jag har flugit jfk -> cdg -> got förra sommaren (visserligen bara en gång så det finns de som har mer empiri, men ändå) , och jfk känns mycket bättre och smidigare än cdg. air train är hur smidigt som helst.
på cdg var det imho totalt kaos och jäkligt dålig information. kan iofs bero på att jag inte kan franska så det gjorde det i det närmaste omöjligt att fråga personalen om hjälp att hitta. terminalerna är utspridda över ett stort område som man ska lyckas hitta transferbuss mellan, vilket inte är det lättaste.
om du bara har 1,5 h på cdg, se då till att sitta långt fram på planet från got så du kommer ut snabbt och kan försöka orientera dig! jag blev sittande långt bak i planet (visserligen från jfk så det var ett mycket större plan), kom ut sent, försökte hitta transferbussen, stressade som en galning genom terminalen, skumpade en kvart i transferbuss, fastnade i jordens kö vid säkerhetskontrollen och bommade därför planet tillbaka till got. nästa plan gick åtta timmar senare, så det var en härlig dag sittandes totalt jetlaggad på cdg.
jag fick dock en smörgås av snälla air france som kompensation. problemet var bara att det knappt gick att beställa smörgås p.g.a. att personalen i caféet inte kunde engelska och knappt förstod kroppsspråk (pek-metoden gick nätt och jämt hem).
som pricken över i, grädden på moset eller vad man nu vill kalla det gick terrorlarmet i terminalen någon gång på eftermiddagen, så hela terminalen fick utrymmas! något tusental resenärer fick alltså utrymmas och ställa sig utanför medan hundar genomsökte lokalerna. så långt inte mycket att säga, klart man ska ta terrorhot på allvar. men det var sen det blev skoj...sen skulle alla som väntade på flyg, samt alla nya resenärer som nu skulle med senare flyg in på terminalen igen!
det gjordes givetvis enligt gällande fransk praxis, endast information på franska i pa:t, ingen som helst hänsyn till NÄR planet man skulle med skulle till att lyfta (alla skulle till samma kö). det var en jäkla syn, fy fan var förbannade alla var. många som missade sina (nu försenade) flyg. jag kom in igen då det var typ 10 min kvar av incheckningen till mitt andra plan till got för dagen. så jag kom med.
puh, det blev en lång historia, men kort sagt...se till att ha läst på cdg ordentligt innan är mitt tips. kolla terminaler noga själv och ha koll på hur du tar dig runt där.
trevlig resa!
/peter