ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-11-16, 19:09

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Vilket flyg till USA?
Hejsan alla glada forumiter!

Nu är det så att jag sitter i ett litet dilemma. Jag ska boka en flygning till USA och undrar vilket förslag som är bäst, pris- och servicemässigt.

1. Flyg till New York (JFK) via Reykjavik med Icelandair. ca. 4100:-
2. Flyg till New York (JFK) via Amsterdam med KLM. ca. 4600:-

Vilket val tycker ni jag ska ta?

Ha en trevlig dag
Sirre
Svara med citat

Gammal 2009-11-16, 19:24

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag skulle välja Icelandair av flera anledningar.

1) Billigare
2) Snabbare/kortare resa
3) Stopp närmare mitten på resan som ger möjlighet att sträcka på benen
Svara med citat

Gammal 2009-11-16, 20:01

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Standard
Tack för det snabba svaret! Jag har en fråga till, hur ser det ut med tull osv. om jag köper "lite" dyra varor och ska sedan ta in det till sverige. Måste jag betala tull och moms i båda länderna? Ska man visa sina fyndigheter eller ska man skita i att visa tullen och så slippa betala tull?

En till sak som är rätt så viktigt. Mat ingår inte med Icelandair kan tilläggas. Vet någon om det är gratis mackor osv. på KLMs flighter?
Senast redigerad av Sirre den 2009-11-16 klockan 20:33.
Svara med citat

Gammal 2009-11-16, 23:56

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
Jag hade valt Icelandair, främst eftersom du får byta flyg på Island, och då redan har flugit 3h i "rätt riktining"...
Svara med citat

Gammal 2009-11-17, 17:19

Gäst

Standard Gratis mat
Har flugit med KLM massor av gånger och ALLT har alltid varit gratis. Det gäller alltså i ekonomiklass. Fast det kanske har blivit ändring på senaste året. Bäst att kolla!
Tina
Svara med citat

Gammal 2009-11-18, 12:10

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Standard
Om allt är gratis blir det lätt KLM. Finns det någon som sitter på mer info ang. detta?

En till sak, är det stor sannolikhet att fastna i tullen när man kommer tillbaka till Sverige? Skulle ni gå till tulltjänstemännen eller bara försöka smita igenom?
Svara med citat

Gammal 2009-11-19, 06:55

mynona

Nykomling
mynona är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Man får ju ganska mycket mackor och fika för 500 kr, och dessutom med lite kortare restid o bensträckare brukar jag satsa på Icelandair. Schipool är liksom i fel riktning.
Vad tänker du köpa som behöver förtullas?? Om det är personliga grejer som kläder och sånt är det bara att använda det först så det inte är i originalskick.
Samma sak gäller ju i princip lite enklare elektronikprylar. En använd Ipod eller normal kamera är ju bara att bära in. Försök bara inte med två eller tre stycken! I andra extremen finns saker som inte går att hävda använt, jaktammunition skulle kunna vara ett sånt exempel. (jo det är billigt i USA)
Svara med citat

Gammal 2009-12-01, 12:10

www.besokflorida.se

Standard Island!
Hej!

Skulle rekomendera det via Island då du får skymt av en vacker miljö och en chans att sträcka på benen, också billigare i ditt fall! Kvalitetsmässigt är de ungefär lika!
Senast redigerad av Micke den 2009-12-01 klockan 13:07.
Svara med citat

Gammal 2009-12-01, 13:08

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Standard
Hej alla!

Det blev ett flyg med SAS, direktflyg vart det också, för endast 4200 per person!

Nu till min andra fråga ang. tullen. Är det lätt att fastna i tullen?
Svara med citat

Gammal 2009-12-01, 13:44

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sirre Visa inlägg

Hej alla!

Det blev ett flyg med SAS, direktflyg vart det också, för endast 4200 per person!

Nu till min andra fråga ang. tullen. Är det lätt att fastna i tullen?
Om du menar koer till tullen sa ar dom inte sa farliga, koerna till passkontrollen ar mycket varre. Om du menar att man far oppna sina vaskor for kontroll och sa vidare sa har det annu aldrig hant mig trots manga resor och minst sagt ovanliga saker i resvaskorna. Bara for att jag sa detta nu sa blir jag val kontrollerad nasta gang. Daremot har mina vaskor blivit oppnade och kontrollerade manga ggr utan min narvaro, men det ar innan tullen.

/MST
Svara med citat

Gammal 2009-12-04, 16:51

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Standard
Hej!

Menar att man randomly blir tagen av en tulltjänsteman som vill se vad man för in i Sverige trots att man "inte" har något att tulla.
Svara med citat

Gammal 2009-12-04, 18:34

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Amerikanska tullen bryr sig definitivt inte om vad du "för in i Sverige". Som MST nämnde så viftar tullen i USA oftast en bara rakt igenom, speciellt om man inte har markerat på tull-blanketten att man har något att förtulla. Men de, som tullen i alla länder, har ju givetvis rätten att kolla dig. Även om du inte har något att förtulla. Det kan ju de omöjligt veta!

Gammal 2009-12-05, 01:49

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Standard
Hur är det med den svenska? Hade tänkt köpa lite elektroniska go'bitar och hört att de flesta inte tullar för sina dyrare varor. Hur stor är chansen att man bara helt slumpvis blir uttagen för att kolla vad man för in till sverige? ( av den svenska tullen då)
Svara med citat

Gammal 2009-12-05, 08:06

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Väldigt liten risk om du inte bär grejerna synbart.

Men för att minska riskerna om du blir kollad, släng förpackningar, släng kvitton och manualer (eller skicka dom med posten).
Svara med citat

Gammal 2009-12-06, 22:28

Daniboiii

Medlem
Daniboiii är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Vad valde du?

BLev det SAS istället? Enkel väg?

ANgående tullen så ska det inte vara några problem.. HAr aldrig blivit stoppad.. men jag brukar vika ihop kartongerna och lägga dem och bruksanvisningar separat.. om du t.ex ska köpa en digitalkamera.. så lägg kameran i handbagaget så det ser ut som du haft den ett tag..

kartong o brukanvisningar sladdar osv lägegr du separat bland kläder---

Du ska inte behöva bli kollad.. om du inte har otur
Svara med citat

Gammal 2009-12-06, 22:30

Daniboiii

Medlem
Daniboiii är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Jag känner en hel del folk som har tagit in både digitalkameror, laptops, systemkameror, golfklubbor och en hel del andra saker som kläder mm..

De har aldrig blivit stoppade i tullen och "sparade" en hel del pengar på att inte förtulla det.. Ofta är tullpersonalen inte ens där på ARLANDA.. de verkar nedast vara där dåp de blivit tipsade eller från särkilda destinationer.. flighter.... testa
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 10:26

Sirre

Nykomling
Sirre är inte uppkopplad

Standard
Det blev SAS, ToR från Arlanda till Newark. Det gick på 4200, bra pris eller?

Låter bra ang. tullen.

Vad måste jag ange nu till de Amerikanska myndigheterna efter biljettbokningen?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8