ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-05, 01:42

Karlskrona

Nykomling
Karlskrona är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard Avgaser efter planen på himmeln
ibland ligger avgaserna kvar länge på himmeln , ibland försvinner de snabbt .

Någon som vet varför ?
Svara med citat

Gammal 2009-05-05, 08:01

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det är inte avgaser utan vattenånga. Jag skulle gissa att hur länge dom ligger kvar kan beror på vädrets faktorer, som t.ex. temperatur, vind, fuktighet.
Svara med citat

Gammal 2009-05-05, 09:01

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Det är inte avgaser utan vattenånga. Jag skulle gissa att hur länge dom ligger kvar kan beror på vädrets faktorer, som t.ex. temperatur, vind, fuktighet.
Den här texten är tagen från luftfartstyrelsens hemsida:

Kondensstrimmor bildas när de varma avgaserna från flygplanet blandas med den omgivande kalla luften och bildar ispartiklar. I torr luft dunstar ispartiklarna i kondensstrimmorna snabbt och försvinner. I fuktigare luft kan kondensstrimmorna däremot bestå i flera timmar. De kan dessutom växa till genom att ispartiklarna tar upp vatten från den omgivande luften. Bildandet av kondensstrimmor är i hög grad beroende av de lokala atmosfäriska förhållandena och även en mindre förskjutning av flygvägen kan motverka att kondensstrimmor blir långvariga. Kondensstrimmor har samma effekt som tunna höga moln, och kan bidra till uppvärmningen av jordytan. Antalet kondensationsstrimmor som bildas från flygtrafik kan komma att öka med ökad flygtrafik och också om trafiken i högre grad sker i luft där det lättare bildas kondensationsstrimmor.
Lennart
ESNZ
Svara med citat

Gammal 2009-05-05, 20:43

kiikaroija

Nykomling
kiikaroija är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Det är inte avgaser utan vattenånga.
Du kan inte se vattenånga. Det du ser är ispartiklar och det litet avståndet mellan motorer och synlig strimma är vattenånga, som inte har kommit till is ännu.
Senast redigerad av kiikaroija den 2009-05-05 klockan 20:46.
Svara med citat

Gammal 2009-05-10, 13:14

Flygarkungen

Nykomling
Flygarkungen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard
såg just en JAL 777a på 11tusen meters höjd med en hastighet på 817km/h sväva över mitt hus, utan någon som helst vattenånga.. varför?
I vanliga fall brukar det spruta ur vit ånga ur dom där maskinerna..
Svara med citat

Gammal 2009-05-10, 15:46

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Flygarkungen Visa inlägg

såg just en JAL 777a på 11tusen meters höjd med en hastighet på 817km/h sväva över mitt hus, utan någon som helst vattenånga.. varför?
I vanliga fall brukar det spruta ur vit ånga ur dom där maskinerna..
Det beror på om luften är torr eller fuktig:
Citat:
Ursprungligen postat av hanpau Visa inlägg

I torr luft dunstar ispartiklarna i kondensstrimmorna snabbt och försvinner. I fuktigare luft kan kondensstrimmorna däremot bestå i flera timmar. De kan dessutom växa till genom att ispartiklarna tar upp vatten från den omgivande luften. Bildandet av kondensstrimmor är i hög grad beroende av de lokala atmosfäriska förhållandena och även en mindre förskjutning av flygvägen kan motverka att kondensstrimmor blir långvariga.

Gammal 2009-05-15, 13:20

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard Torr luft
Idag den 15 maj är det klarblå himmel och strålande sol över Stockholm. Dock ser man inte det minsta spår efter flygplanen på hög höjd. Såg just en 777:a från JAL (JAL 437) som passerade på 40 000 fot utan att ge minsta spår efter sig. Vilket tyder på att det torde vara mycket torr luft där uppe.
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 22:40

Suomi64

Standard Torrt!
Det var otroligt torrt här i södra Finland idag kväll: klockan 21.00 var luftets relativa fuktighet bara 18 % !! Vanligtvis är det runt 40 %. Mätaren står på två meter från jordnivån.

Såg bara en kort "contrail" under dagen.
Svara med citat

Gammal 2009-05-16, 12:52

Kjelleman

Medlem

Standard Torr luft
Att luften är så torr just nu, skulle väl kunna bero på att det blåst nordliga vindar under några dagar. Kall och torr polarluft har i så fall svept ner över Skandinavien. Kopplat till flygintresset kanske vi kan lära oss lite om metreologiska fenomen också. Nån som vet något lite mer än mina egna spekulationer?
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-05-17, 22:48

Jokk

Medlem
Jokk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard Ett annat "rökfenomen"
Jag hoppas någon kan ge en utförlig förklaring på varför det ibland ser ut som om det bildas rök vid vingspetsar framförallt kanske på militära plan men även på trafikflygplan.
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 06:48

Maximilian

Nykomling
Maximilian är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard Ett annat "rökfenomen"
Är ganska säker på att det är nån form av kondenserad vattenånga...
Vet inte så mycket mer...

Richard
Svara med citat

Gammal 2009-05-18, 13:54

Kjelleman

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk Visa inlägg

Jag hoppas någon kan ge en utförlig förklaring på varför det ibland ser ut som om det bildas rök vid vingspetsar framförallt kanske på militära plan men även på trafikflygplan.
Det beror på tryckskillnaden mellan vingens undersida och ovansida. Trycket är alltid högre på undersidan än ovansidan vilket beror på vingens form. Luftens väg är längre ovanpå och kortare undertill den tryckskillnaden gör att luften vill smita upp till ovansidan vilket bara kan ske vid vingspetsen. Oftast uppträder det här fenomenet vid landning och låg fart då ving klaffarna är utfällda för ökad lyftkraft, dvs högre tryckskillnad. Fukten i luften kondenseras då till en smal "ångstråle" dock en kall sådan. Om jag fattat det teoretiska rätt. Det kanske finns nån mer i forumet som kan bistå med uppgifter.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-05-21, 16:10

Kjelleman

Medlem

Standard Still going dry?
Det har snart gått en vecka och man ser fortfarande inga kondensstrimmor efter högt flygande plan i vart fall inte i Stockholmsområdet. Trots att vindförhållandena och vädret ändrats på de lägre nivåerna i atmosfären. Jag har mailat till SMHI i Norrköping och frågat hur det kommer sig. Om och när dom svarar så redovisar jag det här i forumet.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-05-21, 18:19

Femmern

Nykomling
Femmern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
I dag over Østlandet har det vært kondenstriper på ca 9000 meter (LN-RPL til Manchester) kl 18:15

Kondensstriper fra NRK

Fra WIKI

Interesangt tema i WIKI linken " Et klimaeksperiment i forbindelse med 11. september 2001" Flyene sto tre dager på bakken og det viste seg at tempraturen steg litt når det ikke var menneskate skyer på himmelen.
Senast redigerad av Femmern den 2009-05-21 klockan 18:26. Anledning: Edit:
Svara med citat

Gammal 2009-05-25, 20:34

Kjelleman

Medlem

Standard Svar från SMHI
Jag har nu erhållit svar från SMHI på min förfrågan som jag citerar här:

Fråga:
Under de senaste ca 10 dagarna har jag noterat att man inte längre ser några spår efter högt flygande flygplan, sk. kondensstrimmor. När luften är väldigt torr brukar ju detta inträffa. Temperaturen på dessa höjder bruksr väl ligga på -40C till -50C. Men det verkar som om det har varit en ovanligt lång period nu och vädret har ju skiftat en del i varje fall i den nedersta delen av atmosfären. Jag bor straxt söder om Stockholm, och undrar om det finns flera faktorer som inverkar på mängden kondensstrimmor bortsett från fuktighet och temperatur. Jag finner det osannolikt att temperaturen skulle ha stigit så pass att kondensstrimmorna uteblir. Tacksam för en liten beskrivning av läget.

Svar:
Hej!

Det kan nog stämma att det inte varit så mycket kondensationsstrimmor på sista tiden. Men orsaken till detta kan knappast vara annat än att temperatur- och framför allt fuktighetsförhållandena varit sådana att k-strimmorna uteblivit. Flygtrafiken har kanske minskat något, men det bör bara vara marginella effekter.

Själv tycker jag väl att svaret var lite väl tunnt, men dom tog sig i alla fall tid att svara.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-05-26, 14:04

Björn

admin
Björn är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 10

Standard Kan även bidra till global uppvärmning
Airplane Contrails Boost Global Warming, Study Suggests
Svara med citat

Gammal 2009-05-26, 15:01

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg

Säg det som inte påstås göra det idag. AGW vår tids nya skrämselpropaganda. / Lennart
Senast redigerad av hanpau den 2009-05-26 klockan 18:29.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8