ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-10, 21:59

Gästmimmi

Standard LAS VEGAS, byte i NEW YORK på 2 timmar, går det?
Hej!! Har funderat på en resa till Las Vegas. Först är det byte i Paris på 1½ timme, därifrån flyger man till John F Kennedy Airport i New York och där ska man byta på 2 timmar till Las Vegas planet. Mina frågor är då, hur lätt är det att hitta byta på 1½ timme på charles de gaulle i paris? Min största bekymran är JFK flygplatsen i NY, hinner man på 2 timmar? Eftersom att Paris - NY är utrikes flyg och NY - Las vegas är inrikes, då måste man byta terminal och hinna hämta sitt bagage och checka ut det på nytt? Har läst nåt om Air train på JFK airport, funkar det bra att ta sig mellan terminalerna? Hoppas nån har varit på JFK och kan berätta hur detta är, om man hinner på 2 timmar? Efter dessa 2 byten är man allså framme i Las Vegas 23:59, finns det taxi in till staden så sent på natten?
Kan man boka färdigordnade turer till Grand canyon i las vegas på plats? Så man inte behöver göra detta hemifrån? Vad ska man annars se i las vegas? En vecka är lagom?

HOPPAS VERKLIGEN NÅGON VÄNLIG SJÄL KAN TA SIG TID O SVARA PÅ DESSA FRÅGOR!!!

/Tackar för svar!
Svara med citat

Gammal 2009-04-11, 04:17

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
2 timmar på JFK bör räcka men det beror mycket på vilka flygbolag du flyger med. Vilket flygbolag Paris-JFK och vilket flygbolag JFK-Las Vegas? Har du köpt separata biljetter för de flygningarna eller har du köpt hela sträckan (alla 3 flygningarna) på en och samma gång? Du kommer definitivt INTE att ha några problem att hitta en taxi vid midnatt på Las Vegas flygplats! Och det finns en hel del som arrangerar turer till Grand Canyon. Inga problem att ordna det när ni kommer fram.

Gammal 2009-04-11, 15:03

Gäst

Standard
Jag tänkte köpa hela resesträckan på RESIAs hemsida, flyg o hotel samtidigt! det är air france från göteborg till Paris, och sedan air france / delta airlines till JFK. och från JFK till Las vegas är det Delta igen!
Vad händer om man skulle missa flyget?? Står flygbolaget för det, ifall man inte skulle hinna?
Svara med citat

Gammal 2009-04-11, 18:20

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
OK, utmärkt att du kommer att köpa genomgående biljett för alla 3 flygningarna. Air France och Delta Air Lines är båda medlemmar i SkyTeam alliansen, och samarbetar alltså med varandra. När du checkar in i GOT kommer ditt incheckade baggage att taggas hela vägen till LAS, men du kommer att få plocka ut det på JFK och ta det genom tull kontrollen där, och sedan precis efter tull kontrollen lämnar du in det direkt igen till Delta's personal.

När du säger att du flyger med Air France/Delta på sträckan CDG-JFK utgår jag från att är Delta Air Lines du kommer att flyga med (trots att det kanske är ett Air France nummer på flygningen). I så fall kommer du att ankomma till Delta's "huvud terminal" på JFK som är Terminal 3 (Pan American's tidigare terminal innan de gick i konkurs). Så vitt jag vet ankommer alla Delta's internationella flygningar dit. Delta använder också Terminal 2, som ligger precis bredvid, och det finns en gångtunnel som förbinder de 2, så du behöver inte bekymra dig om transport mellan terminalerna. Men som sagt, jag har ingen aning om vilken terminal som används för flygningen till LAS, men det kan du ju lätt se på TV skärmarna när du kommer dit.

OM du flyger med ett Air France plan CDG-JFK tror jag du ankommer till Terminal 1 (men är inte helt säker - har aldrig flugit med Air France till JFK), och i så fall kan du också gå över till Terminal 2 (eller 3). Det är definitivt gångavstånd.

När du frågar "om du missar planet" utgår jag att du menar EFTER att du har lämnat GOT (om planet kommer försent till antingen CDG eller JFK och du missar anslutningen). Och i så fall är det flygbolagets ansvar att boka om dig på annat flyg. Missar du planet i GOT är det ju däremot ditt fel....

En liten detalj - Paris CDG flygplatsen har inte det bästa rykte när det gäller baggage mellan anknytande flygplan. OM det skulle inträffa att ditt baggage blir försenat där (vilket du ju kommer att veta redan på JFK eftersom du skall få ut baggaget där för tullen) så packa ner lite extra kläder i hand baggaget så att du kan klara dig i Las Vegas en eller 2 dagar!

Och 2 timmar på JFK mellan planen är helt OK. Även om det ankommande planet är upp till 30 minuter sent (så att du har 90 minuter där) bör det fungera bra.
Senast redigerad av malama den 2009-04-11 klockan 19:15.
Svara med citat

Gammal 2009-04-11, 22:01

Gäst

Standard
TACK så jättemycket för ditt hjälpsamma svar! Alltid kul när någon vänlig själ vill hjälpa till! Sånt uppskattar jag mycket!
Tack ännu en gång!
Svara med citat

Gammal 2009-06-02, 19:26

Lizzan

Nykomling
Lizzan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Måste bara klämma in en liten fråga här angående det här med bagaget vid transfer. Har bokat Las Vegas- New York och sedan vidare till Köpenhamn ca 1 timme senare. På resebyrån säger de att vi inte behöver hämta ut bagaget mellan flygen men på varenda forum jag läst skriver folk att man SKA hämta ut det. Hur funkar det egentligen? Tänker att det kommer bli stressigt att hinna med det på 1 tim. Och behöver man fortfarande ringa och bekräfta redan bokat flyg?
Svara med citat

Gammal 2009-06-02, 20:09

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzan Visa inlägg

Måste bara klämma in en liten fråga här angående det här med bagaget vid transfer. Har bokat Las Vegas- New York och sedan vidare till Köpenhamn ca 1 timme senare. På resebyrån säger de att vi inte behöver hämta ut bagaget mellan flygen men på varenda forum jag läst skriver folk att man SKA hämta ut det. Hur funkar det egentligen? Tänker att det kommer bli stressigt att hinna med det på 1 tim. Och behöver man fortfarande ringa och bekräfta redan bokat flyg?
Resebyrån har rätt. I detta fallet taggas bagaget till Köpenhamn och du får hämta ut det där. Om det hade varit det omvända så hade du fått hämta ut bagaget i New York, gå genom tullen och sen vidare till Las Vegas.

Med andra ord, bagaget checkas alltid (eller oftast) till första "hållplatsen" i det land man ska till. Sen, om man ska vidare inom landet, får man checka in det igen.

Jag har flugit mycket, men har aldrig behövt återbekräfta biljetten. Det brukar stå på flygbolagets hemsida om man måste göra det eller ej.

Gammal 2009-06-03, 15:39

Lizzan

Nykomling
Lizzan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Okej, då vet jag. Tack så mycket för hjälpen!
Svara med citat

Gammal 2009-06-13, 15:50

Gäst

Standard cdg
jag har flugit jfk -> cdg -> got förra sommaren (visserligen bara en gång så det finns de som har mer empiri, men ändå) , och jfk känns mycket bättre och smidigare än cdg. air train är hur smidigt som helst.

på cdg var det imho totalt kaos och jäkligt dålig information. kan iofs bero på att jag inte kan franska så det gjorde det i det närmaste omöjligt att fråga personalen om hjälp att hitta. terminalerna är utspridda över ett stort område som man ska lyckas hitta transferbuss mellan, vilket inte är det lättaste.

om du bara har 1,5 h på cdg, se då till att sitta långt fram på planet från got så du kommer ut snabbt och kan försöka orientera dig! jag blev sittande långt bak i planet (visserligen från jfk så det var ett mycket större plan), kom ut sent, försökte hitta transferbussen, stressade som en galning genom terminalen, skumpade en kvart i transferbuss, fastnade i jordens kö vid säkerhetskontrollen och bommade därför planet tillbaka till got. nästa plan gick åtta timmar senare, så det var en härlig dag sittandes totalt jetlaggad på cdg.

jag fick dock en smörgås av snälla air france som kompensation. problemet var bara att det knappt gick att beställa smörgås p.g.a. att personalen i caféet inte kunde engelska och knappt förstod kroppsspråk (pek-metoden gick nätt och jämt hem).

som pricken över i, grädden på moset eller vad man nu vill kalla det gick terrorlarmet i terminalen någon gång på eftermiddagen, så hela terminalen fick utrymmas! något tusental resenärer fick alltså utrymmas och ställa sig utanför medan hundar genomsökte lokalerna. så långt inte mycket att säga, klart man ska ta terrorhot på allvar. men det var sen det blev skoj...sen skulle alla som väntade på flyg, samt alla nya resenärer som nu skulle med senare flyg in på terminalen igen!

det gjordes givetvis enligt gällande fransk praxis, endast information på franska i pa:t, ingen som helst hänsyn till NÄR planet man skulle med skulle till att lyfta (alla skulle till samma kö). det var en jäkla syn, fy fan var förbannade alla var. många som missade sina (nu försenade) flyg. jag kom in igen då det var typ 10 min kvar av incheckningen till mitt andra plan till got för dagen. så jag kom med.

puh, det blev en lång historia, men kort sagt...se till att ha läst på cdg ordentligt innan är mitt tips. kolla terminaler noga själv och ha koll på hur du tar dig runt där.

trevlig resa!

/peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8