ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-03, 16:03

Erik_O

Standard Vilka är egentligen billigast?
Eller är det bara en myt då flera aktörer kan var billiga på vissa biljetter i ett flygplan. Hittade en hemsida som bara sammanställer de som finns och blir inte klok på vilka som är bäst. Är Ryanair verkligen billigast om man lägger på allt runtomkting? Är Sterling billigast i Norden? Vad säger panelen?!?!
Senast redigerad av olov den 2007-09-03 klockan 16:48. Anledning: Misstänkt reklam, en länk borttagen.
Svara med citat

Gammal 2007-09-03, 16:23

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Ingen lätt fråga att svara på.
Ryanair mfl kan vara mycket billiga, om man bokar tidigt när få biljetter i flighten är sålda.

Man får helt enkelt jämföra ordentligt varje gång man ska boka, det finns inga genvägar till de billigaste flygresorna
Svara med citat

Gammal 2007-09-03, 16:56

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Vem som är billigast är ingen enkel fråga, lite som att fråga vilken bil som är bäst.

Allt beror ju på vilka faktorer man tar med i beräkningen, när man ska resa och framförallt från och till var man ska resa.

Generellt kan man säga att utslaget på alla resor över hela året så tar Ryanair minst betalt, ca 450 kr för en enkel resa inklusive alla avgifter. Men det betyder inte att det alltid är billigast resa med Ryanair.

Man ska alltid titta runt och jämföra innan man reser. Sedan ska man inkludera alla avgifter i jämförelsen. En flygresa med Ryanair som är 300 kr billigare än SAS kan bli dyrare i slutändan om man har mer bagage med sig, vilket skulle innebära överviktsavgift hos ryanair (ryanair tillåter 15 kg och sas 20 kg).

Långa resvägar till och från flygplatsen kan vara sådan som också spelar in i beräkningen. Bor man i Södertälje är det närmare till Skavsta än till Arlanda, men bor man i upplands väsby så ska det nog mycket till att man väljer skavsta framför arlanda.
Svara med citat

Gammal 2007-09-03, 17:31

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Något som jag personligen tycker många glömmer när det pratas om s.k. lågprisflyg i allmänhet och Ryanair i synnerhet är att de flyger ofta till mindre flygplatser långt från centrum, och att man därmed måste räkna in den transporten. Tåg från Stansted till London kostar t.ex. 13 pund enkel. Det blir 368 spänn tur och retur som man måste plussa på flygbiljetten.

Jag tycker alltid att man känner sig lite lurad när man flyger med Ryanair, oavsett hur billigt det än är. Jag och min sambo flög till Rom för ett par år sen för 860 kr för två, tur och retur. Visst, det är jättebilligt, men med tanke på att biljetterna kostade bara 4 kronor tur och retur och resten var skatt och avgifter kände man sig ändå lite blåst eftersom det man först får i slutsumma är just 4 kronor....sen "plus skatt & avgifter 856 kr."

Kommer man upp i runt 300-500 exkl. skatter & avgifter, där jag tycker många av Ryanair's biljetter ligger, så är det stor risk att man inte tjänar ett dugg på att åka med dem.
Svara med citat

Gammal 2007-09-03, 17:49

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Självklart ska man ta hänsyn till var lågprisflyget landar, men det finns ju även tillfällen när lågprisflyget hamnar närmare än "vanligt" flyg. Ska man t.ex. till Lubeck så hamnar man närmare med Ryanair än SAS som landar i Hamburg.

Sedan är det inte alltid skatterna är så dyra. Skatterna varierar dessvärre hos Ryanair och kan ligga på allt mellan ca 78 kr och upp till ca 500 kr för vissa resor från UK. Men det förekommer även kampanjer (1-2 gånger per år) där totalpriset blir 1-10kr inklusive alla avgifter.

För övrigt kan man åka med easybus från Stansted till London city från 2 pund = ca 30 kr.
Svara med citat

Gammal 2007-10-01, 15:45

stokes

Nykomling
stokes är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard
Som tidigare nämnts lägger ryanair på en del avgifter och blir kanske i slutändan inte billigast alltid. Åkte till london för ett tag sen och hade inget bagage. Då jag inte behövde betala inchecknings avgift för bagaget fick jag istället betala en avgift för smidigare boarding på planet eller vad det var. En avgift som inte gick att välja bort. Fult knep.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8