ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-02-02, 14:50

ibizajunkie

Medlem
ibizajunkie är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard
Hej!
Jag reser inte ofta, men denna sommar verkar det bli av. Kan meddela att jag med åren blivit fruktansvärt flygrädd. Lider i grunden av dödsångest + höjdskräck. Jag har inga "klockrena" tips, men personligen så brukar jag ta ett åksjukepiller. Det motverkar såklart åksjuka, men det gör också att jag blir lite dåsig och det har jag alltid försökt att ytnyttja och därmed sova mig igenom större delen av resan. Starten som jag tycker är värst får man ju genomlida såklart, men sen försöker jag somna. Dricker inte alkohol, då jag vill känna mig i skaplig form när jag kommer fram till min destination.
Svara med citat

Gammal 2011-02-03, 16:44

Bjyrne

Nykomling
Bjyrne är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Ursprungligen postat av JackBauer Visa inlägg

Har lite problem med min flygrädsla, och skulle vilja ha tips o råd från någon som ej är det. Får en instängd känsla, och får lättare ångest. Även hjärtklappning och handsvett är fenomen som aldrig slår fel vid en flygning.

Allra värst är det vid starten, men även landningen tycker jag är obehaglig.

Det som jag upplever som jobbigast, är när det känns som om golvet försvinner under mig. Detta händer främst när planet skall till att landa.
Någon som vet vad det beror på?

Sitter även på helspänn under flygningen, och har svårt att koppla av.
Andra jobbiga saker är när planet kan "vingla" med vingarna.

Är det någon/några som åxå är flygrädda här på forumet,
och som vill dela med sig av det som ni upplever som jobbiga vid flygning?

P.S. Jag är inte så rädd för att flyga så jag avstår helt, men det känns motigt och det är med motvilja som jag sätter mig i ett plan.

Skulle även vilja höra om era obehagliga upplevelser vid en flygning.

Min jobbigaste var när vi skulle landa i Rom,och det kom en massa kastvindar och hela planet börja gunga. Då ville man bara förflyttas någon annan stans.
Lider även jag av flygrädsla. Hur jag än gör så är jag alltid smått oroad inför, och under en flygning. Har läst någonstans att för att vara garanterad(!) en flygolycka så måste man flyga året runt i över 300 år. Rätt ok statistik iaf.

Jag brukar även kolla flygradar för att få en känsla av hur mycket trafik det egentligen är i luftrummen dagligen, även antal avgångar från arlanda etc. Om man sen kalkylerar det mot antal olyckor så ser man att risken att förolyckas är försvinnande liten. Men min flygrädsla ligger knuten till "OM" det ändå skulle ske. Se jag vet inte om min taktik funkar. Men jag flyger enda, nån gång om året.

En annan sak jag brukar ha koll på under flygresan är kabinpersonalens förhållningssätt till turbulens. Även om dom är tränade för eventuella incidenter så är dom fortfarande människor, och det går att se även på dom om något skulle stå fel till. Att tillägga är att dom flyger mycket mycket mycket, och skulle det vara ett farligt jobb där man dör ofta så tror jag inte dom skulle ha det jobbet

Jag brukar även ta en öl innan flygresan, det är rätt dumt eftersom man fungerar långsammare vid ev olycka. Där allt kan handla om hundradelar, men jag blir lugn vid starten, och det är viktigt för mig.

När jag ska flyga så tar jag reda på allt om det aktuella flygplanet, tillverkningsår, storlek, sträcka den kan flyga, antal tillbud för den aktuella flygplanstypen och varför det hände. En del blir kanske mer oroliga efter sådan läsning, men för mig fungerar det.
Svara med citat

Gammal 2011-02-04, 13:16

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Bjyrne Visa inlägg

När jag ska flyga så tar jag reda på allt om det aktuella flygplanet, tillverkningsår, storlek, sträcka den kan flyga, antal tillbud för den aktuella flygplanstypen och varför det hände. En del blir kanske mer oroliga efter sådan läsning, men för mig fungerar det.
Antal incidenter per flygplanstyp kan bli lite missvisande då vissa modeller används klart mycket mer än andra, men visst, en Tu-154 är nog mer riskfylld än en B737, även om den förstnämnda finns i färre exemplar, dock är det mycket underhåll som ställer till det på äldre Ryska kärror, fuskar man med underhåll så kan det bli tillbud på vilken flygplanstyp som helst.
Svara med citat

Gammal 2012-02-04, 13:53

Månsken

Nykomling
Månsken är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard
Jag ska ut och flyga om två veckor och jag har sån (döds)ångest. Jag gjorde samma resa i somras med det bolaget och allt gick bra, men nu har jag läst mer om flygbolaget och de är tydligen svartlistade, tänk om jag dör!! :'( Ännu mer orolig blir jag av att det är vinter nu, är det farligare att flyga då? Har verkligen ångest för precis allting inför den här resan t.ex. dessa scenarion: tåget till Arlanda kommer bli inställt/försenat pga dåligt väder vilket leder till att jag missar planet, flyget kommer bli inställt pga dåligt väder, flyget kommer krascha pga dåliga piloter eller dåligt väder osv. Jag vet att jag kommer vara tvungen att göra denna resa då och då eftersom min kille kommer från det landet och hans familj bor där. Observera att det som gör mig mest rädd är att jag läste att det var ett dåligt flygbolag (THY), jag valde dom eftersom jag inte har råd med dyrare men nu är jag säker på att priset för denna resa kommer bli mitt liv, HJÄLP! Snälla kan nån lugna mig och säga att jag har fel? Hur dåligt väder måste det vara för att flyget ska ställas in?
Svara med citat

Gammal 2012-02-04, 14:58

Gäst

Standard
Tänk på hur många tusentals flygplan som är i luften hela tiden utan att något händer. Och vågar du åka bil? Då vågar du flyga också, det är det absolut säkraste sättet att färdas på.
Svara med citat

Gammal 2012-02-04, 16:02

Månsken

Nykomling
Månsken är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard
Okej, tror jag ska sluta oroa mig huruvida det är säkert eller inte eftersom det uppenbarligen är det säkraste sättet som du säger. Och ska väl sluta oroa mig över väderproblem som ställer in resor också, även om det svenska vintervädret kan vara lite oberäkneligt.
Svara med citat

Gammal 2012-02-19, 19:11

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Månsken Visa inlägg

Och ska väl sluta oroa mig över väderproblem som ställer in resor också, även om det svenska vintervädret kan vara lite oberäkneligt.
Det kan det vara, men det är inte unikt och det finns väl utformade rutiner för att flyga i olika förhållanden, Svenska vintervädret inkluderat. Rent krasst är det inget mer eller mindre säkert att flyga någon del av året, utan det finns som sagt procedurer för alla typer av väder, samt gränser när man inte flyger/landar någon annanstans. Observera att det görs av säkerhetsskäl så en sådan avvikelse (som sällan händer) skall inte tolkas som något dåligt utan snarare tvärt om.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8