ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-18, 11:13

oreda

Nykomling
oreda är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 0

Standard Dumpning av bränsle?!
Härom dagen på jobb, diskuterade vi lite kring det här med att kunna dumpa bränslet när flygplanet befinner sig i luften. Går det, eller är det bara en myt?

Samma sak vad det gäller med toaletterna ombord?
Jag hörde på nyheterna för några år sedan om ett passagerarflyg som hade tömt latrinen över, oturligt nog över en campingplats i Trelleborg, innan det skulle lande på Sturup. Kan det verkligen stämma?

Klipp från P3´s Pippirull om händelsen:
YouTube - Bajs i Trelleborg (Dalabadet)
Svara med citat

Gammal 2009-10-18, 11:46

PelleC

Nykomling
PelleC är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard Ja, det är möjligt men bara för vissa.
Hej,

Ja, det är möjligt att dumpa flygbränsle. Dock är det bara större långdistansmaskiner som har den tekniska möjligheten. Funktionen kan utnyttjas om en nödsituation uppstår direkt efter start och man snabbt måste landa igen, då gäller det att få ner vikten till maximal landningsvikt. I övrigt sker aldrig någon bränsledumpning.

Att toaletterna skulle gå att tömma i luften ser jag som högst osannolikt. OM det inträffat gissar jag på ett tekniskt fel men jag är väldigt skeptisk till att det verkligen hänt.

Mvh
Pelle
Svara med citat

Gammal 2009-10-18, 13:38

Anders T

Nykomling
Anders T är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PelleC Visa inlägg

Hej,

Ja, det är möjligt att dumpa flygbränsle. Dock är det bara större långdistansmaskiner som har den tekniska möjligheten. Funktionen kan utnyttjas om en nödsituation uppstår direkt efter start och man snabbt måste landa igen, då gäller det att få ner vikten till maximal landningsvikt. I övrigt sker aldrig någon bränsledumpning.

Att toaletterna skulle gå att tömma i luften ser jag som högst osannolikt. OM det inträffat gissar jag på ett tekniskt fel men jag är väldigt skeptisk till att det verkligen hänt.

Mvh
Pelle
Hej,
Även vissa militära flyg har denna tekniska möjlighet.
/Anders
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_2341.jpg (92.4 KB, 45 visningar)
Svara med citat

Gammal 2009-10-18, 23:11

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 4

Standard
För knappt ett år sedan skrevs det om en Emirates maskin som var tvungen att avbryta flygningen till USA över norra Sverige och landa på Arlanda. Tror att nån på forumet skrev att det berodde på akut sjukdom. Den dumpade då en del bränsle på vägen ner och det innebar att andra flighter fick ändra rutt för att inte flyga in i bränsledimman vad jag kan förstå. Kanske nån kan berätta vad som kan hända om man flyger in i det dumpade bränslet. Är risken för brand eller explosion värst?
Svara med citat

Gammal 2009-10-19, 09:38

and034

Nykomling
and034 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Tja detta hände i helgens GP. Antar att det inte slutar lika lyckligt i luften.

YouTube - Fire stop brazil 2009 by Kimi Räikkönen and Heikki Kovalainen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8