|
|

2008-07-19, 20:05
|
|
|
radarn i norrland
hur blir det med radar över norra sverige hörde ryktesvägen att denna skulle komma upp maj/juni någongång men har ej hört eller sett något sedan dess svar önskas
/othic
|
|
|

2008-07-20, 17:36
|
Reg.datum: feb 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av othic
hur blir det med radar över norra sverige hörde ryktesvägen att denna skulle komma upp maj/juni någongång men har ej hört eller sett något sedan dess svar önskas
/othic
|
Hej
Det var tänkt att den skulle komma upp lite tidigare men tydligen så hade det blivit nå strul med återförsäljaren i England men nu är det på gång iallafall. Jag HOPPAS att radarn ska kunna vara uppe inom ett par veckor. Dessutom tippar jag på att den kommer täcka dom södra delarna av norrland (typ Gävle - Umeå och Östersund - Vaasa, den kommer vara belägen i Kramfors).
Mvh
Christian L.
|
|
|

2008-08-03, 12:57
|
|
|
11sep
Citat:
Ursprungligen postat av othic
/othic
|
Med tanke på våra marginella kunskaper och 11 sep så är det bra Norrland om ni/VI är lite introverta då dosan från tv kan styra powerpointen m.fl whiteboards ja.
Hav det gott.
Markenlind
|
|
|

2008-08-10, 13:48
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Radarn var i stort sett klar i juli, men så åkte jag iväg på semester, jag hoppas den kan vara uppe om 2 veckor.
|
|
|

2008-09-08, 16:07
|
|
|
Norllandsradarn
Kan man få en lägesrapport??
|
|
|

2008-10-05, 11:45
|
Reg.datum: nov 2007
Rykte: 0
|
Hur går det med Norrlandsradarn?
Vore kul om Norrlandsradarn kom igång eftersom det finns luckor i täckningen .....
radar.piopawlu.net
Mvh Anders
|
|
|

2008-10-05, 14:39
|
|
Jag tror inte den blir av som det ser ut just nu. Modemet/routern hos personen den skulle stå hos, ser inte ut som den släpper förbi tcp/ip trafiken så som jag hade hoppats.
|
|
|

2008-10-06, 12:58
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Mer info ?
Hej
Kan du förtydliga lite det där om att inte TCP/IP släpps igenom routern. Vilka TCP portar krävs öppna för att det skall fungera ? Vilken operatör levererar anslutningen ?
Hälsningar
Pålle
|
|
|

2008-12-28, 18:20
|
Reg.datum: dec 2008
|
Jo jag tycker det är konstigt att radarn inte täcker mycket mer norrut än Umeå. Även om jag inte är insatt i hur det fungerar så låter det konstigt att Flygradar inte täcker hela Sverige, radar finns ju åtminstone på alla flygplatser.
|
|
|

2008-12-28, 18:48
|
|
Vi har täckning där det finns mottagare och vi har i dagsläget inga mottagare norr om Kramfors. Mer information om hur flygradar.nu fungerar finns på www.flygradar.nu
|
|
|

2008-12-28, 19:13
|
|
Tack Micke för svaret.
Kollade på länken du gav, blev kanske inte klokare...
Men då betyder det att Flygradar inte baseras på flygledartornens information, utan på privata mottagare? Jag menar nog vet väl flygtrafiken själv var planen befinner sig överallt, även längst upp i norr...eller?
|
|
|

2008-12-28, 19:53
|
Reg.datum: feb 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Svappis
Tack Micke för svaret.
Men då betyder det att Flygradar inte baseras på flygledartornens information, utan på privata mottagare? Jag menar nog vet väl flygtrafiken själv var planen befinner sig överallt, även längst upp i norr...eller?
|
Flygradar.nu har inget med den "riktiga" trafiken att göra. Det är mottagare som står utplacerade lite här och där som tar emot de transpondersignaler som planen skickar ut via en antenn.
Därför kan det tyckas som fel att kalla denna tjänst för radar eftersom den inte gör några riktiga radarsvep men namnet flygradar.nu låter ju trots allt bättre än t.ex flygtranspondermottagare.nu.

2008-12-29, 01:56
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Svappis
Tack Micke för svaret.
|
Det stämmer att Flygradar.nu inte har någon som helst koppling till flygledningen.
|
|
|

2008-12-29, 09:41
|
Reg.datum: aug 2008
|
Spelar ingen roll
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Det stämmer att Flygradar.nu inte har någon som helst koppling till flygledningen.
|
Hej
Det spelar ju inge roll vad vi kallar det eller att man inte i dagsläget har täckning över hela Sverige det är ju så fantastiskt kul i alla fall. I alla år har man gått och kikat på himlen och undrat vart flygen som ritat K-strimmor varit på väg. Nu kan man sitta vid datorn och kolla vad det är man ser ovanför huvudet. Det kommer säkert att bli fler och fler mottagare runt landet och då blir det ännu mer fantastiskt. Det är bara att buga och tacka alla er som håller en mottagare och som delar med er av informationen. // Lennart
|
|
|

2009-01-01, 00:18
|
|
Min lilla fundering är då varför inte Flygradar är grundad på flygtrafikens egna uppgifter. Är det för att de inte själva lämnar ut? Går det kanske att få ett samarbete med dem?
Jag älskar ju flyg och tycker att Flygradar är en mycket intressant sida. Dock så är det givetvis ett STORT minus när jag inte på sidan kan få uppgifter om de flygplan som rör sig över det område där jag bor i Norrbotten.
Det verkligt intressanta är ju att kunna få reda på vilka flygplan som kommer att passera över sin egen ort, samt att få reda på var de flygplan man med sina egna ögon ser är på väg, osv!
Gott Nytt År, förresten!
|
|
|

2009-01-01, 00:24
|
|
Flygledningen lämnar inte ut uppgifterna bara sådär. Dessutom är det en fråga om massa arbetstid, kostnader och blanda in flera företag, som knappast skulle ställa upp och lägga ner jobb på detta gratis. Vi har löst det som vi har gjort och det är upp till var och en att köpa sig en egen radar om man inte är nöjd med täckningen eller tjänsten som den fungerar idag.
Flygradar.nu kommer bygga ut täckningen i Sverige och Norden men flygtrafiken över norrland, bortsett från tomteflygen, är nästan obefintlig så det är inget som prioriteras.
http://www.kinetic-avionics.co.uk/sbs-1.php
|
|
|

2009-01-01, 01:06
|
|
Hej Micke!
Jag tittade på länken du gav. Kostar det inte mer än £79.95 för att fixa en radar som täcker Norrbotten så ställer jag gärna upp själv med att bekosta en sådan!
Och jag vill nog kommentera det du sa om att flygtrafiken över Norrland är obefintlig...Mellan Luleå och Stockholm går det väl en cirkus 10 flyg/dag t.o.r, mellan Luleå och Pajala 2 flyg t.or. Sedan har vi flyg Stockholm-Kiruna, Luleå-Gällivare/Kiruna/Tromsö osv. Förutom det har vi flyg som passerar över Luleåtrakten på väg till Rovaniemi. Och vad är det för fel på tomteflygen ;-)
Nog är det väl ändå mer än obefintlig flygtrafik över norra Sverige tycker jag, även om det inte går att jämföra med flygfrekvensen över Stockholm och Malmötrakten.
Senast redigerad av Svappis den 2009-01-01 klockan 01:11.
|
|
|

2009-01-01, 11:19
|
|
Priset på 79 pund är för en tilläggs nätverksmodul, själva radarn kostar "Price (Inc VAT at 15%): £439.99".
Jag skulle uppskatta en radar i trakterna runt luleå, kiruna skulle visa cirka 5-10 plan om dagen. Visst går det mer plan, men denna "radar" visar som sagt inte alla plan. T.ex. syns inte SAS MD80 och Norwegian MD80. Direktflyg syns inte, City airline syns inte, nordic regional syns inte och inte småflygen till Pajala. Det är inget fel på tomteflygen, men dom går bara 1-2 månader om året. Så kvar blir som sagt ca 5-10 flygplan per dag, och dessa syns på den nuvarande norrlandsradarn på väg upp mot skellefteå, luleå och kiruna.
|
|
|

2009-01-01, 12:47
|
|
Hej!
Det kommer nog upp en del andra flighter också. Bla. Aeroflots flygningar till USA´s västkust, flygningar mellan USA, Kanada <-> Indien, Dubai och Kuwait som i dag missas eller bara till en viss del täcks av Kramforsradarn. Idag även Lufthansa, Virgin, BAW och ibland SAS ner från ishavet över Sverige. Sen en del fraktflygningar med ex. Volga-Dnjepr AN-124. Sen finns chansen att fånga Emirates 777-or på premiärflygningen från fabrik till Dubai. (UAE777). Den senaste på julafton var A6-EWH
Hälsningar Janne
|
|
|

2009-01-01, 13:04
|
|
Ok, då förstår jag. Att man inte ser MD80-planen är ju lite trist. Hursomhelst skulle det vara riktigt roligt om Norrbotten också skulle täckas av Flygradar.nu. Att se ett och annat plan mellan USA, Kanada - Indien, Dubai och Kuwait vore ju också kul.
Även om utrustningen kostar en del så vore det för min del nog lite svårt att fixa det. För jag antar att mottagaren måste vara placerad på någon bra plats också och inte hemma i vilket sovrum som helst, och då går det troligen inte med min lägenhet...
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|