ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-01-12, 18:24

Gäst

Standard BA7 LHR-NRT den 12 januari
Såg att BA flight 7 från Heathrow gjorde en u-sväng ovanför Vänern och vände tillbaka till London. Nån som vet hur man kan ta reda på anledningen till varför de divertade? Jag antar att det inte var medical emergency för då hade väl Göteborg eller Arlanda dugit bra...
Svara med citat

Gammal 2009-01-12, 19:51

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Såg att BA flight 7 från Heathrow gjorde en u-sväng ovanför Vänern och vände tillbaka till London. Nån som vet hur man kan ta reda på anledningen till varför de divertade? Jag antar att det inte var medical emergency för då hade väl Göteborg eller Arlanda dugit bra...
De hade väl glömt de salta jordnötterna på Heathrow .

Skämt åsido, har inte varit med om att planet vänt tillbaka till ursprungsflygplatsen. Som du sa så hade nog ESSA (Arlanda) eller ESSG (Landvetter) varit aktuella för de flesta olyckor som skulle kunna inträffa i luften.

Gammal 2009-01-12, 20:49

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLima Visa inlägg

De hade väl glömt de salta jordnötterna på Heathrow .

Skämt åsido, har inte varit med om att planet vänt tillbaka till ursprungsflygplatsen. Som du sa så hade nog ESSA (Arlanda) eller ESSG (Landvetter) varit aktuella för de flesta olyckor som skulle kunna inträffa i luften.

Det enda tänkbara scenariot som jag ser det är att de har förlorat en motor när de är typ över Danmark. Det är inte tillräckligt akut för att göra en nödlandning. De hade kunnat fortsätta till Tokyo på tre motorer. Men de väljer ändå att återvända till Heathrow för att lättare kunna byta plan/få maintenance på marken.

Eller?
Svara med citat

Gammal 2009-01-12, 20:52

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag var inne på samma tanke, det var en B744 (G-BNLF) som flög, så att man tappar en av fyra motorer låter troligt.
Svara med citat

Gammal 2009-01-13, 17:50

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Autopiloten slutade att fungera och att återvända till Heathrow var det bästa alternativet. De försökte idag igen med en annan maskin.

Gammal 2009-01-13, 21:16

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Autopiloten slutade att fungera och att återvända till Heathrow var det bästa alternativet. De försökte idag igen med en annan maskin.
Intressant. Och ändå noterade jag att de enligt radarn låg på exakt 37 000 fot i princip hela vägen från Vänern till Skagen. Väl ganska bra gjort med tanke på att de bara hade manuellt styre.

Iaf, tack för svaret, nu är mina cirklar ordnade. Får man fråga hur du lyckades ta reda på det?
Svara med citat

Gammal 2009-01-14, 00:18

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Jag har jobbat inom trafikflyget hela mitt liv, och de senaste 30 åren har vi haft vår egen verksamhet, bl.a. med en databas med samtliga trafikflygplan i hela världen; och historien för vart individuellt flygplan från att beställningen sker (endast transaktioner, d.v.s. försäljningar, leases, lease returns, skrotningar, krascher, etc.). Under årens lopp har jag byggt upp ett omfattande nät med kontakter runt om i världen, och har massor med kontakter i London området, inkl. en del som jobbar för British Airways. Ett e-mail till rätt kontakt och jag kan få reda på en hel del...! Största dilemmat är tidsskillnaden - vi är 10 timmar efter England och 11 timmar efter Sverige, så för det mesta när jag jobbar på datorn är det mitt i natten i Europa!
Senast redigerad av malama den 2009-01-14 klockan 00:21.
Svara med citat

Gammal 2009-01-14, 19:20

Gäst

Standard Tjena BGL
Verlden aer bra liten- traeffade Lennart Gustafsson paa bibblan i Hoellviken idag, ser honom ca 2 ggr per aar och pratade foerstaas om gamla arbetskamrater daer du ocksaa var med bland de naemnda. Tipsade honom om flygradar siten som jag brukar titta paa och naer jag nu gaer in i kvaell vem har gjort inlaegg om inte du - man kan bli cynsk foer mindre- oevertygad om att du lever vael i behagligt klimat - vi har skaansk vinter som vanligt blaaser det smaajaevlar och aer cirka 2 grader plus.
Ha det

Hilsen
Bengt Osterstrom
Svara med citat

Gammal 2009-01-14, 19:48

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Verkligen festligt! Kul att hör av dig. Här är klockan snart 09:00 en sval men behaglig onsdag morgon (+18C)...den skånska vintern tillhör definitivt inte de saker som jag saknar! Och har du vägarna hitåt hoppas jag du hör av dig - hörde av Bo att du var på en Jorden runt resa genom Honolulu för något år sedan.

Aloha!

Bo-Göran

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8