ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-08-28, 12:01

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard Ny radartjänst
Nu finns det en ny radartjänst igång där man på en Googlekarta kan se de flesta flyg över stora delar av Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Slovakien, Litauen och Finaland.

För att titta måste man först registrera sig som medlem. Tjänsten fungerar bara med Firefox.

radar.piopawlu.net
Svara med citat

Gammal 2008-08-28, 16:30

pej

Nykomling
pej är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 0

Standard Ny radar
Hej...tack för ditt tips...tyvärr så lyckades jag inte att bli medlem, eller snarare att jag inte förstår vad som skall skrivas i de gula respektive gröna fälten...
Tacksam för svar..
Tack på förhand
Mvh/Pej
Svara med citat

Gammal 2008-08-28, 16:33

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Om man läser villkoren för tjänsten så framgår det vilka ord man ska skriva i fälten.
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 13:32

Gäst

Standard radar piopawlu
Jag försöker registrera mig på sidan men det fungerar inte. Längst ner så ska man fylla i två fält med namn på färger före. Ska man fylla i färgernas namn eller? Jag har försökt men det står att orden är inkorekta

Ngn som vet vad jag gör för fel?
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 14:27

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Återigen: Läs villkoren!
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 17:31

Robin.larsson

Moderator
Robin.larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Rykte: 6

Skicka ett meddelande via MSN till Robin.larsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Robin.larsson
Standard
Bra radar.
Gick rätt bra att reg. när man läste villkoren.

Koh Lanta 27/1-12 - 14/3-12
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 20:49

CharlieLima

Moderator
CharlieLima är inte uppkopplad
CharlieLimas avatar

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till CharlieLima Skicka ett meddelande via Skype™ till CharlieLima
Standard
Tycker också att den nya radarfunktionen verkar helt ok.

Något som jag dock gärna tycker skulle vara bra var om man klickade på planet på kartan så får man upp en ruta med den information som finns på den andra flygradar-bilden. Att man ska hålla pekaren över planet och sedan få upp en ganska svårläslig ruta som dessutom försvinner inom någon sekund är något att utveckla inför framtiden men annars ser det ok ut

Förresten, har det hänt nå mer när det gäller norrlandsradarn?
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 21:52

Gäst

Standard
hur ser man fart/höjd på den där radarn? , jag fattar noll av den texten som står på varje plan...o ingen faq hittar jag på deras hemsida heller, den som vet får gärna göra en tecken förklaring, tack.
Svara med citat

Gammal 2008-09-04, 11:47

GästFinland

Standard ny radar
Du måste läggä pekaren över gröna texten så ser du GroudSpeed(GS) (knots) och Track (TRK) (degrees). Flygplan(gul) visar bara varje 45 degrees steps. Och sedan ser du REGistration och TYPE och RDR(radar som "ser" just det planet, EFHK=Helsinki(Helsingfors),ESSA= Arlanda osv.). Om du click vänster knoppen över gröna texten den kommer gul och planet börjar lämna röd linjen bakom sig. Du kan välja många plan. Men ofta de linjer försvinner kanska snabbt.
Gröna texten viser först 4 nummer(vet inte säkert deras betydelse, tror transponder-kod, inte viktig iaf.) Sedan är FL(FlightLevel) t.ex. FL320 =32000 ft(feet), FL 100=10000ft osv.
Sist + eller - visar om planet går upp eller ner (utan = levelflight).
Andra raden är bara flygnummer men man måste förstå att t.ex. FIN=AY, SAS=SK, BLF=KF, DLH=LH(de har olika callsigns än flygnummer),BAW=BA ,AFL=SU,AFR=AF,UAE=EK,RYR=FR, THY=TK och mycket mer. Du måste bara lära dig alla förkortningar, sök i google osv.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8