ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-25, 21:14

Gäst

Standard Plan på väg mot "osynliga" flygplatser
Hej, är ganska ny på den här sidan men jag har en fråga jag gärna vill ha svar på. Och det är om flygplan på väg till och från flygplatser som inte står med på kartan syns på radarn? Till exempel så kan jag inte se flygplanet från Arlanda till Karlstad. Är det på grund av detta eller var det bara en tillfällighet som berodde på planet kanske? Jag vet att inte alla plan syns... Tackar för svar.

Ha de bra!
Svara med citat

Gammal 2009-02-25, 22:35

Gäst

Standard
Läs på Flygradar.nu - Se flygplan över Sverige LIVE!

Och det är rätt som du säger att alla flygplan inte syns.. Planet från Arlanda till Karlstad antar jag är Skyways Fokker 50 och de har inte rätt transponder för att synas här.

Hoppas det hjälper.
Svara med citat

Gammal 2009-02-25, 22:37

Gäst

Standard
Om planet är på väg till en flygplats som finns med på kartan eller inte har ingen betydelse, det är planets transponder som avgör.
Svara med citat

Gammal 2009-02-25, 22:40

Gäst

Standard
Okej de va som ja misstänkte lite alltså. Flyget till Karlstad från Köpenhamn syntes inte heller men ja antar att de är samma orsak det också isåfall.

Tackar för svaren!
Svara med citat

Gammal 2009-03-03, 22:08

Gäst

Standard Saknar från & till
Men det finns ju en hel del maskiner som syns men datat "Till:" och "Från:" saknas i informations rutan. Har det med transpondern att göra också??
Svara med citat

Gammal 2009-03-03, 22:23

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Transponderdatat innehåller ingen information om flygbolag, flygplansmodell eller destination, all den informationen kommer från flygradar.nu databas. Flygplanen skickar bara iväg ett ID-nummer + position + höjd + riktning + hastighet + callsign. Inget mer.
Svara med citat

Gammal 2009-03-03, 23:10

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Men det finns ju en hel del maskiner som syns men datat "Till:" och "Från:" saknas i informations rutan. Har det med transpondern att göra också??
Alltså utifrån callsignen (flightnumret) kan man avgöra vilket ursprung och vilken destination planet har.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8