|
|

2008-02-20, 19:05
|
Reg.datum: feb 2008
Rykte: 5
|
Starta radar?
Vad är det för något som krävs för att kunna få igång en fungerande radar likt dom här på sidan?
Har kollat på de nuvarande radarn här under en tid men eftersom jag är bosatt i mellersta norrland så är jag intresserad av en radar över norra sverige och fundrar på om det är möjligt att sponsra flygradar.nu med radarbilder över Norrland.
Finns det någon guide eller sådant för hur man gör är det också intressant.
|
|
|

2008-02-21, 18:42
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Först och främst behövs själva mottagaren. Det finns 2 olika på marknaden, en som heter SBS-1 och en som heter AirNav. Vi använder SBS-1 och jag personligen tycker den med dagens mjukvara är överlägsen AirNav även om AirNav har sina fördelar.
Mottagaren kopplas till en dator via USB-kabel och en enkel mjukvara installeras. Nu är allt klart för att man själv ska kunna se sin radarbild.
Självklart är det en stor fördel om man bor högt upp. Ju högre man placerar antennen dessto bättre täckning blir det. Man kan även koppla in en antennförstärkare som förbättrar signal och täckning ytterligare. Vi använder 30 db förstärkare på våra mottagare.
Vill man sedan lägga ut sina bilder på nätet så får man offra en denna dator helt till radarprojektet eftersom programvaran måste vara igång och öppen över hela skärmen dygnet runt. Sedan får man installera en program som tar en bild på skärmen (snapshot) och sedan skickar iväg den till en server på internet där andra kan beskåda bilderna.
Om någon är intresserad av att driva en radar kan man maila mig på micke (at) internetkonsult.nu så är det möjligt att vi kan sponsra med en radar och hela installationen om ni bor i ett område som kan anses intressant att visa upp (saknar täckning idag).
|
|
|

2008-02-26, 12:19
|
Reg.datum: feb 2008
Rykte: 5
|
Micke, om du inte gjort det så ta gärna en titt i PM-inkorgen
|
|
|

2008-03-26, 07:20
|
|
|
Flygradar
Micke jeg kan eventuelt etablere en "radar " i det syd vestlige Danmark.
Kantakt mig venligst på mos (at) navaid.dk
Gunnar
|
|
|

2008-05-25, 03:56
|
Reg.datum: maj 2008
Rykte: 0
|
Hei.
Jeg lurte på å starte en radar side her i Norge, bor like utenfor Bergen/Flesland flyplass og har mye fly trafikk over huset.
Er det AirNav dere anbefaler som det beste programmet/utstyret ??
Kan eventuelt etablere en i Norge hvis det er av iteresse, Flesland er Norges nest største flyplass.
Mvh. Atle
Senast redigerad av Atle den 2008-05-25 klockan 04:18.
Anledning: Flyg radar
|
|
|

2008-06-08, 08:04
|
|
|
Skulle man kunna ta ut positioner i textformat och distribuera över nätet?
Antar att det finns open sourceprogram för att plotta flygplanens position i realtid.
Detta skulle ge möjligheten att koppla ihop sådana här system över hela världen och följa planen över hela vår planet.
|
|
|

2008-06-08, 08:18
|
|
Teoretiskt sett går det och jag har t.o.m. testat mjukvara för att koppla ihop ett nätverk av SBS-1-radars på en karta. Problemet är att alla databaserna idag körs lokalt ute på varsin dator där radarn är placerad. Flera av dessa datorer är uppkopplade mot internet via en långsam GPRS-anslutning. Så problemet är att få över informationen från de lokala radardatorerna till en central server. Men vi jobbar på det och hoppas kanske få till en lösning så småningom.
Jag har beställt och kommer inom 1-2 veckor få en ny version av SBS-1 med nätverksport, ska testa den då och se om det kan bli enklare jobba mot radarn med en nätverksanslutning direkt i radarn och slippa gå genom lokala datorer med USB ansluning.
|
|
|

2008-08-18, 23:34
|
|
|
server
Har en SBS-1 med nätverksmodul. QTH ESIB. Kan jag lämna/hämta info i någon server?
Mvh Anders
|
|
|

2009-02-04, 10:26
|
|
|
Hej Micke
Jeg har nu etablere en "radar " i det syd vestlige Danmark.
NAVAID LIVE ADS-B
Antennen vil snart blive forbedret.
Gunnar
|
|
|

2009-02-04, 10:33
|
|
|
|

2009-02-09, 07:47
|
|
|
Text och färg
Hej,
Det är roligt att det dyker upp Nya radar leverantörer, men det skulle vara bra om man håller sig till en standard vad det gäller färg och typsnitt.
Den Nya Danska är svår att läsa i dess nuvarande färg sättning.
Göteborgs radarn har tydligen bytt typsnitt, som var sämre än det föregående.
\\ Göran
|
|
|

2009-02-19, 11:14
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej Micke
Jeg har nu etablere en "radar " i det syd vestlige Danmark.
NAVAID LIVE ADS-B
Antennen vil snart blive forbedret.
Gunnar
|
Bra jobbat Gunnar,
Vi ses uge 15 på EKOD som det ser ut ;-)
Hälsn. Henrik
|
|
|

2009-02-19, 17:29
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Bra jobbat Gunnar,
Vi ses uge 15 på EKOD som det ser ut ;-)
Hälsn. Henrik
|
Förlåt, nästa vecka blir det ju i Stauning.
|
|
|

2009-06-02, 00:08
|
|
|
Radar
Hei !
Er det ønskelig kan jeg sette opp en radar i ca 900meters høyde over Dombås Norge.
Bredde: 62° 4' 11" Lengde: 9° 7' 20"
System: WGS84
Kontakt meg på ddns(a)c2i.net
MVH
E Kleveland
|
|
|

2009-06-02, 08:15
|
|
Har du en radar SBS-1 nu?
|
|
|

2009-06-03, 11:02
|
|
|
Radar
Hei,
Nei har ikke radar, men den kan jeg kjøpe via feks England etter hva jeg forstår.
MVH
E Kleveland
|
|
|

2009-06-03, 11:09
|
|
Vi sätter inte upp egna radars i områden med befintlig täckning, då får man köpa själv så kan vi skicka script för anslutning till flygradar.nu.
Om någon däremot bor i ett område där flygradar.nu saknar täckning så kan vi tänka oss att betala för radarn.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|