Citat:
Ursprungligen postat av JackBauer
Har lite problem med min flygrädsla, och skulle vilja ha tips o råd från någon som ej är det. Får en instängd känsla, och får lättare ångest. Även hjärtklappning och handsvett är fenomen som aldrig slår fel vid en flygning.
Allra värst är det vid starten, men även landningen tycker jag är obehaglig.
Det som jag upplever som jobbigast, är när det känns som om golvet försvinner under mig. Detta händer främst när planet skall till att landa.
Någon som vet vad det beror på?
Sitter även på helspänn under flygningen, och har svårt att koppla av.
Andra jobbiga saker är när planet kan "vingla" med vingarna.
Är det någon/några som åxå är flygrädda här på forumet,
och som vill dela med sig av det som ni upplever som jobbiga vid flygning?
P.S. Jag är inte så rädd för att flyga så jag avstår helt, men det känns motigt och det är med motvilja som jag sätter mig i ett plan.
Skulle även vilja höra om era obehagliga upplevelser vid en flygning.
Min jobbigaste var när vi skulle landa i Rom,och det kom en massa kastvindar och hela planet börja gunga. Då ville man bara förflyttas någon annan stans.
|
Lider även jag av flygrädsla. Hur jag än gör så är jag alltid smått oroad inför, och under en flygning. Har läst någonstans att för att vara garanterad(!) en flygolycka så måste man flyga året runt i över 300 år. Rätt ok statistik iaf.
Jag brukar även kolla flygradar för att få en känsla av hur mycket trafik det egentligen är i luftrummen dagligen, även antal avgångar från arlanda etc. Om man sen kalkylerar det mot antal olyckor så ser man att risken att förolyckas är försvinnande liten. Men min flygrädsla ligger knuten till "OM" det ändå skulle ske. Se jag vet inte om min taktik funkar. Men jag flyger enda, nån gång om året.
En annan sak jag brukar ha koll på under flygresan är kabinpersonalens förhållningssätt till turbulens. Även om dom är tränade för eventuella incidenter så är dom fortfarande människor, och det går att se även på dom om något skulle stå fel till. Att tillägga är att dom flyger mycket mycket mycket, och skulle det vara ett farligt jobb där man dör ofta så tror jag inte dom skulle ha det jobbet
Jag brukar även ta en öl innan flygresan, det är rätt dumt eftersom man fungerar långsammare vid ev olycka. Där allt kan handla om hundradelar, men jag blir lugn vid starten, och det är viktigt för mig.
När jag ska flyga så tar jag reda på allt om det aktuella flygplanet, tillverkningsår, storlek, sträcka den kan flyga, antal tillbud för den aktuella flygplanstypen och varför det hände. En del blir kanske mer oroliga efter sådan läsning, men för mig fungerar det.