ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-09, 18:00

Nybexi

Nykomling
Nybexi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Thumbs up När är alla med ?
Hej,

Nu undrar jag när utrustas alla trafikflyg med Mode-S/ADS-B Transponders ? Det finns säkert någon EU stadgan om detta ,eller kanske på kommande ?
Svara med citat

Gammal 2009-09-09, 19:40

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Vad jag förstår så skjuts sådana beslut på framtiden hela tiden. Det finns väl bestämmelser att alla flygplan ska utrustas med Mode-S transponders, men dessa innehåller ju inte position så sett ur spottingsynvinkel är det ganska ointressant.

Däremot kan man glädja sig med att gamla plan byts ut mot nya, främst MD80 mot nya Airbus/Boeing som gör att fler flygplan syns på radarn varje vecka. Norwegian skickade iväg en av sina MD80 till USA här om veckan och resterade ska väl iväg under 2009. SAS pensionerar en MD80 i månaden i snitt har jag för mig.

Det som är mest tråkigt tycker jag är att nya Embraer och Bombarider plan inte kommer med ADS-B år 2009. Borde vara standard på så pass stora och nya flygplan.
Svara med citat

Gammal 2009-09-09, 22:43

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 4

Standard Delta
Undrar om alla Deltas 767 har ADS-B? Om man följer DAL 30, 31, 46 & 47 så är det sällan som dom kommer upp och när dom gör det så är det med flightnr. DAL. Åtminstone borde ju deras 767-400 vara utrustade med ADS-B och varför programmerar dom bara in DAL på 767 planen när 777 flighterna är korrekt numrerade?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8