ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-17, 08:14

Flygintresserad

Nykomling
Flygintresserad är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard En fråga
När kommer flygplan upp på radaren, så fort de lämnar backen eller. Varför jag frågar är att just nu så drog det iväg en kärra från Örebro/Täby som jag inte ser alls, förmodligen så var det nog en IL-76 då de är här ganska ofta och när de drar iväg så passerar de rakt över huset där jag bor. Hoppas någon kan ge svar.
Svara med citat

Gammal 2009-06-17, 09:09

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 4

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Flygintresserad Visa inlägg

När kommer flygplan upp på radaren, så fort de lämnar backen eller. Varför jag frågar är att just nu så drog det iväg en kärra från Örebro/Täby som jag inte ser alls, förmodligen så var det nog en IL-76 då de är här ganska ofta och när de drar iväg så passerar de rakt över huset där jag bor. Hoppas någon kan ge svar.
Planen kommer upp på radarn så fort som radarantennen har visuell kontakt med planet och eftersom flygplatser ligger ganska långt ner så kan täckningen variera från flygplats till flygplats. Någon höjdgräns finns inte.

Gammal 2009-06-17, 13:43

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLima Visa inlägg

Planen kommer upp på radarn så fort som radarantennen har visuell kontakt med planet och eftersom flygplatser ligger ganska långt ner så kan täckningen variera från flygplats till flygplats. Någon höjdgräns finns inte.
Det finns en annan mekanism också som spelar in. Så fort ett plan sätter ner hjulen på backen så rapporterar ADS-B transpondern att höjden är 0 (Noll) och då visar inte flygradar.nu mer från den kärran. Men de program man har till SBS-1 radarn fortsätter att visa kärran ända till transpondern stängs av på flygplanet.Likaså blir det vid start ,flygradar.nu visar inget för än hjulen lämnat startbanan. /Lennart ESNZ
Svara med citat

Gammal 2009-06-20, 16:26

SAS

Nykomling
SAS är inte uppkopplad

Standard
För egen del så har jag aldrig skådat en IL-76 på radarn. tror väl inte dom sänder ut rätt "transpondersignaler" va?
har aldrig sett en md-80 heller....

Danne
Svara med citat

Gammal 2009-06-20, 19:22

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Il-96 och MD80 förekommer dagligen på flygradarn. Onur air flyger med MD80 till danmark nästan dagligen och Il-96 flyger för nått fraktbolag över polen 1-2 gånger om dagen.
Svara med citat

Gammal 2009-06-21, 00:10

SAS

Nykomling
SAS är inte uppkopplad

Standard
Ja men det jag menar är att långt ifrån alla ("stora") flygplan visas här på flygradarn. Exempelvis SAS Md maskiner, saab 2000 osv.
alltså borde det inte vara något konstigt med att "Flygintresserad" inte ser IL-76 maskinerna som lämnar Örebro.
Svara med citat

Gammal 2009-06-21, 14:59

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Flygintresserad Visa inlägg

Dessvärre ser man inte alla flygplan eftersom inte alla är utrustade med "rätt" transponder. På startsidan Flygradar.nu lite längre ned till vänster finns en lista på vilka flygplan som vanligast syns och inte syns på radarn. I framtiden kanske det blir standard med ADS-B transponder för alla typer av flyg. Vi får se!
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-06-21, 15:30

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelleman Visa inlägg

Dessvärre ser man inte alla flygplan eftersom inte alla är utrustade med "rätt" transponder. På startsidan Flygradar.nu lite längre ned till vänster finns en lista på vilka flygplan som vanligast syns och inte syns på radarn. I framtiden kanske det blir standard med ADS-B transponder för alla typer av flyg. Vi får se!
/Kjelleman
ADS-B kommer ju mer och mer vad jag har hört och även om det idag är långt ifrån standard så man kan ju alltid hoppas att det en dag är krav på det. Tror i övrigt att många privata flygare kan lockas av att montera in ADS-B om man kan se sina plan här på sidan.

Gammal 2009-06-21, 21:34

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Ryssland tillhör de länder som är mest drivande för att införa ADS-B, det är därför man ofta kan se Tupolev och Ilyushin plan på radarn. Även ryssarnas nya "stolthet", sukhoi 100 har ADS-B transponder och kunde ses på radarn på väg till uppvisningen i Paris.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8