så någon kommer nog flytta din tråd.

men svar på frågan är om du har avbes så har man oxo en försäkring.tällningskydd ? eller om du betalt hela resan med visakortet.

frågan är varför du inte kan åka, har du blivit sjuk och har läkarintyg på det och en "avbeställningskydd så ska det inte vara några problem.kontaktaresebolaget så får du rätt svar direkt.

Gammal 2010-08-13, 13:41

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av beetts Visa inlägg

Hej!

Den 17:e december reser vi till Tokyo. det är ett "tidigt" flyg till London (där vi mellanlandar) och det flyget avgår 08:10 ifrån kastrup.

jag har då tagit reda på att man ska vara där och redo för incheckning ca 2 timmar innan, vi bor i Helsingborg så det är inte långt ifrån kastrup.
vi planerar att ta tåget 05:06 som är ett direkttåg.
det SKA komma fram 06:24 i kastrup - MEN det går igenom malmö och om jag har förstått det rätt så bygger dem om i malmö just nu, vilket leder till förseningar osv. (annars kan det bli försenat pga väder osv).

något annat som bidrar till min rädsla om att vi kommer bli försenade är att jag gick in på kastrups hemsida och där stod det att man skulle reservera för "extra travel time" i och med att COP15 mötet pågår i Danmark nu så är det mycket flygtrafik

Vårt enda val, förutom att ta 05:06 tåget är isåfall att åka redan kvällen innan klockan 23:27 och då får vi vänta på flygplatsen i ca 6 timmar.
Det är rätt hemskt men just nu verkar det som om vårt sista val.

Hoppas att ni kan komma med åsikter eller vad som helst! jag är hur orolig som helst.

förresten, vad händer om man missar sitt flyg?

mvh
betts
Det viktigaste är att du checkar in dina väskor i tid för när dom är ombord på planet så får inte planet åka utan att du är ombord eller att väskan lastas av och då väntar dom hellre på dig ett tag en att dom ska gå igenom alla väskor för att ta ut dina väskor.
Säg till personalen om du känner att du blir sen så kan dom meddela detta till gaten och kanske hjälpa dig till planet fortare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8