ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-02, 19:06

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av staern Visa inlägg

Ursäkta om jag nöter på i ämnet men...idag passerade en B 747 från Osaka till Amsterdam nästan rakt över Mora, något österut men inte mycket. Trodde jag åtminstone...på kartan såg jag att planet i själva verket passerade ett par mil öster om Rättvik! Jag vet att det finns plan som inte syns på kartan men jag är ändå så gott som säker på att det var 747:an jag såg, inte ett annat plan. Både tidpunkt och kurs stämde bra. Höjden var över 12 000 meter vilket förstås spelar in, hade den gått på 9000 hade den nog uppfattats som mer "ostlig". Planets profil syntes mycket tydligt och detta i kombination med att jag såg endast en (antydan till två) kondensstrimma talar väl för slutsatsen "mycket stort plan på mycket hög höjd."

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Jag har en teori, så ni som vet mera exakt får gärna rätta mig. Enligt mina egna iaktagelser så ritas inte planen ut på kartan helt exakt alla ggr. Vid inflygingar till BMA och ARN kan man se en del plan landa 500m till 1 km vid sidan av banan, medan efterföljande plan går exakt i linje med landningsbanan. Nån form av störningar i den mottagna signalen är väl trolig orsak.
/Kjelleman
Senast redigerad av Kjelleman den 2009-06-02 klockan 20:39.
Svara med citat

Gammal 2009-06-02, 20:08

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelleman Visa inlägg

Jag har en teori, så ni som vet mera exakt får gärna rätta mig. Enligt mina egna iaktagelser så ritas inte planen ut på kartan helt exakt alla ggr. Vid inflygingar till BMA och ARN kan man se en del plan landa 500m till 1 km vid sidan av banan, medan efterföljande plan går exakt i linje med landningsbanan. Nån form av störningar i den mottagna signalen är väl trolig orsak.
Det kan även vara nåt mellan mottagaren och Google Maps-kartan då deras positioner knappast är synkroniserade till 100%.

Gammal 2009-06-02, 20:41

Gäst

Standard
Kan nog vara transpondern i planen som inte anger riktigt rätt position. Verkar vara några plan som har felkalibrerat då dom alltid ser ut att landa upp till en km från banan.
Svara med citat

Gammal 2009-06-02, 22:07

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det verkar vara transpondern i vissa plan skickar fel position. Verkar framför allt drabba RJ100 och syns både på google maps och statiska kartorna. Återigen ett ämne som tagit upp flera gånger i forumet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8