ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-11-19, 18:14

Gäst

Standard visum-egypten
Är det smidigaste att skaffa visum till egypten redan här hemma?. Hur många dagar tar det?. Tar det lång tid annars på flygplkatsen i egypten??.
Vill inte stå i köer där nere....tänkte om det är smidigt att skaffa visum redan hemma.
Är det någon som gjort det eller brukar de flesta vänta tills man kommer dit?.
Svara med citat

Gammal 2008-11-19, 19:22

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Åker du charter? I såfall ingår visumavgiften i biljetten. Det tar numer kanske en 15-20 minuter för att få visumet. Åker du regulärt så gör du det på flygålatsen också. Det är smidigast tycker jag. Ja det vill säga om du ska vara där i högst 3 månader, då är det andra regler, då skulel jag göra det på ambassaden här eller i Kairo. Eftersom min man är ifrån Egypten så behöver jag inget visum.

Gammal 2008-11-19, 20:14

Gäst

Smile visum-egypten
Vi åker med vingresor. Men dom har inte sagt något om att det ingår i biljetten....
Är det någon som åkte med ving som vet hur det funkar?
Svara med citat

Gammal 2008-11-19, 20:29

Me

Världsvan
Me är inte uppkopplad
Mes avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 6

Standard
Åkte med Ving första gången. Då ingick visumet i biljettpriset.
Man fyller i ett kort på flyget som man sen lämnar fram på flygplatsen. Sen får man ett frimärke och en stämpel i sitt pass i passkontrollen.

Gammal 2008-11-20, 22:38

AnnaW

Nykomling
AnnaW är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Standard
Alla resebolag fixar väl sånt ?
Svara med citat

Gammal 2008-11-23, 03:05

Gäst

Standard
Inga reguljära flygbolag fixar visum. Bara charterbolagen. Där det oftast ingår i priset.
Svara med citat

Gammal 2010-01-28, 19:56

egyptenguiden

Medlem
egyptenguiden är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 4

Standard Visum och annat
Alla charterbolag fixar visum vid ankomst (ingår)
Däremot får man lösa ett eget visum om man t illexempel landar i Kairo (om man inte bokat in detta med sin arrangör innan)

Är man Svensk eller EU medborgare så behöver man inte fundera på att skaffa visum i förväg, men om man kommer från andra länder så kan det vara bra att höra sig för med konsulatet i stockholm innan avresa.
Tänk också på att era pass skall vara giltiga minst 6 mån vid inresa.
Kommer ni via Israel (Eilat-Taba) så får ni dock bara ett två veckors visum som endast gäller södra Sinai (ni kan alltså inte resa upp till Kairo), skall ni stanna längre/resa vidare så skall ni gå till egyptiska konsulatet i Eilat innan ni passerar gränsen.

Mer om visum och tullbestämmelser hittar ni på : Egyptenguiden
Svara med citat

Gammal 2010-03-16, 22:54

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Är det smidigaste att skaffa visum till egypten redan här hemma?. Hur många dagar tar det?. Tar det lång tid annars på flygplkatsen i egypten??.
Vill inte stå i köer där nere....tänkte om det är smidigt att skaffa visum redan hemma.
Är det någon som gjort det eller brukar de flesta vänta tills man kommer dit?.
vi köpte visum i sverige gick mycket snabbare på flygplatsen då, tog en vecka att få det från ambassaden skickade passen som de stämplade visumet i
Svara med citat

Gammal 2010-11-04, 12:26

Gäst

Standard Pass giltighet?!
Ska åka till hurghada i december och mitt pass går ut i maj 2011 - ringde ambassaden och de sa att de var ok så länge jag ordnar visum på plats i egypten, men nu börjar jag undra?!
Svara med citat

Gammal 2010-12-05, 17:22

Gäst

Standard
Jag ska också åka till Hurghada nu om 2 veckor. Dock går mitt pass också ut i maj, den 11. Vad ska jag göra? Är det OK tror ni?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8