ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-06, 13:49

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 3

Standard
Hej
För att se flyg måste det finnas en mottagare i området som tar emot ADS-B signalerna. Just nu finns det en hel mängd mottagare i Skandinavien och i Norra Europa samt en på Grönland och en i Sao Paolo. Dessa signaler är mycket högfrekventa så räckvidden begränsas av horisonten samt av andra hinder. De mottagare som ingår i flygradar.nu är ihopkopplade via en server som presenterar det på en Googlekarta.// Lennart ESNZ
Svara med citat

Gammal 2009-10-13, 19:22

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Thumbs up Ordning på torpet!
Citat:
Ursprungligen postat av staern Visa inlägg

Jag har sett att SAS-planen från Oslo (förmodar jag) till nordligaste Norge (förmodar jag) ganska ofta saknar destinationer om man klickar på dem. Övriga flygdata finns dock. Vad beror detta på? (Jag har använt sökfunktionen men utan framgång).
Har idag noterat att SAS-planen inom Norge numera har destinationen angiven.
Svara med citat

Gammal 2009-10-19, 18:50

fredde_21

Nykomling
fredde_21 är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
Vad står lat och lon för i informationssrutan man får upp när man trycker på ett plan?
Svara med citat

Gammal 2009-10-19, 18:55

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Longitud - Wikipedia
Latitud - Wikipedia
Svara med citat

Gammal 2009-10-25, 13:50

Gäst

Question Möjligt
Hej en klar sommardag i somamrså passerade en ligt mitt förmenade en kamoflagemålas B 52 över köpenhamn malmö i riktning österut. Det var oerhört kalrt väder och min kikare var bra. JAg försökte via sturup få detta bekräftat men aldrig något svar.
Kan det vara möjligt?
Svara med citat

Gammal 2009-10-25, 19:05

Gäst

Standard A380
Finns det någon sida där man få reda på tid och datum när ex en A380 passerar Sverige.
Svara med citat

Gammal 2009-10-25, 20:18

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej en klar sommardag i somamrså passerade en ligt mitt förmenade en kamoflagemålas B 52 över köpenhamn malmö i riktning österut. Det var oerhört kalrt väder och min kikare var bra. JAg försökte via sturup få detta bekräftat men aldrig något svar.
Kan det vara möjligt?
Det är inte så vanligt att de flyger över svenskt luftrum, men jag vill minnas att det finns olika överenskommelser om överflygningar med närmast automatiskt godkännande efter en enklare förfrågan så länge det inte handlar om stridsuppdrag. Det är ju inte precis alltid de är ute på bombuppdrag, utan ibland är det fråga om övningar, uppvisningar, service etc.

Men, det är svårt att positionsbestämma ett plan i luften från marken om man inte befinner sig nära dess rutt. Går de på runt 10.000 meters flyghöjd (33.000 fot) så är det lätt att tro att de är närmare än de är. Och det är ju inte så långt ut till NATO-område utanför Skånes kust.
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 06:35

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Finns det någon sida där man få reda på tid och datum när ex en A380 passerar Sverige.
Om du läser nedanstående länk så finns information. Notera dock att Emirates Torontoflight kan passera allt emellan mellaneuropa till i närheten av Kiruna beroende på väder och vind.

http://www.reseforum.se/forum/flygra...bus-380-a.html

På nedanstående länk kan du se vilken rutt den följer på väg från Toronto. Där ser du att den enligt planerna ska passera Stavanger i riktning mot Bornholm i morgon.
Den funkar dock inte över Europa när planet går i västlig riktning.

FlightAware > Emirates #242
Senast redigerad av Jokk den 2009-10-26 klockan 06:40.
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 11:03

miledd

Nykomling
miledd är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk Visa inlägg

På nedanstående länk kan du se vilken rutt den följer på väg från Toronto. Där ser du att den enligt planerna ska passera Stavanger i riktning mot Bornholm i morgon.
Den funkar dock inte över Europa när planet går i västlig riktning.

FlightAware > Emirates #242
Hur kan du läsa ut att den kommer att gå den vägen? Berätta gärna för oss som inte förstår.
Svara med citat

Gammal 2009-10-26, 14:50

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Några tips om hur du läser rutten under rubriken "route"

Planet följer oftast flygleder som heter ex. UL621 som du hittar om du laddar ner kartan över södra Sverige.
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR..._ENR_6_1-1.pdf
Norra Sverige:
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR..._ENR_6_1-3.pdf

Dessa leder börjar, slutar eller bryter vid olika punkter. Enkelt förklarat så är dessa av tre typer.
2 bokstäver är en gammal NDB radiofyr
3 bokstäver är en gammal VOR radiofyr
4 bokstäver är en flygplats
5 bokstäver är en GPS koordinatpunkt

Om du ex. googlar på ROE så skriver du "waypoint roe" och du hittar den på fallingrains karta. Då ser du att du hamnar på Bornholm. ROE står alltså för Rönne. Du kan då följa UL 621 upp mot Norge och om du laddar ner en liknande karta från AVINOR så ser du att du hamnar i Stavanger (ZOL)
Över Atlanten funkar det lite annorlunda då rutten bryter i olika koordinater ex. 6500N 03000W 6400N 02000W 6300N 01000W
GUNPA är en fixpunkt som kallas entrypoint. Utanför Norges kust finns ett flertal sådana som flygen från Atlanten passerar över in i Norges flygledningsområde. Emirates 226 och 216 går ofta längre norrut och kan då flyga in i Norge vid Bodö där NORVA är en entrypoint.
Är ingen bra pedagog men hoppas att detta hjälper lite.
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 12:24

fredde_21

Nykomling

Standard
Lyssnade på intervjun med dig Micke som gick på SR. I den sa du att fler och fler plan blir utrustade med transponder som gör att planet visas på flygradar. Tror du att Skyways plan Fokker 50 t.ex. som flyger mycket inrikesflyg i Sverige kommer bli utrustad med en sådan och i så fall när? Kanske är svårt för dig att veta men jag skickar iväg frågan i alla fall. Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 13:34

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
När jag sa fler och fler, så menade jag främst att t.ex. gamla MD80 ersätts med nya B737. Eftermontering av ADS-B transponder är mycket ovanligt och vad jag sett så har det skett på kanske 5-6 plan i Europa. Jag har fått mail från flygplansmekaniker både på Skyways och City Airline senaste månaderna och inte fått några indikationer på att nån eftermontering skulle vara aktuell.

Däremot vet jag inte om nån har märkt det, men uppgradering av tekniken som vi gjorde förra helgen har medfört att vi numera får in Mode-S data i databasen på flight24.com

Det innebär att man kan se vilka flighter plan med Mode-S flugit
OY-KHM - SAS - flight24.com
SE-LEC - Skyways - flight24.com
OH-LEE - Finnair - flight24.com
SE-DZB - City Airline - flight24.com
OY-MBI - Cimber Sterling - flight24.com
SP-LGD - LOT - flight24.com

Jag jobbar nu febrilt med att komplettera vår databas med Mode-S flygplan.

EDIT: Jag kom på att jag fått mail från en tekniker på Air Greenland igår som skrev

"Hvis Air Greenland opgraderer Mode S transponderen i DHC-7 til Enhanced
kommer der gps data med ud i transponder transmissionerne."

Jag vet inte om det kommer innebära att man kommer kunna se Dash-7 plan över Grönland eller inte, men vi får väl se med tiden.
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 15:25

fredde_21

Nykomling

Standard
Okej då förstår jag. Tack för svaret!
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 19:32

staern

Medlem

Question Nya namn på kartan
Vet inte om jag missat någon info men idag har jag upptäckt att kartan numera är full med nya geografiska namn. T.ex. utanför Umeå står det "Långan". Det verkar vara "sjöfartsnamn". Vad är detta för funktion?
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 19:35

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Själva kartan som används på flygradar.nu kommer från Google och deras karttjänst Google Maps. Google uppdaterar sin kartatjänst med nya funktioner löpande och det är inget vi kan påverka.
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 19:50

staern

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Själva kartan som används på flygradar.nu kommer från Google och deras karttjänst Google Maps. Google uppdaterar sin kartatjänst med nya funktioner löpande och det är inget vi kan påverka.
OK, tack för snabbt svar. Jag var bara nyfiken, namnen varken stör eller tillför någonting enligt mig.
Svara med citat

Gammal 2009-11-06, 09:40

Jam

Nykomling
Jam är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard Satellit skærm
Hej og tak for en virkelig god side.

Jeg kunne godt tænke mig at have indstillingen "satellit" permanent, og ikke som nu, hvor "Terræn" er default. Vælger man "Satellit" skifter den tilbage når "sidan lades om".
Jeg synes siden er meget bedre at kigge på i "satellit".
Kan det lade sig gøre?

Mvh.
Jan Morthensen
Svara med citat

Gammal 2009-11-06, 19:06

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard inställningar
Hej Jan

Smaken är ju olika och jag tycker kanske att vanliga kartan är bäst. Men om man skulle kunna göra en inställning som med hjälp av en cookie tex gör att man får behålla sin inställning även efter en refresh av sidan vore ju allra bäst, Vad säger du Micke är det görbart // Lennart ESNZ
Svara med citat

Gammal 2009-11-06, 19:08

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag har för mig vår utvecklare tittade på det och körde fast där, men jag kan minnas fel. Det skrivs upp listan över möjliga funktioner så får vi se om det kan bli nått av det.
Svara med citat

Gammal 2009-11-09, 07:25

Jam

Nykomling
Jam är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Hej Lennart og Micke

Tak for svar. Jeg håber i finder ud af noget.

Mange hilsener
Jan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8