I måndags reste min bror med familj till NY. Jag kollade att dom kom iväg ordentligt med Malaysian flight 090 tror jag att det var. Den mellanlandade här på väg från Kuala Lumpur till Newark, New York. Men eftorsom avgången från Arlanda var nästan en timme försenad så kollade jag på Newark:s hemsida hur stor förseningen skulle vara vid ankomst. Dom uppgav en halvtimmes försening, och felaktig avgång från ARN med 40 min. Newark uppgav 15 sen avg. från ARN. Men det roliga var att man kunde tracka flighten i USA, dock fanns den inte inom hörhåll för deras radar vilket man talade om men att så fort flighten kom in inom hörhåll skulle den visas. Mycket riktigt när den kom in över New Foundland så kunde man följa den ner mot New York. Jättekul, och ännu bättre blir det om/när Grönlandsradarn kommer igång.
Track Flight Status, Airport Delays and other Flight and Airport Information man kan bara följa en flight i taget, fast det var kul ändå. Det vore kul med en radar på Shetlandsöarna, Färöarna, Island som tillsammans med den planerade radarn på Grönland skulle kunna täcka en stor del av Nordatlant rutterna. Skulle va kul.
Jag har tagit bilder på det beskrivna ovan men dom ligger kvar på en annan dator, som jag inte når just nu.
//Kjelleman