|
Fråga om mellanlandningar
|

2008-09-05, 02:10
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 0
|
Fråga om mellanlandningar
Hej.
Jag är en inte så van resenär som planerar att för första gången åka långt, förmodligen USA.
Vad jag undrar är hur det fungerar när man byter plan vid en mellanlandning. Om man redan har boardingkort för den anslutande flighten, måste man då gå ut genom ankomsthallen, genom säkerhetskontrollen och in i avgångshallen igen då för att komma till rätt gate?
Eller kan man ta sig direkt till den gaten där det anslutande planet går från ?
Kanske dumma frågor för er som är vana att flyga, men jag har bara flugit en gång förut och då utan mellanlandning.
|
|
|

2008-09-05, 03:28
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Hur det fungerar beror helt på vart du reser. Om det är till USA fungerar det på följande sätt (oavsett vilken amerikansk flygplats som du först anländer till):
Efter ankomst går du genom passkontrollen. Oftast efter en ganska lång promenad från flygplanet. Gå så fort som möjligt för att komma bra fram i kön.
Efter passkontrollen får du hämta ut ditt incheckade baggage. Beroende på hur lång tid det tog i passkontrollen är det möjligt att baggaget redan finns på baggage bandet. Ta baggaget genom tullkontrollen. Oftast bryr de sig inte om att öppna det. Efter tullkontrollen lämnar du in baggaget igen (det brukar alltid vara bra skyltat), så att det kommer med på nästa flygplan du skall med. Detta är inte fråga om en incheckning. Du lämnar helt enkelt baggaget till de flygbolagsanställda som står vid detta baggage bandet. Tar oftast ej mer än minut eller så.
Efter det så tar du dig sjäkv till den aktuella gaten för din amerikanska inrikesflygning. Ev. säkerhetskontroller varierar beroende på vilken flygplats det gäller.
Som sagt, detta är i USA. Om du gör en mellanlandning någon annanstans är det stor chans att det fungerar på annat sätt.
|
|
|

2008-09-06, 11:01
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonsylt
Hej.
Jag är en inte så van resenär som planerar att för första gången åka långt, förmodligen USA.
Vad jag undrar är hur det fungerar när man byter plan vid en mellanlandning. Om man redan har boardingkort för den anslutande flighten, måste man då gå ut genom ankomsthallen, genom säkerhetskontrollen och in i avgångshallen igen då för att komma till rätt gate?
Eller kan man ta sig direkt till den gaten där det anslutande planet går från ?
Kanske dumma frågor för er som är vana att flyga, men jag har bara flugit en gång förut och då utan mellanlandning.
|
Boardingcard får du vid incheckningsdisken där du mellanlandar. Ja, du får gå igenom säkerhetskontrollen.
|
|
|

2008-09-06, 19:48
|
|
Den normala proceduren är att man får boardingcards för samtliga flygningar när man först checkar in, förutsatt att biljetterna har bokats vid samma tillfälle genom samma flygbolag. T.ex. om man bokar en resa genom SAS att flyga Stockholm-Frankfurt med SAS, Frankfurt-San Francisco med Lufthansa och San Francisco-Honolulu med United Air Lines (alla 3 bolag medlemmar i Star Alliance) så får man boardingcards för samtliga tre flygningar vid inchecking på Arlanda.
|
|
|

2009-06-18, 09:41
|
|
|
Har också en fråga angående mellanlandningar. Ibland när man ska mellanlanda så kan man behöva vänta i 8 timmar till nästa plan lyfter. får man då gå ut på stan under tiden eller måste man befinna sig på flygplatsen?
|
|
|

2009-06-18, 10:43
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Det är nog olika från land till land. En av förutsättningarna är att du har visum för det aktuella landet du vill besöka.
|
|
|

2009-12-07, 18:36
|
Reg.datum: dec 2009
|
Förhoppningsvis kan man gå ut och se sig omkring när man väntar på nästa flyg. Det är tråkigt att sitta inne i en flygterminal och vänta på sitt plan.
|
|
|

2009-12-11, 16:25
|
|
|
Då har jag frågan-ska sitta 6-7 timmar på flygplatsen i Bryssel...hinner man åka till stan och se sig omkring? blir det inga problem sen med security control?
|
|
|

2009-12-11, 18:23
|
|
Du hinner ju utan tvekan in till stan. Frågan är om du tycker det är värt besväret. Inte säker på vad du menar med "problem med security". Precis som alla andra måste du ju gå genom security när du kommer tillbaka till flygplatsen.
|

2011-03-01, 00:05
|
Reg.datum: feb 2011
|
Anslutningsflyg i Bryssel
Hej,
Detta kanske inte är exakt rätt tråd att placera denna fråga i, men jag gör det ändå!
jag skall flyga via bryssel och vidare till madrid, båda resorna med brussels airlines. Jag har 1 timma på mig i Bryssel att hitta till nästa flyg. Med mig har jag en 2.5 åring. Hinner jag detta?
Jag är så oerhört nervös att jag inte skall hinna. Vet någon det ungefärliga avståndet mellan gaterna?
Tacksam för svar!
|
|
|

2011-03-01, 19:07
|
|
|
Det blir inga problem för dig så länge flygen håller tiderna.Och eftersom du flyger inom Schengen så slipper du säkerhetskontrollen och då sparar du tid.
Ha en trevlig resa!
|
|
|

2011-03-01, 20:14
|
|
|
Inga problem
Hej jag flög härifrån ifjol. Flygplatsen är inte stor så det är inga problem att hinna. Du hinner även med en blöja om det behövs.
Conny
|
|
|

2011-03-01, 23:28
|
|
Kanon! Tack för svar! Nu känner jag mig lugnare!
|
|
|

2011-03-12, 17:06
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Vad gäller Bryssels flygplats är den ganska stor, men samtidigt väldigt enkel och välorganiserad. Det är alltså inga problem att hitta rätt gate. Skulle ditt flyg från Sverige bli så pass försenat att du missar din transfer, tar du kontakt med Brussels Airlines transferkontor på flygplatsen (eller rent av besättningen ombord på ditt flyg från Sverige) som hjälper dig att komma med på nästa tillgängliga avgång utan extra kostnad. Madrid trafikeras flera gånger dagligen från Bryssel, så det borde inte vara några problem alls. Trevlig resa!
|
|
|

2011-03-15, 00:12
|
|
Underbart! Tack för svar, tips & råd!
|
|
|

2011-03-17, 19:01
|
|
|
Om man flyger inom EU brukar man bara gå vidare till nästa gate. I USA är allt mycket krångligare som vi har hört förut. Tänk på att det ofta är mycket folk och att det kan ta tid i säkerhetskontrollen...
|
|
|

2011-04-12, 13:54
|
Reg.datum: apr 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Om man flyger inom EU brukar man bara gå vidare till nästa gate. I USA är allt mycket krångligare som vi har hört förut. Tänk på att det ofta är mycket folk och att det kan ta tid i säkerhetskontrollen...
|
Stämmer att det kan ta tid med säkerhetskontrollen, om man kommer utifrån USA som t ex Europa. Flygningar inom USA med mellanlandning, t ex Hawaii - LA - Las Vegas, fungerar hur bra som helst. Då är det bara att gå till nästa gate.
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|