ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-31, 16:01

Gäst

Standard avstånd???
Jag har idag gjort flera intressanta iakttagelser från min balkong i centrala Mora: Plan som enligt kartan befunnit sig ovanför t.ex Ludvika och Torsby (och vidare in i Norge) har med lätthet varit synliga för mig, planen har haft god marginal till horisonten. Flyghöjden spelar förstås in men om vi utgår från 10 000 meter: Hur långt bort kan ett plan befinna sig och vara synligt på himlavalvet?
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 17:41

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Från min tomt i Stockholm som har mycket bra sikt åt väst, kan jag se flygplan över Oslo på 10 km höjd.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 18:52

Gäst

Standard
Mycket intressant upplysning Micke! Tack för det!
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 20:30

fredde_21

Nykomling
fredde_21 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Är det verkligen möjligt att se så långt? Coolt isåfall men du använder kikare isåfall va? Annars är det ett väldigt intressant ämne det här, någon mer som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 20:47

Gäst

Standard
Har just hittad sidan ,tackar och har blivit beroende enligt frugan

Men har funderat på samma sak när du flyger på 10-12000 M hur långt ser du ? Om vi säger över stockholm !?
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 20:54

staern

Globetrotter
staern är inte uppkopplad

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av fredde_21 Visa inlägg

Är det verkligen möjligt att se så långt? Coolt isåfall men du använder kikare isåfall va? Annars är det ett väldigt intressant ämne det här, någon mer som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Jag antar att Micke menar utan kikare, eller???
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 21:08

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:

Härifrån Kramfors är sikten inte speciellt anmärkningsvärd. Brukar ofta se transatlantkärror som går på crusing över trakterna mellan Sundsvall och Hudiksvall (c.a. 100 km fågelvägen).

Hade däremot till sommaren tänkt att bege mig upp på det berg där ESNK-radarn sitter en molnfri sommardag med en rejäl kikare och se hur långt man kan se plan. Radarn har ju sikt bl.a. långt in i Finland och ända ner till Stockholm så i praktiken borde det vara möjligt att ha visuell kontakt med de plan som radarn ser.

Gammal 2009-05-31, 21:26

Gäst

Standard Enkel formel för avstånd till horisonten
En bra lathund för beräkning av avståndet till horisonten finns på länken nedan. Klicka på den så får du ett ganska bra värde. Beroende på olika förhållande i atmosfären kan det ibland vara möjligt att se föremål upp till 20% längre.

Horisont kalkylator.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 21:57

CharlieLima

Moderator
CharlieLimas avatar

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

En bra lathund för beräkning av avståndet till horisonten finns på länken nedan. Klicka på den så får du ett ganska bra värde. Beroende på olika förhållande i atmosfären kan det ibland vara möjligt att se föremål upp till 20% längre.

Horisont kalkylator.
Men kom ihåg att flygplan befinner sig ~10 000 meter över horisonten också...

Gammal 2009-05-31, 22:06

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Citat:

Nää... utan kikare... men på drygt 30 mils avstånd ser man inte mycket av planet. Man ser en liten punkt och contrails efter. Men som sagt har jag extremt bra sikt åt väster.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 22:08

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag har läst att radarn ska ha ungefär samma sikt som man har med blotta ögat och det verkar stämma bra med de observationer jag har gjort.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 22:18

staern

Globetrotter

Talking
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Nää... utan kikare... men på drygt 30 mils avstånd ser man inte mycket av planet. Man ser en liten punkt och contrails efter. Men som sagt har jag extremt bra sikt åt väster.
Avståndet Oslo-Stockholm är 52,5 mil.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 22:21

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Är det verkligen så långt fågelvägen? Då såg jag långt Det var iofs inte rakt över Oslo utan någon kilometer utanför. Men i så fall såg jag ca 50 mil.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 22:29

staern

Globetrotter

Red face
Citat:

Är det verkligen så långt fågelvägen? Då såg jag långt Det var iofs inte rakt över Oslo utan någon kilometer utanför. Men i så fall såg jag ca 50 mil.
Sorry, fågelvägen är det ca: 40 mil. Rätt ska vara rätt! Imponerande ändå att kunna se planen på detta avstånd.
Svara med citat

Gammal 2009-05-31, 23:21

CharlieLima

Moderator
CharlieLimas avatar

Standard
Citat:

Jag har läst att radarn ska ha ungefär samma sikt som man har med blotta ögat och det verkar stämma bra med de observationer jag har gjort.
Ja, frekvensen på transpondersignalerna är väldigt höga vilket innebär att radarantennen måste ha visuell kontakt med planet.

Gammal 2009-06-01, 11:39

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 4

Standard Beräkning av avtånd till horisonten.
När jag gick en kurs för skepparexamen för ca: 30 år sedan fick jag lära mig en formel som lyder så här: "a=2,08 * roten ur h" (vet inte hur man får fram tecknet för kvadratrot på pc:n). Den här beräkningen bygger på att man är på havet och har fri sikt till horisonten. Jag vet inte hur tiilförlitlig den är på land. Antar att vi står vid havet och ser en kärra dyka ner mot horisonten och via radarn vet vi att planet är på 12000 m höjd. Själv är vi på 2 m höjd över havet.
a och A är avståndet till, h och H är höjden över havet
2,08 är en konstant som har med jordens diameter å göra.

planet: a=2,08 X kvadratroten ur 12000 a=227,85 nm x 1,852=421,98 km

ögat: A=2,08 X kvaradroten ur 2 A=2,94 nm X 1,852=5,44 km.
(obs svaret blir i nautiska mil 1 nm=1852 meter)

addera a=421,98 km med A=5,44 km och vips har man det exakta avståndet.

Alltså om man står med ögat 2 meter över havet och ser ett flygplan försvinna eller dyka upp vid horisonten som man vet flyger på en höjd av 12000 meter så är avståndet dit exakt 427,42 km.

Nu är ju vi vanligtvis på land där terrängens höjd självklart försvårar beräkningarna. Räkna med runt 40 mil för ett plan på normal marschhöjd. Sitter man i planet så ser man 42 mil på vardera sidan, tillsammans 84 mil, det är ca 10% av sträckan Stockholm Hong Kong.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-06-01, 13:46

staernsbror

Nykomling
staernsbror är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard
Om man vänder på horisontkalkylatorn så stämmer ju även den mer komplicerade uträkningen ovan.

Då vete sjutton om det går att se plan över Oslo från Stockholm. Då ska de vara precis över horisonten i så fall.

Var just ut och kollade ett plan som låg ca 18 mil från Mora. Det stod klart under hälften av avståndet mellan zenit och horisonten.
Svara med citat

Gammal 2009-06-01, 13:51

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Som sagt så var planet väldigt litet, väldigt avlägset och lågt över horisonten, men det gick helt klart urskilja att det var ett flygplan som flög. Och som sagt, återigen, jag har extremt bra sikt åt väst. Och förresten, det var en B747
Svara med citat

Gammal 2009-06-01, 14:16

staernsbror

Nykomling
staernsbror är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard
Citat:

Som sagt så var planet väldigt litet, väldigt avlägset och lågt över horisonten, men det gick helt klart urskilja att det var ett flygplan som flög. Och som sagt, återigen, jag har extremt bra sikt åt väst. Och förresten, det var en B747
OK. Det beror säkert mycket på vilken luft det är också, samt att jag har för mig att föremål som står lågt över horisonten blir skenbart större, tänk den stora fullmånen man ser ibland.
Svara med citat

Gammal 2009-06-02, 16:17

staern

Globetrotter

Standard
Ursäkta om jag nöter på i ämnet men...idag passerade en B 747 från Osaka till Amsterdam nästan rakt över Mora, något österut men inte mycket. Trodde jag åtminstone...på kartan såg jag att planet i själva verket passerade ett par mil öster om Rättvik! Jag vet att det finns plan som inte syns på kartan men jag är ändå så gott som säker på att det var 747:an jag såg, inte ett annat plan. Både tidpunkt och kurs stämde bra. Höjden var över 12 000 meter vilket förstås spelar in, hade den gått på 9000 hade den nog uppfattats som mer "ostlig". Planets profil syntes mycket tydligt och detta i kombination med att jag såg endast en (antydan till två) kondensstrimma talar väl för slutsatsen "mycket stort plan på mycket hög höjd."

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8