ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-14, 11:32

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 4

Cool "Luftwaffe" över Nordsjön
Nån som vet vad tyska flygvapnet gör över Nordsjön? En Airbus 310-304 på 20000 fot höjd cirklar runt utfanför Engelska kusten. Call sign GAF949.

/Kjelleman

PS Alltid kul när man ser flyg över Nordsjön också, om än sporadiskt.
Svara med citat

Gammal 2009-04-16, 21:51

Gäst/Jozzi

Standard Luftwaffe
Hej där. Nu var det ju hundra år sedan jag gjorde militärtjänst på Bråvalla Flygflottilj F13 skiftet 79-80, men jag hade kompisar som var radarobsar. De kallade vissa flygföretag för "spårvagnarna". De kom upp ungefär samma tid varje dag, gick ut över havet från tyska baser och lade sig i "racetracks", avlånga banor där de låg ett bra tag. Sedan bytte de bana och lade sig på bredden på ett nytt ställe. De plockade radarstrålning och diverse radiotrafik som förmodligen senare analyserades. De anmälde sig ofta på Skåne kontroll, och sa var de skulle vara. Ibland gick svenska spaningen upp och tog lite bilder på dem, för att se om det tillkommit några nya antenner eller annat, vinkade till dem och flög hem.
Svara med citat

Gammal 2009-04-16, 22:38

MorotenMD80

Nykomling
MorotenMD80 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 0

Lightbulb a310
Ja jag förstod att du ville ha ett svar om den där,a310-304.Ja det är nog militär övning över nordsjön.För att de tränar säkert på att tanka uppe i luften,eller så tränar dem på zero G uppe i luften.Jag tror det i alla fall.
Svara med citat

Gammal 2009-04-19, 22:48

Kjelleman

Medlem

Smile Tack för svaren
Ja det är troligtvis någon sorts övning och eller signalspaning. Lite kul att se något annorlunda som bryter mönstret.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-04-19, 23:20

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
För drygt ett år sedan kunde man nästan dagligen se en svensk kustbevaknings kärra som var ute och cirkulerade över östersjön på 45.000 fot. Ofta väldigt nära Kaliningrad, man kan ju bara spekulerar vad dom höll på med

Nu har dom antagligen inaktiverat transpondern eller slutat flyga, har inte sett den på bra länge.
Svara med citat

Gammal 2009-04-20, 19:50

Kjelleman

Medlem

Standard
Även i ekonomiska kristider har man sannolikt inte slutat flyga, snarare inaktiverat transpondern för att inte skylta för allmänheten om deras "hemliga" aktiviteter. Jag har inte heller sett den du nämner på väldigt länge. Jag vill ta tillfället i akt och tacka alla er som är engagerade i att hålla den här sidan igång, den ger många roliga stunder och en inblick i hur flygtrafiken är organiserad i luftrummet. TACK.

/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-04-20, 21:46

schtaan

Nykomling
schtaan är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
Kustbevakningens kärra dök upp på Hemavans flygplats som hastigast veckan före påsk.
Långt till nån kust där!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8