ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-11, 22:58

Iceman

Medlem
Iceman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 0

Standard
Tyvärr ser det ut som att det råder flygförbud över Skåne och Danmark nu i eftermiddag. Hur är det med Skåneradarn?
Svara med citat

Gammal 2009-02-11, 23:09

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Strul med en hårddisk. Jag jobbar på det.
Svara med citat

Gammal 2009-02-11, 23:27

Iceman

Medlem

Thumbs up
OK, då får vi hoppas att det fixar sig snart.

Klart mycket roligare att se det mesta av trafiken här nere.
Svara med citat

Gammal 2009-02-12, 12:05

Airbus A380

Medlem
Airbus A380 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard
Hej!

Varför var det flygförbud över skåne och danmark?
Svara med citat

Gammal 2009-02-12, 12:10

Iceman

Medlem

Standard
Hej Airbus 380.

Självklart inget flygförbud men det såg så ut, nästan ingen trafik på kartan över Skåne / Danmark. Misstänkte att Skåneradarn låg nere vilket just var fallet. Värre än så var det inte.

Nu funkar allt igen.
Svara med citat

Gammal 2009-02-12, 12:12

Airbus A380

Medlem

Standard
Hej!

Okej, jag vara bara lite nyfiken för såg inte det nämligen.
Svara med citat

Gammal 2009-02-12, 13:22

Airbus A380

Medlem

Standard
Hej!

jag hittade en hemsida med flygradar över olika städer i USA, men jag visste inte vart jag skulle lägga den men jag lägger den här.

Live Air Traffic Control | Live Airport Webcams | Live ATC

Man kan se flygplan i New york men det tråkiga är att man inte ser vart dom går, iallafall inte det jag har sett.

Mvh/
Jonathan
Svara med citat

Gammal 2009-02-12, 13:24

Airbus A380

Medlem

Standard
Hej!

Såg det nu om man klickar på flygplanet så ser man vad det är för flygmaskin, man ser lite annat också men har inte hittat där man ser vart flygplanet går.

Mvh/
Jonathan
Svara med citat

Gammal 2009-02-16, 12:32

Gäst

Standard New RADAR
Thanky to the swedish radar enthusiasts !!!!!!!

Great new RADAR - SKANE !!!!!!!!!!!!

Now can fill the gap with my own RADAR SBS-1 here in Hamburg

Well done

Hey do

Rolf
Svara med citat

Gammal 2009-07-10, 18:23

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 3

Standard
Hello Rolf!
I read your notice today, you post it for nearly ½ year ago. Can you share your SBS-1 data with this website? I read somewhere it´s against the law in Germany to broadcast this kind of data to internet. Is it thrue? If you want and can send data, you can contact "Micke" the webmaster on this site. I don´t know if the server capacity can handle more data. How far away can you see planes?
Sincererly

Gammal 2009-07-10, 18:36

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag har svårt att tänka mig att det finns en lag som förbjuder lägga upp en flygradar på nätet. Många länder har en radio och telelag liknande den i Sverige som säger att det är förbjudet att sprida privata samtal, alltså t.ex. samtal på polisradio eller ett samtal mellan arlandatornet och flight XXX d.v.s. där det finns en given mottagare som sändningen riktas till. I förkortningen ADS-B står B från Broadcast, alltså öppen/bred sändning. Informationen är inte riktad till en viss mottagare utan sänds ut öppet "till alla". Alltså är inte ADS-B data ett privat samtal och täcks inte av radio och telelagen.
Svara med citat

Gammal 2009-07-10, 18:55

Kjelleman

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Jag har svårt att tänka mig att det finns en lag som förbjuder lägga upp en flygradar på nätet. Många länder har en radio och telelag liknande den i Sverige som säger att det är förbjudet att sprida privata samtal, alltså t.ex. samtal på polisradio eller ett samtal mellan arlandatornet och flight XXX d.v.s. där det finns en given mottagare som sändningen riktas till. I förkortningen ADS-B står B från Broadcast, alltså öppen/bred sändning. Informationen är inte riktad till en viss mottagare utan sänds ut öppet "till alla". Alltså är inte ADS-B data ett privat samtal och täcks inte av radio och telelagen.
Hej Micke!
Tack för svaret, men jag läste om det i ett annat forum där det påstods att det inte var tillåtet att vidarutsända flygdata i Tyskland. Men den informationen kan ju såklart vara felaktig. Det skulle ju vara kul om Rolf här kunde dela med sig av infot till flygradar, eller finns det några hinder rent tekniskt?
Senast redigerad av Kjelleman den 2009-07-10 klockan 18:59.
Svara med citat

Gammal 2009-07-10, 19:14

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Det skrivs mycket på olika forum, men ofta har man helt enkelt misstolkat ADS-B tekniken.
Hur som helst finns det inga tekniska hinder för att koppla upp tyskland eller andra länder.
Svara med citat

Gammal 2009-07-10, 20:48

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 4

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelleman Visa inlägg

Det skulle ju vara kul om Rolf här kunde dela med sig av infot till flygradar, eller finns det några hinder rent tekniskt?
Största hindret som jag ser det är att inlägget skrevs för nästan ett halvår sedan och det är möjligt att han inte är uppmärksam vad vi skriver här på forumet numera. Hamburg skulle ju annars bli en viktig utveckling i radarnätverket över norra Europa och jag skulle då inte tacka nej till en radar där.

Gammal 2009-07-11, 19:02

Kjelleman

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLima Visa inlägg

Största hindret som jag ser det är att inlägget skrevs för nästan ett halvår sedan och det är möjligt att han inte är uppmärksam vad vi skriver här på forumet numera. Hamburg skulle ju annars bli en viktig utveckling i radarnätverket över norra Europa och jag skulle då inte tacka nej till en radar där.
Jag tror också att risken är stor att han inte längre följer inläggen längre, men jag skrev det ändå därför att det skulle bli ett ytterligare lyft för oss som användare. Ett långskott kanske men jag ville ändå prova.

Gammal 2009-10-05, 16:03

Gäst

Standard Avbrott?
Hur är det, är både Kramfors och Lycksele nere nu?
Svara med citat

Gammal 2009-10-05, 16:09

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Kramfors har USB porten hängt sig (händer ca var 3:e vecka). En omstart kommer snart.
Lycksele vet jag inget om.
Däremot vet jag att Lennart i Östersund kan ha lite störningar på sin radar närmaste tiden, p.g.a. ett oidentifierat problem.
Svara med citat

Gammal 2009-10-05, 16:40

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Kramfors uppe igen, men nu är Göteborg och Malmö nere istället p.g.a. fel på en internetanslutning.
Svara med citat

Gammal 2009-10-05, 17:33

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Jag har problem med antennförstärkaren och kör nu på en enklare antenn med begränsad räckvidd , dock är det rätt hyfsad täckning från Östersund och sydväst ut in i Norge , Kramfors och Lycksele täcker ju bra i de andra riktningarna så det borde inte vara jätteproblem. Men förstärkaren skall fixas så fort jag hinner. // Lennart ESNZ
Svara med citat

Gammal 2009-10-06, 23:38

litreb

Nykomling
litreb är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard Lycksele radarn
Lyckseleradarn är åter uppe. Anledningen är att ibland hänger sig mottagaren vid strömavbrott och man måste åka ut på plats och starta om den. Det har hänt vid 2 tillfällen tidigare. Vi kommer att installera en UPS för att forhoppningsvis slippa störningar som beror på strömavbrott.

Hälsningar
Radargänget i Lycksele
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8