ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-21, 13:37

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard Ryska flygkorridorer?
Väldigt många plan från Moskva som skall till flygplatser nere i Europa börjar synas på radarn när de är över Lettland. Sedan gör de en gir över Östersjön för att börja åka söderut.

Moskva - Paris är t.ex vanligt att de tar den rutten, trots att det borde vara närmare över Vitryssland/Polen.

Eller är det vårt klot som spelar mig ett spratt i resonemanget? Det kanske ÄR närmare att ta en nordlig bana över Östersjön?
Svara med citat

Gammal 2009-05-21, 14:21

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 3

Standard
Närmsta vägen förefaller vara via Vilnius och Berlin i rak linje från Moskva till Paris. Jag drog en linje i Google Earth mellan städerna ca 2497 km. Den nordligare banan du beskriver är längre. Normalt sett vill man säkert flyga rakaste vägen men det kan bero på "trafikstockningar" på den sydligare rutten. Mig veterligt pågår ett arbete inom EU för att omstrukturera flyglederna och flygledning för att höja säkerheten och kapaciteten.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-05-21, 15:41

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag observerade samma sak här om dagen. AirFrance och Aeroflot, båda på sträckan Moskva - Paris som flög i stort sett samtidigt. Den ena flög rakt över Polen, den andra över Östersjön/Karlskrona.

Jag tror att flera faktorer avgör vilken väg man tar. Dels kan det vara så att man vill slippa trafiken över centraleuropa, dels kan det vara politik som spelar in, vissa länder flyger t.ex inte över Kaliningrad. Sedan har jag hört att det ska var dyrt att flyga över Polen.
Svara med citat

Gammal 2009-06-14, 08:30

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
För några år sedan såg jag inte några plan flyga från norra Finland ned över Sverige (UM852) på väg från Japan. Sedan började BAW och Virgin välja den rutten ibland och nu ser man Lufthansa ganska ofta passera. Även SK984 åker över ibland fast oftast direkt "sveda". Virgin och BAW åker numer oftast ner efter Norge eller Sveriges inland eller över Åland. Dom Japanska bolagen på sin väg till London tror jag aldrig åker norr om Mariehamn. Även plan från Korea ses aldrig över norra Sverige. Alla borde ju välja en ungefärlig likadan rutt beroende på väder och vind tycker jag. Frågan är därför vad som är orsaken till denna skillnad. Är det politiska orsaker vid passagen över Ryssland eller jobbar Japaner och Koreaner konservativt och struntar i om medvindar kan ge ekonomiska vinster? Ligger samma orsaker bakom att de andra ovan nämnda bolagen numer ofta kommer in över Skandinavien över Nordnorge? Det talades ju om att det var en förutsättning för fraktflyget till Kallax att ryssarna gav tillåtelse till nya nordliga rutter. När Air Canada började flyga direkt till Indien så var det ju först efter utpressning av Ryssarna som dom fick tillåtelse att lägga rutten över Ryskt luftrum.
Svara med citat

Gammal 2009-06-26, 00:46

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard Ingen som vet?
Är det ingen som har några åsikter om ovanstående frågor? Ett lite annorlunda exempel visas i nedanstående kartbild. Både Japan Airlines och All Nippon går den gängse vägen över södra Finland medan BAW tar en mycket ovanlig väg på väg österut antagligen beroende på det starka högtrycket över Norden. Men samtliga borde ju ha lika mycket att vinna på att utnyttja medvinden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg radar9.jpg (253.5 KB, 52 visningar)
Svara med citat

Gammal 2009-06-26, 15:06

Uffe

Medlem
Uffe är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 0

Standard Paris - Moskva
Här en något märklig flygväg mellan Paris och Moskva.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rutt1.jpg (114.8 KB, 47 visningar)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8