Citat:
Ursprungligen postat av staern
Ursäkta om jag nöter på i ämnet men...idag passerade en B 747 från Osaka till Amsterdam nästan rakt över Mora, något österut men inte mycket. Trodde jag åtminstone...på kartan såg jag att planet i själva verket passerade ett par mil öster om Rättvik! Jag vet att det finns plan som inte syns på kartan men jag är ändå så gott som säker på att det var 747:an jag såg, inte ett annat plan. Både tidpunkt och kurs stämde bra. Höjden var över 12 000 meter vilket förstås spelar in, hade den gått på 9000 hade den nog uppfattats som mer "ostlig". Planets profil syntes mycket tydligt och detta i kombination med att jag såg endast en (antydan till två) kondensstrimma talar väl för slutsatsen "mycket stort plan på mycket hög höjd."
Någon som kan bekräfta eller dementera?
|
Jag har en teori, så ni som vet mera exakt får gärna rätta mig. Enligt mina egna iaktagelser så ritas inte planen ut på kartan helt exakt alla ggr. Vid inflygingar till BMA och ARN kan man se en del plan landa 500m till 1 km vid sidan av banan, medan efterföljande plan går exakt i linje med landningsbanan. Nån form av störningar i den mottagna signalen är väl trolig orsak.
/Kjelleman