ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-13, 22:33

Gäst

Cool Hälften borta
Av någon anledning, möjligen utrustningskrav eller dålig täckning/mottagning, saknas många flygningar. Utan att ha en gjort en direkt jämförelse mot vår radarbild kan jag inte säga hur stor andel, men efter att ha jobbat en massa år i de sektorerna flygradarn skall täcka in kan jag i alla fall säga att trafikmängden borde vara minst den dubbla, troligen ännu mer. Inom ESMM AoR passerar en bra dag runt 1500 flygningar. Lite synd, det vore roligare att titta på om täckningen var 100%.
/Flygledare Malmö ATCC
Svara med citat

Gammal 2008-09-13, 23:17

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Av någon anledning, möjligen utrustningskrav eller dålig täckning/mottagning, saknas många flygningar. Utan att ha en gjort en direkt jämförelse mot vår radarbild kan jag inte säga hur stor andel, men efter att ha jobbat en massa år i de sektorerna flygradarn skall täcka in kan jag i alla fall säga att trafikmängden borde vara minst den dubbla, troligen ännu mer. Inom ESMM AoR passerar en bra dag runt 1500 flygningar. Lite synd, det vore roligare att titta på om täckningen var 100%.
/Flygledare Malmö ATCC
Kom ihåg också att det bara är plan med S-transpondrar aktiverade som syns på radarn och eftersom att Sverige är ett av få länder som inte har det som standard så syns därför inte dessa plan.
Svara med citat

Gammal 2008-09-14, 23:06

Gäst

Smile
Det var det jag menade med utrustningskrav
Svara med citat

Gammal 2008-09-16, 12:53

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

/Flygledare Malmö ATCC
Kul att flygledningen tittar in

Som vi skriver på Flygradar LIVE - Se var flygplan befinner sig över Sverige så visas inte alla flygplan utan bara sånna som har ads-b transponder. Visst hade det varit kul att se 100% men sådan utrustning kostar oändligt mycket mer än den mottagare vi använder.
Svara med citat

Gammal 2008-09-16, 20:56

Gäst

Standard
Vi ser inte heller 100%, missar lite på låg höjd inom vissa områden. Dessutom ser ni vissa saker vi inte ser, tex registrering, callsign och exakt fart. Vi ser bara fart i tiotal knop.
Svara med citat

Gammal 2008-09-17, 11:55

Gäst

Standard
Alla flygplan som har sin transponder igång syns på radar. De som inte har den igång syns dock på Primärradar som finns i Uppsala, Romele, Alingsås, Nässjö, Bällsta och Sundsvall. En del av dessa stationer används endast militärt.
Svara med citat

Gammal 2008-09-18, 10:30

hanpau

Globetrotter
hanpau är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard MD och S transponder
Verkar som ingen av SAS MD kärror har S transponder / Pålle
Svara med citat

Gammal 2008-09-18, 10:33

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det stämmer att dom inte har, de flesta MD verkar sakna faktist. Har bara sett att Onur Air MD och Balkan Holidays MD med ADS-B transponder.

Vi får hoppas SAS nya CRJ900 som kommer om 1-2 månader har transponder, fast hittils har jag bara sett en enda lufthansa CRJ900 med ADS-B transponder.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8