ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-11-26, 19:55

Ludde

Nykomling
Ludde är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Standard Radar vs radio
Jag snubblade över denna site: liveatc.net
En bit "in" på siten kan man välja att lyssna på "ESSA", vilket jag uppfattar är någon sorts radiotrafik till/från Arlanda (?) .

Ytterst sällan lyckas jag dock matcha de callsigns jag uppfattar i bruset och hastigheten, med det jag ser på flygradar.nu
Är det någon som vet vad det är för radiotrafik man kan snappa upp här, och hur den mappar mot den visuella bilden på flygradar.nu ?
Svara med citat

Gammal 2008-11-26, 20:57

Gäst

Standard
Det du hör är Sweden Control och alltså inte någon ATC för Arlanda specifikt. Kanalen innefattar ett par frekvenser inom kontrollen av det svenska luftrummet. Kan tipsa om att om du tycker det är intressant att lyssna, så köp en scanner och en liten extern antenn och kvaliten ökar markant samtidigt som man kan välja vad man vill lysnna på, förutsatt att signalerna räcker. Köpte detta för en dryg månad sedan och måste säga att det är grymt intressant att lyssna och följa planen.

/Henrik
Svara med citat

Gammal 2008-11-26, 22:27

Ludde

Nykomling
Ludde är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard
Tack för svaret, då har bilden klarnat lite för mig !
Jag antar att det jag hör är fragment av kontrollen av det nationella luftrummet, snarare än kommunikationen med en specifik flygplats.
Ska försöka läsa på lite om detta, det verkar vara ett spännande område!

Kanske finns det redan vänliga själar som investerat i scanners och datautrustning, samt "strömmar" resultatet ut på nätet ? Ungefär som det gör för bl a polisradiotrafik (t ex på siten "staden.se.tp" )...
Svara med citat

Gammal 2008-11-27, 12:18

Gäst

Standard Scanner
En bra scanner Uniden UBC92XLT kan köpas på Teknikmagasinet
Svara med citat

Gammal 2008-11-27, 12:22

Gäst

Standard Antenn (Scanner)
Köp till en extra antenn finns på Kjell & Company.
Svara med citat

Gammal 2008-11-27, 13:53

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde Visa inlägg

Tack för svaret, då har bilden klarnat lite för mig !
Jag antar att det jag hör är fragment av kontrollen av det nationella luftrummet, snarare än kommunikationen med en specifik flygplats.
Ska försöka läsa på lite om detta, det verkar vara ett spännande område!
Precis, det är inte någon kommunikation för en specifik flygplats, dvs det är inte från flygledartornen, utan från ATCC (kontrollcentralerna). Finns en utanför Arlanda och en i Malmö vid Sturup. Vet dock inte om kanalen på liveatc.net tar upp nåt från Malmöcentralen.
Som du skriver, det är ett spännande område med massor att lära sig och intressant att veta hur allt hänger ihop och fungerar. En scanner i kombination med den utmärkta flygradar.nu gör det lättare att följa. Jag köpte den billigaste varianten på teknikmagasinet (uniden UBC30XLT) och är nöjd (har dock ingen att jämföra med då det var min första). Kompletterade med en antenn från ovan nämnda Kjell & Company med magnetfot och placerade utanför fönstret, vilket gav avsevärt bättre resultat än den medföljande lilla antennen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ludde Visa inlägg

Kanske finns det redan vänliga själar som investerat i scanners och datautrustning, samt "strömmar" resultatet ut på nätet ? Ungefär som det gör för bl a polisradiotrafik (t ex på siten "staden.se.tp" )...
Har för mig att det i Sverige är förbjudet att sända vidare denna typ av radiotrafik.

/Henrik
Svara med citat

Gammal 2008-12-30, 00:40

(oYo)

Nykomling
(oYo) är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard Scanner
Hej!

Om ni vill ha ett bra tips på scanner så rekommenderar jag en IC-R1500.
http://ham.srsab.se/ww/QTCannonser/2008/12.gif
Just nu är det ett bra erbjudande på den.
Den kan ni köra via datorn. Då är det lätt att hantera många olika stationer och ni kan spela in om ni vill. Utöver flygtrafik kan man lyssna på bland annat polis, brandkår, trådlösa telefoner, taxi, bevakningsbolag, buss, t-bana, amatörradio, mm.

Kolla HÄR så vet ni vad som finns.

Med en bra antenn så kan ni lyssna på radiotrafik ända ifrån Kina (kortvåg).

/Johan
Senast redigerad av (oYo) den 2008-12-30 klockan 00:42.
Svara med citat

Gammal 2009-01-08, 22:41

Piloten

Cool Flygradiotrafik
För den som inte är pilot och insatt i hur flygradiofrekvenserna fördelas och används är det oerhört svårt följa radiotrafiken. Luftrummet är geografiskt uppdelat i en mängd olika sektorer för vilken en specifik frekvens används.Efterhand som ett flygplan överlämnas till en annan sektor och flygledare så byter de frekvens. T.ex. runt Arlanda finns det ett femtal frekvenser. Sektorerna är även uppdelade i höjdled så att flygplan, oftast över 100 000 fot har egna frekvenser medan de som flyger in och skall landa har en annan uppsättning. Vid lågtrafik händer det att man slår ihop flera frekvenser så att en och samma flygledare kan tala med flygplan i mer än en sektor och med olika frekvenser. Över landet har man dessutom slavsändare för att få full täckning. Man kan då höra ett flygplan, som ligger högt, men inte flygledaren, och ibland tvärtom.
Enligt lag är det förbjudet att återge innehållet i radiotrafik vilken inte uppenbarligen är avsedd för allmänheten, d v s rundradio.
Svara med citat

Gammal 2009-01-12, 12:36

mrvips

Nykomling
mrvips är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard Flygradiotrafik...
Om man inte vill slå i listor efter vad som eventuellt kan vara en aktuell frekvens, gör som en god vän lärde mig. Visserligen tar det lite tid men mer aktuell frekvenslista går inte att få.

Börja med att lyssna på tornet på närmaste flygplats, t ex Skavsta som är min, de har 127.70 MHz, lämnar sedan över till Östgöta kontroll på 132.95 MHz, som sedan lämnar vidare till... osv.
Skriv ner allt på ett papper alternativt programmera in det i scannern för följning. Han ritade som en streckkarta för att kunna följa enkelt.
Sedan kan man ju utöka med att lägga in waypoints där de ska rapportera med.

/tobbe
Svara med citat

Gammal 2009-10-12, 23:57

ppl pilot

Standard lysna på flygradio i ESGG
på addressen http://www.vison.nu
kan man lysna på controller och tower fördelat över höger / vänster högtalare
klicka på länken klick to listen och en spellista laddas ner for realplayer eller liknade streaming player.

Vänster: TMC 124,675 124,2 120,125 129,1 124,85 128,625 123,10 123,3 132,00
Höger: TWR 118,6 121,9 119,05 123,575 122,875 123,200

Obs diskusionen i huruvida detta är lagligt eller inte mmm
man måste inte lysna. Använd länken med förnuft.

ppl pilot
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8