|
|

2008-12-14, 00:45
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Dessvärre så är vi beroende av dubbelriktad kommunikation, d.v.s. publik IP och öppna portar och det är bara Telenor och Tre som erbjuder vad jag vet.
|
|
|

2008-12-14, 14:45
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Hej
Inte kan du väl få publik IP på mobilt bredband ? Eller .. /Lennart
|
|
|

2008-12-14, 14:53
|
|
Tänkte fel nu :)
Citat:
Ursprungligen postat av hanpau
Hej
Inte kan du väl få publik IP på mobilt bredband ? Eller .. /Lennart
|
Tänkte på fast IP dvs samma IP jämt , publik IP är ju något annat alltså det är inte NAT:at ( typ 192.168.1.1 eller 10.1.1.1) Men krävs det också att man har fast IP så att servern vill koppla upp sig mot "radarburkarna" och alltid vill veta vilken IP den har. ? Troligen inte va , det räcker väl om servern har det. BTW Kramfors "radarn" har ju konontäckning verkligen kul , sitter antennförstärkaren där nu ?// Lennart
|
|
|

2008-12-14, 15:37
|
|
Både Telenor och Tre erbjuder publik IP, alltså en egen riktig IP adress som man inte delar med någon annan, till kunder med företagsabonnemang.
Hos Telenor erbjuds även en tilläggstjänst som ger FAST publik IP, alltså man får samma publika IP vid varje uppkoppling.
Men även om man inte har fast IP går det lösa genom att t.ex. köra DynDNS. Jag rekommenderar Dovado UMR router som man kopplar in sitt 3G USB modem, och konfar upp routern med dyndns, så kommer man alltid åt den utifrån.
ESSA radarn körs på en Telesnor 3G anslutning sedan 2 år tillbaka.
|
|
|

2008-12-14, 17:22
|
Reg.datum: feb 2008
|
Citat:
BTW Kramfors "radarn" har ju konontäckning verkligen kul , sitter antennförstärkaren där nu ?// Lennart
|
Ja, nu är antennförstärkaren på plats.
|
|
|

2008-12-14, 20:41
|
|
Hej
Ja det funkar ju förstås , publik IP och DynDns. Det är alltså bara kravet att kunna nå burken utifrån för konfig mm. ? Inget större hastighetskrav heller då. Bra att veta , tack för infot. / Lennart
|
|
|

2008-12-14, 20:43
|
|
Lysande !
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLima
Ja, nu är antennförstärkaren på plats. 
|
Det är fantastiskt vilken räckvidd det blev. Tomteflygen har ju legat som ett snöre hela tiden på kartan. /Lennart
|
|
|

2008-12-14, 20:54
|
|
Citat:
Hej
Ja det funkar ju förstås , publik IP och DynDns. Det är alltså bara kravet att kunna nå burken utifrån för konfig mm. ? Inget större hastighetskrav heller då. Bra att veta , tack för infot. / Lennart
|
Finns inga hastighetskrav. Det är ytterst lite data som skickas, ESSA körs som sagt på en 3G anslutning som är begränsad till 0,384 mbit ner, drygt 0,1 mbit upp och det räcker och blir över. På samma 3G anslutning körs även en åskradar + väderstation + vanligt surfande.
|
|
|

2008-12-20, 14:19
|
|
Antennen
Bjuder på en bild från Kramfors och våran antenn som sitter fast monterad på skorstenen.
Kanske inte så mycket att se men alltid något.
|
|
|

2008-12-20, 15:20
|
|
Tack för bilden!
Jag ska precis förstärka och flytta upp min antenn, bilder kommer snart.
|
|
|

2008-12-20, 15:40
|
|
Bättre och bättre
Det blir bara bättre och bättre , Micke är det ESSA som är din "radar" ? // Lennart
|
|
|

2009-01-27, 19:22
|
Reg.datum: jan 2009
Rykte: 0
|
Tråkigt nog verkar inte ESNK vara i drift för närvarande, eller senaste tiden?
|
|
|

2009-01-27, 20:43
|
|
|
Ja verkar så tyvärr. Går det att få någon status på Kramforsradarn?
/En som främst tittar norrut
|
|
|

2009-01-27, 22:50
|
|
Servern där radarn ligger finns i en stuga på Mickes tomt, nu har radarn hakat sig och låset till stugan har frusit igen.
Radarn borde dock komma igång senare ikväll..
I övrigt kommer radarn redan imorgon att flyttas över på en annan server i ett externt serverrum. Kramforsradarn är idag beroende av Mickes internetanslutning men när radarn flyttas till det nya serverrummet är målet givetvis att få en mer stabil tjänst.
EDIT: Finns dock resurser för hur man låser fixar igenfrusna lås
Senast redigerad av CharlieLima den 2009-01-27 klockan 22:58.
|
|
|

2009-01-28, 11:20
|
|
Härligt Kramfors uppe igen
Va skönt att Kramfors kommit igång igen. Man blir liksom beroende av detta  Micke tror du att en radar i Östersund skulle tillföra något ? Vi har ju pratat om det tidigare och jag skulle gärna testa, kan tänka mig att skaffa en egen box. Tror att jag ligger ganska bra till "radiomässigt" men man vet ju inte för än man testat./ Lennart
|
|
|

2009-01-28, 20:13
|
Reg.datum: dec 2008
|
Möjlighet till vidare utbyggnad norrut
Jag tycker att det skulle vara bra om vi kunde få en station längre norrut! Kan tänka mig att sätta upp en anläggning i Lycksele. Den borde täcka större delen av övre Norrland och ut mot norska kusten samt en bra bit in i Finland. Men är det möjligt att länka ihop den med befintligt nätverk i så fall? Har tillgång till bra uppkoppling och egen server.
|
|
|

2009-01-28, 21:13
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av engebe
Jag tycker att det skulle vara bra om vi kunde få en station längre norrut! Kan tänka mig att sätta upp en anläggning i Lycksele. Den borde täcka större delen av övre Norrland och ut mot norska kusten samt en bra bit in i Finland. Men är det möjligt att länka ihop den med befintligt nätverk i så fall? Har tillgång till bra uppkoppling och egen server.
|
Kanonbra idé, en station i Lycksele vore toppen tycker jag.
|
|
|

2009-01-28, 21:56
|
|
Vi kommer hjälpa till att få igång en radar i Östersund, det ser även ut att vara en radar på gång i trakterna av Trondheim. Men vi har, som jag skrivit innan, inte möjligheter att sätta ut fler radars i norra Sverige. Om nån köper en privat är han välkommen ansluta sig till vårat nätverk.
|
|
|

2009-01-29, 18:50
|
Reg.datum: dec 2008
|
Ev radar i Lycksele
Jag är fortsatt intresserad av att sätta upp en anläggning, givetvis egenfinansierad, och att den kan ingå som en del av nätverket.Vad som behövs är råd och vägledning, det hoppas jag att Micke m fl kan bistå med.
|
|
|

2009-01-30, 00:10
|
Reg.datum: jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Vi kommer hjälpa till att få igång en radar i Östersund, det ser även ut att vara en radar på gång i trakterna av Trondheim. Men vi har, som jag skrivit innan, inte möjligheter att sätta ut fler radars i norra Sverige. Om nån köper en privat är han välkommen ansluta sig till vårat nätverk.
|
Vilka är "vi" egentligen? Hur finansieras dessa radars som inte är privata?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|