ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-31, 11:00

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Post Possitionerna stämmer inte
Hej

Kollade på ett flyg från Umeå till Bromma nu på morgonen och den possition som flyget skickar stämmer inte med dess possition på kartan. Kollade också i går kväll och då var det också fel men åt helt andra hållet. I dag ser planet ut att landa i Råstasjön säkert någon mil öster om Bromma medans det i går kväll såg ut som om det landade vid Äppelviken. Har det att göra med den förstoringsgrad man har på kartan ? Eller är det fel projektion på kartorna. Det ser ut att stämma mycket bättre på Arlanda tex. Kan det vara så att Malmö aviations flygplan skickar ut felaktig possition ? Skickar en bild påmorgonens landning för TF309. Kollade också på LFV:s web och det landade verkligen på Bromma
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stämmer inte.jpg (137.3 KB, 34 visningar)
Svara med citat

Gammal 2008-12-31, 11:30

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag tror att vissa flygplan skickar ut fel positioner, det verkar framför allt gälla Malmö Aviation då jag sett deras plan gå ner och landa i de flesta bostadsområden i västerort. Samma fel uppkommer på de statiska bildkartorna.

ADS-B tekniken som flygradar.nu använder för att rita ut positioner används inte av flygledningen vad jag vet, där använder man sig av "riktig" radar istället för att förlita sig på datat som flygplanen skickar ut.
Svara med citat

Gammal 2008-12-31, 15:53

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Jag tror att vissa flygplan skickar ut fel positioner, det verkar framför allt gälla Malmö Aviation då jag sett deras plan gå ner och landa i de flesta bostadsområden i västerort. Samma fel uppkommer på de statiska bildkartorna.

ADS-B tekniken som flygradar.nu använder för att rita ut positioner används inte av flygledningen vad jag vet, där använder man sig av "riktig" radar istället för att förlita sig på datat som flygplanen skickar ut.
Hej
Ja det verkar vara som du säger eftersom dom visar olika fel hela tiden, däremot SAS och de flesta andra bolag verkar visa rätt. Har sett Malmö Aviations plan på Bromma allt från att landa flera mil från Bromma till några tiotal meter på sidan om. Vi får väl bojkotta dom tills dom ställt in sina grejor // Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-12-31, 17:30

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Ett annat ganska vanligt fel som förekommer drabbar Boeing 777-200. Dessa flygplan skickar ofta inte ut riktning och hastighet vilket gör att flygplanen visas som ett frågetecken på kartan. 99% av alla frågetecken som visas är Boeing 777-200.
Svara med citat

Gammal 2009-01-01, 00:51

Svappis

Nykomling
Svappis är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Standard
För någon dag sedan såg jag på kartan ett flygplan på väg söderut från norra Sverige vid Örnsköldsvik, men det stod på informationen att det var på väg från Malmö till Stockholm. Det förekommer tydligen ett och annat fel...
Svara med citat

Gammal 2009-01-01, 11:51

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Visst finns del fel, och det finns även en sökfunktion, det har skrivits om detta förr. Jag tar det igen.

Flygplanen skickar ut ytterst lite information själva, majoriteten av informationen kommer från våra databaser. Det flygplanen skickar ut är ett unikt id nummer för varje plan, t.ex 4b1986 samt callsign vilket är nästan samma sak som flightnummer. Vi slår upp 4b1986 i våra databaser och får på det sättet fram vilket flygbolag/flygplan det är, t.ex. SAS Boeing 736 med reg SE-DTH. Totalt har vi 13.000 flygplan i databasen av vilka majoriteten lagts in för hand och kan innehålla fel.

Nästa steg är att slå upp callsign för att få fram flygrutt, callsign SAS903 innebär SK903 som går från ARN till EWR. Men om piloten istället knappar in i transpondern att callsign är SAS904 kommer vi skriva ut att planet går från EWR till ARN. Om piloten råkar skriva SAS945 så kommer vår databas påstå att planet är på väg till ORD. Och om det blir tekniskt fel och planet landar i Oslo så kommer det fortfarande stå EWR i inforutan eftersom informationen hämtas från en databas baserat på callsign och inte realtidsdata.
Så sammanfattningsvis, när piloten slår in fel callsign, blir det fel rutt i inforutan.

Det händer dagligen att piloter glömmer uppdatera callsign mellan flygningar, att dom skriver fel t.ex SDS903 eller SA93. Sämst på detta är Nextjet där vartannat plan flyger med fel callsign.

Om du har fler funderingar kan du läsa mer i forumet, på flygradar.nu eller läsa på om ADS-B tekniken på nätet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8