ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-11-27, 10:33

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard Norrlands radarn
Hej
Vad är miniutrustningen man behöver för att sätta upp en radar i Norrland (Östersunds området) . Har internet anslutning med fast IP adress. Vart hamnar man ungefär kostnadsmässigt och vilka krav har ni för att ansluta till flygradar.nu ? Tråkigt att se att halva Sverige inte täcks av någon radar, tror att det går mycket intressant trafik över detta område./ Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-11-27, 22:11

astf7

Medlem
astf7 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Kul!!
Hej Lennart.
Kul om du sätter upp en radar i Norrland.
Du behöver en: Kinetic-Avionic SBS-1 MK2 eller motsvarande radar (radiomottagare).

Den finns bla här: Kinetic Avionics, ML&S Martin Lynch and Sons Ltd

men andra har den också.

Sedan behöver du ett litet program som skickar datan till den som du vill dela med dig till, via Internet, tex denna sida.

Själv så delar jag med mig till flera servrar, du ser dem här nedan. Jag tycker att denna sida har bäst karta, men jag tycker även att openATC är bra. Där kan man se flygplanen i Google earth.

radar.piopawlu.net
Military Air planes with Mode-S ADS-B
openATC

Vore kul om du skaffar en radio, det är ett stort hål i radartäckningen där du bor.

/Anders
Senast redigerad av astf7 den 2008-11-27 klockan 22:16.
Svara med citat

Gammal 2008-11-28, 00:04

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Ok, så här är läget. Vi skulle sätta upp en radar i Kramfors men det körde ihop sig lite med routern/modemet. Men nu har vi bestämt oss för att ändå göra ett försök. Jag har nu alla delar klara och skickar upp dessa imorgon så de ska vara framme måndag, så förhoppningsvis kan radarn vara igång på tisdag. Hur täckningen blir återstår att se.

Sedan väntar jag in en ny leverans SBS-1 som ska komma på måndag. När dessa kommit + antenn och kablar, kommer nästa radar skickas ner till skåne. Den kommer sitta nära Sturup flygplats. Förhoppningsvis kommer denna igång i slutet på nästa vecka.

Samtidigt har vi en radar igång i Stavanger som ska kopplas upp på nätverket och detta kan förhoppningsvis bli klart redan i helgen.

Någon gång under december/januari kommer även en radar sättas upp på Gotland. Beroende på hur täckningen blir med Kramfors radarn kan vi även tänka oss att sätta ut en radar hos Lennart i Östersund men Lennart ska troligen flytta i januari så vi avvaktar tills detta blir klart. Jag har även diskunioner med en norrman till om eventuellt en radar längre norrut i Norge. Möjligtvis kan det blir så att Göteborgs radarn kan få bättre täckning under vintern men det återstår att se.
Svara med citat

Gammal 2008-11-28, 00:43

astf7

Medlem
astf7 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Sweet

/Anders
Svara med citat

Gammal 2008-11-28, 10:51

hanpau

Globetrotter

Standard
OK
Tack för ditt svar som du ser så kommer troligen Kramfors upp på tisdag och ev kanske jag får en radar att sätta upp i Januari. // Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-11-28, 18:32

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jaha.. uppdatering på läget.

Stockholmsradarn gick sönder i morse. Jag packade då upp radarn som ska skickas till Kramfors för att testa och det visade sig att även den är trasig.

Som om detta inte vore nog så har det visat sig att posten varit i porten igår med paket från england med 3 nya radars men postkillen visste inte vilken dörr han skulle knacka på, så han skickade TILLBAKA dessa radars till england.

Så här sitter jag med 2 trasiga, och de 3 som var på G har skickats tillbaka.

Jag har mailat butiken i england 3 gånger idag utan framgång.

Återkommer när jag vet mer.
Svara med citat

Gammal 2008-11-28, 18:43

hanpau

Globetrotter

Standard
Herregud vilken soppa Hur kan Posten hantera saker på det viset, fast om man ser på Svensson Svensson så förstår man kanske .... /Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-11-28, 18:45

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Nu har jag även ringt butiken och dessa 3 radars ska skickas tillbaka till mig med akutbud så fort dom kommer till butiken, så dom kanske är här på tisdag eller senast onsdag.
Svara med citat

Gammal 2008-11-29, 14:46

Gäst

Standard
Ja, det har varit en riktig soppa.

Jag vill även påpeka att när vi fått radarn, till en början ska testa för att se hur det fungerar, om våran internetuppkoppling påverkas mycket negativt här uppe så kan vi ju knappast etablera en radar här hos oss.

Dock hoppas jag och siktar självklart på att vi ska kunna visa en hel del trafik. Som Lennart nämnde tidigare så går det ju mycket intressant trafik här över, inte minst de masstransporter av engelsmän som ska upp till Rovaniemi nu under vintertiden.

//Christian
Svara med citat

Gammal 2008-11-29, 15:09

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Ja, det har varit en riktig soppa.

Jag vill även påpeka att när vi fått radarn, till en början ska testa för att se hur det fungerar, om våran internetuppkoppling påverkas mycket negativt här uppe så kan vi ju knappast etablera en radar här hos oss.

Dock hoppas jag och siktar självklart på att vi ska kunna visa en hel del trafik. Som Lennart nämnde tidigare så går det ju mycket intressant trafik här över, inte minst de masstransporter av engelsmän som ska upp till Rovaniemi nu under vintertiden.

//Christian
Glömde logga in mig när jag skrev förra meddelandet..
Svara med citat

Gammal 2008-11-30, 04:38

Gäst

Standard
Hallåj!
Sukt sugen på norrlandstrafiken särskillt nu innan jul med tomteflighterna!
Håller till inne i centrala Östersund och ser dagligen en massa contrails på himlen!
Mestadels öst - väst, väst - öst samt norr - söd, söd - norr trafik.
Med andra ord trafik från vad jag (groft beräknat) tror är Moskva, Helsingfors - New York, Washington å vise versa samt trafik från Oslo till nord-Norge å tvärt om.
Emirates borde kunna sniffa på en eventuell norrlandradar ibland också.

Tyvärr bor jag just nu på en icke lämplig plats för upprättelse av en radar i Östersundstrakten men kan gärna vara med och stötta ekonomiskt för en etablering av en norrlands-radar med bättre förutsättningar.

Mycket nöjd över denna sida, tack för att ni finns!

Mvh Danne N, i Östersund

Åre/Ösd = yeeehaa!
Svara med citat

Gammal 2008-12-03, 22:37

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Äntligen kan vi visa de första radar bilderna från radarn här i Kramfors. Den är dock under uppbyggnad och inte tillgänglig än men det ser minst sagt ljus ut.

(Bilden är från Sundsvallstrakten och tagen vid 21.25-tiden)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Radarn funkar!.jpg (15.9 KB, 84 visningar)
Svara med citat

Gammal 2008-12-04, 00:52

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Som CharlieLimen skrev så är norrlandsradarn igång med en testsändning på stockholmsradarns adress. Detta kommer åtgärdas + att kartan kommer fixas till.
Svara med citat

Gammal 2008-12-04, 11:27

hanpau

Globetrotter

Standard Julklapp
Vilken julklapp för oss Norrlänningar // Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-12-04, 11:33

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag kommer även skicka upp en antennförstärkare så det ska bli ca 40% bättre täckning än nu!
Svara med citat

Gammal 2008-12-05, 00:13

fjodor84

Nykomling
fjodor84 är inte uppkopplad

Standard
Kul att den äntligen kom igång!

Ville bara påpeka att Åre/Östersund heter ESNZ och inte ESPC, den bytte namn då F4 lades ner.

/Peter
Svara med citat

Gammal 2008-12-05, 17:06

hanpau

Globetrotter

Standard
Hej
Hur stor inverkan har vädret på "radarns" räckvidd , höga frekvenser den kör på så det kanske påverkar räckvidden vid regn och snö områden. Har antennförstärkaren kopplats in i Kramfors ? Såg att tex Sto-Sundsvalls flyget försvann söder om Hudik och kom alldrig upp på skärmen mer innan landning i Sundsvall. Det flyg som går till Umeå och Luleå syns nästan hela tiden upp till Ö-vik. Men som sagt detta kanske är väderberoende. // Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-12-05, 17:35

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Vädret har ganska liten påverkan på täckningen. Fuktig luft ger lite bättre täckning.
Norrlandsradarn saknar för närvarande förstärkare och den kommer nog igång nästa vecka hoppas jag.
Svara med citat

Gammal 2008-12-05, 18:14

hanpau

Globetrotter

Standard blir nog bra
Förstärkarn kommer nog att göra skillnad, ser att flygen upp efter norrlandskusten försvinner och kommer tillbaka flera gånger. Det är i alla fall väldigt roligt att det kommit igång i Norrland, vi får hoppas på fler också här uppe så att täckningen blir ändå bättre. // Lennart
Svara med citat

Gammal 2008-12-05, 19:36

Gäst

Smile Kul m radar i Norrland!
Roligt att det äntligen kommit igång. Den här årstiden är det gott om plan, "tomteflygen" som kommer från England på väg till Finland. Såg Emirates 380 gå västerut norr om Östersund i eftermiddag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8