Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLima
Täckningen på kartan ser mycket bra ut men nåt som jag funderar över är om ni inte tappar en hel del signal i den långa kabeln från masten till mottagaren?
|
När mottagaren satt på den tidigare stället gjorde jag ett antal tester med olika lång kabel mellan antennen och mottagaren. Även när jag hade 50 meter kabel kunde man inte se någon försämring av räckvidden i den riktning den då var bäst ( NordNordväst ). Ca 37 mil.
Dämpningen i kabel är 0.13 dB/meter *25 meter = 3.25 dB + en viss dämpning i kontakter. Förstärkaren som sitter 1 meter från antennen förstärker 30 dB.
Räknar man på jordens krökning finner man att flygplan på 10000 meters höjd ligger under horisonten när det är ca: 36 mil bort och på 12000 meters höjd, 39 mil bort. Jag har med nuvarande placering i alla fall sett ett plan på ca 41 mils avstånd. Att antennen sitter 420 m över havet gör ju att räckvidden ökar, men jag har inte räknat på det, men några mil till borde det göra.
Vi får väl testa så här och skulle det visa sig att dämpningen är för stor så har vi kabel med ändå lägre dämpning (heliaxkabel), men den är väldigt svårhanterlig, liknar mer något som en rörmokare ska hålla på med.