ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-18, 23:30

Biscanbauer

Nykomling
Biscanbauer är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Question Bagagevikt
Hej!
Åker snart till Aruba, 2 veckor, med Thomas Cook och läser på deras hemsida att tillåten vikt är 20 kg (inkl handbagage!!!). Det låter ju helt otroligt lite! När jag åkt reguljärt till Mexiko har det varit ok med 2x20 kg plus handbagage.

Någon som vet hur hur hårt de efterlever dessa viktregler? Några erfarenheter? Det låter som något de kommit på för att tjäna pengar, förlåt, extra pengar på resenärerna.

Verkligen tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 00:23

Gäst

Standard
Vet inte hur illa det är med dessa, men SAS är stenhårda där tar de 2% av billjetpriset för varje påbörjat kilo över de godkända 20 kg, vi torska 160 sek för 20,7 kg när vi flög hem från Kina, aldrig mer SAS
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 10:17

w1shmast3r

Medlem
w1shmast3r är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Vet inte hur illa det är med dessa, men SAS är stenhårda där tar de 2% av billjetpriset för varje påbörjat kilo över de godkända 20 kg, vi torska 160 sek för 20,7 kg när vi flög hem från Kina, aldrig mer SAS
Ja du, jag vet inte vilket bolag som inte har en gräns på hur mycket man får ta med.
Och 160kr måste ju vara fruktansvärt mycket pengar för en som precis pyntat en biljett till Kina.
Jag lider verkligen med dig, hoppas du nån gång kan komma över den traumatiska upplevelse detta måste varit för dig....
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 10:54

Biscanbauer

Nykomling
Biscanbauer är inte uppkopplad

Standard
Snälla, kan någon svara på den ursprungliga frågan? Alltså specifikt Thomas Cook.
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 16:35

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av w1shmast3r Visa inlägg

Ja du, jag vet inte vilket bolag som inte har en gräns på hur mycket man får ta med.
Och 160kr måste ju vara fruktansvärt mycket pengar för en som precis pyntat en biljett till Kina.
Jag lider verkligen med dig, hoppas du nån gång kan komma över den traumatiska upplevelse detta måste varit för dig....
Ojdå, här trampades det visst på en riktigt öm tå, jobbar förmodligen på SAS. Du skriver vem som inte har regel för övervikt, jag och min fru åkte från Bangkok nu senast med en väska på 27 kg och den andra på 36 kg, totalt 3 kg övervikt, men vaddå, hon bara log och så var det ur världen, handbagaget tittade hon bara inte på, nu var det ju klart med ett servicebolag, Thai Air.
Kan väl tycka att det är överdrivet sniket att ta betalt för under ett kg övervikt.
Kan fylla på med en annan sak. Service, tror inte SAS har en aning om vad det är, sen friställer SAS massor av folk och då är nog regeln "sist in, först ut" och därför är ju personalen inte precis purunga och tillmötesgående.
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 17:01

crazyhogan

Nykomling
crazyhogan är inte uppkopplad

Standard
Dom flesta flygbolagen har 20 kg (buisness 30kg).
Har du fått med dig 2*20kg, så är det bara att gratulera.

20 kg är en regel som IATA har och skall gälla samtliga flygbolag i världen som standard.
Anledningen är många faktorer, bla. för att dom skall få in så mycket passagerare som möjligt. (det e ju det dom tjänar pengar på)
Men den största anledningen är arbetsmiljön för flygplats personal.
Har själv jobbat på "rampen" på Arlanda, så jag vet skillnaden på att bära upp en väska som väger 20kg eller 25-30 kg..

Så gnäll inte om ni får betala övervikt..
Det finns frakt att skicka istället

/ Håkan
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 17:09

w1shmast3r

Medlem
w1shmast3r är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 3

Standard
Egentligen borde jag inte svara på detta eftersom trådskaparen uttryckligen inte vill ha annat tjafs än svar på sin fråga.
Men Nä, jag jobbar inte på Sas. Jag är inom elbranschen.
Men ibland kan man bara inte hålla igen, jag ber trådskaparen om ursäkt för detta och hoppas att det kommer någon med ett vettigt svar till dig.
Men att komma in på ett forum och nicka "gäst" och klaga på nåt sådant är ju bara....jättesvenskt. Dessutom i en tråd där det inte hör hemma.
Vad förväntar du dig?
Jag tänker inte ens gå in på varför det kan vara så att dom tar olika betalt på olika bolag, det får du fundera ut själv.
Och vad det gäller "sist in först ut" så är det väl knappast nåt som Sas hittat på.
Sist jag kollade hette det LAS, googla det.
Vad det gäller vikter så är det många faktorer som räknas, en av dom nämnde föregående talare. En annan är att man måste klara startvikten, men sånt kanske servicebolaget Thai inte bryr sig om?
Ber återigen trådskaparen om ursäkt och lämnar denna debatten till förmån för vettiga svar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8