ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-04-24, 11:39

Gäst

Exclamation !!!VARNING!!!! Billigt Flyg
Utfärdar härmed en varning till ALLA resenärer. Boka ALDRIG era biljetter genom flygvaruhuset.se.
En mellanhand som har dåligt uppdaterade sidor, flygningar som inte finns med pg.a. överbokning, som de vill kalla det. Men när man kollar på flygbolaget i frågans sida så finns flygturen med och DEN ÄR INTE ÖVERBOKAD.
För att sedan återkoppla till Flygvaruhuset så säger de att vår hemsida uppdateras väldigt ofta, allt finns med där. Uppenbarligen har de fel, men vill naturligtvis absolut inte erkänna detta.

Avbokningsregler: Säger sig gå efter flygbolagets regler, men när man ringer flygbolaget hänvisar de tillbaka till Flygvaruhuset och deras regler för avboknigar, ni kanske inser hur det diffust detta blir för kunden. Bägge hänvisar till varandra och det finns ingen synkronisering sinsemellan.

Så gott folk gör inte misstaget som jag själv gjorde att jaga en snabb bokning till billigt pris, kolla först noga, så ni inte blir lurade på tid, pengar och diffusa regelverk. Boka ALDRIG genom länk till flygvaruhuset.se

Tack för mig / på resande fot
Svara med citat

Gammal 2008-04-24, 14:03

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Ett sånt inlägg visar på vilken enorm okunskap man har om flygresor.

Det finns inte en enda resebyrå på jorden som lägger/tar bort resor en och en för hand, utan allt sköts helt automatiskt och biljetter/resor/priser hämtas från centrala bokningssystem.

Att tro att någon på flygvaruhuset (eller nån anna resebyrå) av nån skum anledning sitter och tar bort, eller in platser på en flygning för hand (för att djälvas med kunden), är löjligt.

Med det enorma utbudet av resor som finns, och alla komplicerade regler som flygbolag har, med olika bokningsklasser, prisnivåer, bagageregler, avbokningsregler, bonussystem, m.m. gör att det inte alltid är möjligt att direkt ge en enkel översikt, och även om informationen är aktuell en sekund så kan den vara inaktuell nästa sekund.

T.ex. kan det skillja i hur mycket bagage ett flygbolag tillåter inrikes och utrikes, dessutom gäller ofta andra bagageregler när man flyger till USA. Vad händer när nån bokar en biljett som innefattar först en inrikesflygning, sedan en europaflygning och slutligen en flygning til USA, vilken av bagagereglerna ska gälla?

Vad gäller ombokning/avbokning så är den generella reglern att det går inte omboka en bokad biljett i ekonomiklass (billig biljett), köper man en dyrare biljett får man större flexibilitet. Inte heller där kan resebyrån göra något. Om flygbolaget säljer en flygbiljett som inte är ombokningsbar så kan inte resebyrån boka om den.

Med miljoner och åter miljoner resor i bokningssystemen, och miljoner bokningar varje dag så kan det ibland dyka upp felaktiga uppgifter om plaset och tillgänglihet. Det kan även vara så att en resebyrå har bokat upp X antal platser på en flygning som inte andra resebyråer kan sälja, därför kan en resbyrå få upp platser och en annan inte. Ibland kan dte även hända att platser visas som lediga men sedan ej går att boka. Bara bita i det sura äpplet och söka vidare.

Så istället för att skrika och var sur på alla runt omkring råder jag dig nästa gång du ska boka att läsa på mer vad du bokar, reglerna för din biljett och villkoren som du godkänner. Gör en ordentlig jämförelse mellan vad olika resebyråer och flygbolag erbjuder. Och förvänta dig aldrig bästa service till lägsta pris.

Flygvaruhuset har gjort fel många gånger precis som andra resebyråer gör fel ibland, men i ditt fall verkar det mesta bero på att du inte har koll på vilka regler som gäller.

Flygvaruhuset är för övrigt en av få resebyråer idag som har telefonsupport där man kan ringa och få hjälp, det gör att flygvaruhusets priser idag är högre än andra onlineresebyråer.
Svara med citat

Gammal 2008-04-25, 10:53

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Ibland kan dte även hända att platser visas som lediga men sedan ej går att boka. Bara bita i det sura äpplet och söka vidare.
Kanske jag är cynisk nu, men jag är rätt säker på att resebyråer medvetet lockar med billiga flygresor som inte finns.

Förra året skulle jag t.ex. boka Sthlm-Paris och Paris-Johannesburg (separata resor) och hittade billiga biljetter för båda sträckorna hos Doodle. Vid båda tillfällena, efter det att alla uppgifter hade skrivits in och "boka-klicket" var gjort, fick jag ett skojfriskt meddelande i stil med "Hoppsan, den sista platsen gick just till någon annan. Men vi rekommenderar dessa alternativ...."

Och självfallet var "dessa alternativ" betydligt dyrare än de jag valt. Vid såna tillfällen tror jag många inte orkar börja om utan tar de dyrare alternativen.

Och jag som "vanlig person" kan aldrig bevisa att mina första alternativ aldrig fanns att köpa.

Jag kan tillägga att jag mailade Doodle om detta, men fick aldrig något svar.
Senast redigerad av Hallmat den 2008-04-25 klockan 10:55.
Svara med citat

Gammal 2008-04-25, 11:02

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag kan hålla med i hur hallmat tänker men jag tror ändå inte resebyråerna gör så. I trådskaparens fall så var det t.o.m. tvärtom, en billig resa fanns hos flygbolaget, men resebyrån visade den som slutsåld.

När vi utvecklat flygresor.se så har vi märkt att väldigt många resebyråer cachar (mellanlagarar) data under en viss period. Det kan röra sig om sekunder, minuter eller kanske t.o.m. timmar. Detta för att resebyråerna får betala för varje sökning och det är inte ovanligt att en person som kollar runt, upprepar samma sökning flera gånger och för att resebyrån inte ska behöva göra om sökningen lagrar man sökresultaten under en tidsperiod.

I många fall där man får upp ett pris som sedan inte går att boka så har man troligen fått upp ett cachat pris som kan vara några minuter gammalt och som sedan vid bokning kan vara slutsållt. Man ska faktiskt tänka på att det lyfter i snitt ca 2-3 plan per sekund nånstans på jorden som alla har 50-300 passagerar ombord så det säljs det måste även säljas hundratals flygbiljetter per sekund för att fylla dessa plan, så det är inte alls orimligt att tro att nån annan tog ens biljett.
Svara med citat

Gammal 2008-04-25, 12:47

Hallmat

Globetrotter

Standard
I Johannesburg-fallet hade jag sett den billiga biljetten i ungefär en veckas tid innan jag försökte boka den. Att någon annan, just då, skulle ha snott till sig just min biljett ser jag som ytterst osannolikt.

Jag är nog lite cynisk, det ska medges, men i den konkurrenssituation som råder så tror jag verkligen att resebyråer försöker med alla knep för att tjäna pengar. Jag har tidigare i detta forum berättat om travelstart som vid en bokning till New York för några månader sen la på "Reseförsäkring 598 kr" på slutfakturan - trots att jag vid alla frågor om just denna försäkring hade svarat att jag inte ville ha någon sådan.

Gammal 2008-04-25, 12:56

Gäst

Standard
Är det inte likadant med sas europaflyg, lockpriser!!
Har aldrig hittat det priset trots sökningar månader i förväg.
Svara med citat

Gammal 2008-04-25, 13:02

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

När vi utvecklat flygresor.se så har vi märkt att väldigt många resebyråer cachar (mellanlagarar) data under en viss period. Det kan röra sig om sekunder, minuter eller kanske t.o.m. timmar. Detta för att resebyråerna får betala för varje sökning och det är inte ovanligt att en person som kollar runt, upprepar samma sökning flera gånger och för att resebyrån inte ska behöva göra om sökningen lagrar man sökresultaten under en tidsperiod.
Exakt detta tror jag att Hallmat råkade ut för.
Helt OK och förståeligt om t.ex Doodle cachar priserna i upp till 60 minuter, speciellt om avresan är långt fram i tiden.
MEN.. då får dom kontrollera uppgifterna mot flygbolaget igen så fort någon klickar på "Mer information" om just den resan.

Detta för att undvika att man får skriva i alla sina uppgifter och sedan få reda på att resan är tagen. Det tycker jag att man ska göra så tidigt som möjligt, när en besökare visar intresse för ett speciell flygresa.
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 03:28

van flygare

Standard Flygbolaget
Köp alltid era flygresor direkt av flygbolaget och boka inte genom resebyrå. Det lägsta priset får man alltid om köper direkt av det bolag man flyger med. Vad är hemligheten? Inget hokus pokus - inga mellanhänder!
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 08:57

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av van flygare Visa inlägg

Köp alltid era flygresor direkt av flygbolaget och boka inte genom resebyrå. Det lägsta priset får man alltid om köper direkt av det bolag man flyger med. Vad är hemligheten? Inget hokus pokus - inga mellanhänder!
Stämmer inte. Det är inte alltid du får lägsta pris direkt med flygbolaget.
Men, kolla alltid det alternativet innan du bokar via resebyrån, ibland är det billigare.
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 14:37

Gästbarnet

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av olov Visa inlägg

Stämmer inte. Det är inte alltid du får lägsta pris direkt med flygbolaget.
Nu drivs ju detta forum med all sannolikhet av någon researrangör så det är föga förvånansvärt att admin håller med om att flygresor är billigast när de köps hos flygbolagen utan inblandning av resebyråer.

Och det är ju enkelt att bekräfta att flygbolagens priser är lägre:

Gör en prissökning på internet och gå sedan in på flygbolagens hemsidor och kolla priserna i deras bokningssystem och du sparar många hundralappar och ibland tusenlappar!
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 16:59

Hallmat

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gästbarnet Visa inlägg

Och det är ju enkelt att bekräfta att flygbolagens priser är lägre:
Gör en prissökning på internet och gå sedan in på flygbolagens hemsidor och kolla priserna i deras bokningssystem och du sparar många hundralappar och ibland tusenlappar!
Det var lika enkelt att få det bekräftat att du har fel.

Sthlm-New York 12/9-26/9 med KLM kostar med resebyrån Travelstart 5089 kr.
På KLM's hemsida får man samma resa för 5204 kr.

Båda alternativen inkl. alla skatter.

Själv har jag vid några tillfällen varit med om att det är billigare på flygbolagets sida. Men oftast inte.

Reser till New York med SAS om en vecka och betalar för två 8400 kr. Resan var köpt via en resebyrå. Det var betydligt dyrare att köpa resan på SAS hemsida.

Gammal 2008-05-10, 19:53

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Och i tråden http://www.reseforum.se/forum/usa/16...-resebyra.html finns ytterligare ett bevis.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8