ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-09, 23:46

EmelieDaniel

Question Byte av flyg.
Hejsan!

Tänkte höra om det är någon som vet hur det går till när man byter flyg?
Ska åka till New York från Göteborg och byter då flyg i Düsseldorf Tyskland där vi
har 1 timma innan nästa flyg går, kommer vi hinna detta och hur vet man vart man ska ta
vägen ? Ursäkta mina konstiga frågor men är ny på detta och har tidigare bara åkt charter.

Tacksam för svar!

MVH Emelie
Svara med citat

Gammal 2009-06-10, 02:45

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Vilket flygbolag de 2 sträckorna? En annan viktig fråga: köpte du biljetten för hela sträckan, Göteborg-Düsseldorf-New York, på en och samma gång? (D.v.s. så att du inte har 2 separata biljetter som du köpt vid olika tillfällen eller från 2 olika företag).

Gammal 2009-06-10, 09:23

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Standard
Jag förutsätter att du köpt biljetterna av en och samma researrangör/flygbolag.

En timme kan vara i tajtaste laget för att byta flyg. Düsseldorf är dock en rätt liten flygplats vilket är till din fördel. Värre hade varit att byta i exempelvis Frankfurt som är en mycket större flygplats, där jag själv har missat ett anslutningsflyg på grund av tidsbrist och stora avstånd.

Det räcker med att ni blir försenade från Sverige för att det ska bli riktigt tajt i bytet.

Om ni har köpt era biljetter av samma flygbolag är det däremot inga problem. Skulle ni missa ert anslutningsflyg blir ni ombokade till smidigaste alternativ. Det enda ni förlorar är en massa tid.

Det är inga problem för er att veta vart ni ska ta vägen. Även på utländska flygplatser finns det skyltar. Om det inte redan står på ert "boarding card" efter incheckning i Sverige, är det bara leta upp närmsta bildskärm som visar "departures" (avgångar) och se vart ni ska ta vägen.

När jag ska till okända flygplatser brukar jag redan hemifrån ta reda på vilken terminal mitt flyg ska gå ifrån och studera flygplatsens geografi. På så sätt har jag alltid koll när jag kommer fram och vet vart jag ska ta vägen.
Svara med citat

Gammal 2009-06-10, 13:23

Gäst

Red face
Jag har bokat på ett och samma ställe. Resfeber.se!
Så ja, jag köpte för hela sträckan.

Första sträckan:

LUFTHANSA
LH 3061
Flygs av
EUROWINGS

Andra sträckan:

UNITED AIRLINES
UA 9257
Flygs av
LUFTHANSA

Bra där att man kan kolla upp på flygplatsen och så innan man ska åka så man vet lite vart man ska ta vägen, det ska jag göra.
Jag har också hört att Franfurts flygplats är extremt stor och det är ju där jag ska byta på vägen hem och då också med ca 1 timma mellan flygen.
Så nu blev jag verkligen nervös över hur det här ska gå vägen?!

Men när man landar och ska byta flyg, checkar man då in igen och går genom tullen och så igen?

Tack så mkt för svar. // Emelie
Svara med citat

Gammal 2009-06-10, 14:46

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 6

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Men när man landar och ska byta flyg, checkar man då in igen och går genom tullen och så igen?
Nej, du behöver inte checka in igen. Det är bara att leta reda på anslutningsflyget. Kanske en ny säkerhetskontroll, men inte mer än så.

Gammal 2009-06-10, 19:46

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Ja, det går säkert bra. En liten detalj som kan vara bra att veta och komma ihåg: om du har Lufthansa flygnumret för flygningen Düsseldorf-New York så skriv ner det, eller ha det i minnet när du har landat i Düsseldorf och letar efter gaten till New York flyget. Lufthansa och United Air Lines samarbetar genom "Star Alliance" (där SAS också är med), och det är därför som Lufthansa planet till New York också har ett United flyg nummer. Hur det skyltas är osäkert - det kan vara mycket uppenbart, men man vet aldrig. Alltid bra att hålla reda på det huvudsakliga flygnumret, som i det fallet är LH plus 3 siffror. Kanske redan står på din bekräftelse?

Gammal 2009-06-10, 20:36

Gäst

Smile
Okej jag tror jag har förstått
Tack så jätte mycket för alla svar.
Får hoppas jag klarar av det, annars lär jag ju mig så

Tack Tack!

///Emelie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8