ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-11-13, 21:34

astf7

Medlem
astf7 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Mode-S/ADS-B
ojdå, trodde att jag hittat ett scoop ;-)

Sitter och funderar på att beställa en SBS-1 och har några funderingar.

Kommer alla flygplan att tvingas ha Mode-S transponder i framtiden för att få flyga i vissa luftrum?

Mvh Anders
Svara med citat

Gammal 2007-11-13, 21:40

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Nån gång i framtiden blir det väl tvång, men det är lång väg kvar.
Först och främst kommer det väl gälla trafikflygplan.

Storbritannien och Ryssland är dom länder som har kommit längst, medan USA motarbetar ADS-B tekniken. En av anledningarna tros vara att USA idag tillverkar majoriteten av dom flygradars som används jorden över. Om denna mycket enklare och billigare teknik blir standard förlorar USA både en stor inkomstkälla och samtidigt kontrollen över en teknik som dom idag har stor dominans på.
Svara med citat

Gammal 2007-11-13, 21:55

astf7

Medlem
astf7 är inte uppkopplad

Standard :-)
Ok, då förstår jag.
Jag jobbar i Flygvapnet och undrade om vi behöver skaffa mode-s till våra C130 som vi åker lite överallt med.

Mvh Anders
Svara med citat

Gammal 2007-11-13, 22:45

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Jag tror militära plan kommer vara undantagna så länge som möjligt, eller så kanske man hittar på nån speciallösning för militären med en transponder som skickar krypterad information så inte vem som helst kan sitta och följa hur alla F16 flyger omkring och spionerar Men vad vet jag.. det är bara spekulationer.

Men visst skulle det vara kul att se Herkulesplan på radarn
Svara med citat

Gammal 2007-11-14, 08:32

Cobran

Standard
Har för mig att någon skrev i något forum att försvarsmaktens
saab-340, 005 eller 006 dykt upp på någon skärm runt linköping.
så vissa mil plan har tydligen mode-s

läser man på dom engelska och tyska forumen ( mil-spotters) så är det väldigt mycket mil plan på mode-s
fast antagligen inte när dom är på skarpa uppdrag :-)

Kollade igår när det var rikligt med flygningar från F7 men inget som dök upp på min skärm.

/Håkan
Svara med citat

Gammal 2007-11-14, 08:45

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Standard
Kustbevakningens Gulfstream brukar dyka upp då och då när dom flyger och spanar/(spionerar?) fram och tillbaka över Östersjön.

Nu är jag inte så insatt i Mode-S/ADS-B tekniken men vad jag förståt så skickar en Mode-S transponder inte ut information om position. När man har en AirNav eller SBS-1 så ser man faktist fler flygplan än dom som syns på kartan. Man kan ta fram en lista som oftast innehåller dubbelt så många plan men då får man oftast bara fram t.ex. SAS, MD80, Regnummer och eventuellt höjd. Dessa plan har en Mode-S transponder så att flygradarn tar emot information att det finns ett sådant plan i luften. Men eftersom dessa plan saknas ADS-B som skickar ut positionssdata inte ut och dessa plan kan ej ritas ut på karta.
Svara med citat

Gammal 2007-11-14, 16:22

astf7

Medlem
astf7 är inte uppkopplad

Standard
Har kustbevakningen Gulfstream? Specflyg i Linköping har några G4or samt några Saab 340, 008 och 009 är inköpta för ett par år sedan från civila flygbolag och i dem kan jag tänka mig att det sitter Mode-S/ADS-B.

Håkan, är du nöjd med din SBS-1?

Mvh Anders
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 10:08

cobran

Standard
Hej,

Jag är gööör nöjd med min sbs-1:a kan se kärror som ligger strax väster om lööken utanför danmark med den medföljande lilla magnetfotsantennen sittande på fönsterbläcket.

håller på att utvärdera olika basantenner för att få ännu bättre räckvidd, har även beställt en antennförstärkare med bandpassfilter och 35db förstärkning.

det fina med sbs-1:an är att den funnits ett tag och det finns en massa små tilläggsprogram

som Gatwick aviation society:s program som kollar upp mode-s koden på nätet och fyller i min databas med alla uppgifter om kärran.

det enda problemet jag har nu är att jag försöker få upp bilderna på min hemsida så jag kan titta på dom remote.

Jag har oxo sett kustbevakningens flyg när dom är här på västkusten , men dom kommer bara upp i listan och inte på kartan eftersom dom inte sänder positionen.

Jobbade du på F7 eller?

/Håkan
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 12:38

astf7

Medlem
astf7 är inte uppkopplad

Standard
Det låter fint, Håkan. Det lutar åt en SBS-1:a.
Ja, jag jobbar på F7. Närmare än så tar jag inte på forumet, utan då får det bli via epost eller telefon.
Jag satt igår och kikade på "tillbehör" till SBS-1, både hårdvara och mjukvara. Jag hittade då denna: jetvision.de - SBS-1 USB/Ethernet Bridge , Kanske något för dig som vill kunna se "remote". Själv så köper jag nog en sådan här också, min äldsta son vill också kunna se flygplanen på sin dator.

Själv så hoppas jag att någon sorts server kommer igång så att man kan dela med sig och ta del av andras information från SBS-1:an.

Håkan, din hemsida, vad är det för adress dit?

Vilken antennförstärkare har du köpt? och var?
Vilka antenner har du provat? Resultat?

Mvh Anders
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 17:01

cobran

Standard
Hej igen Anders,

Jag beställde en preamp från DB6NT eller Khune electronic som firman egentligen heter kostar ca 1500:- levereras nästa vecka.

har provat en massa antenner, bla en 2stackad dipol från danska försvaret, en 4 meter lång basantenn från en gsm bas. dom är ju egentligen inte avsedda för detta frekvens band men man använder dom ju bara till mottagning så man kunde ju testa, men faktum är att den lilla mobilpinnen funkar bäst, har på gång en grön disconeantenn från en kompis på marktele den skall vara specad till 2Ghz så den blir kul att testa, men vädret är inte på min sida just nu :-)
det viktigaste är ju strålningsloben på antennen den måste ju lyfta lite om man säger så fär att få mottagning från planen.

annars har jag hört att det finns en fin antenn en liten bit öster om lidköping ;-) fast den är lite stor !!

Vi kan fortsätta i mail om du vill, kan vara kul att få reda på var du bor , Kan ju inte vara allt för långt bort ellr?

/mvh Håkan
info@tlxcom.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8